Skip to main content

In ons appartementencomplex zijn in augustus 2021 nieuwe bewoners gekomen. In november is een ledenvergadering geweest en is het MJOP besproken. Daar is met elkaar besloten om het komende jaar nog met 10 jaar te rekenen en in 2022 een stemming te houden voor 10 of 25 jaar. De nieuwe bewoners hebben daar geen bezwaar tegen gemaakt. 

 

Voor de overdracht van de woning zijn alle financiële gegevens aan de notaris doorgegeven maar aan het eind van 2021 bleek er een tekort op de begroting te zijn ontstaan o.a. door de keuze om voor een 10-jarig MJOP te gaan. Nu vinden de nieuwe bewoners dat zij niet opdraaien voor het tekort dat is ontstaan omdat ze pas in de loop van 2021 in het appartement zijn komen wonen. 

 

Waar ligt de verantwoordelijkheid voor het tekort? Kan dit gewoon bij de nieuwe bewoners in rekening worden gebracht? Is het aan het bestuur van de VVE om het bedrag terug te halen bij de vorige bewoner of ligt deze verantwoordelijkheid bij de bewoner zelf?

Juridisch is dit een heel simpele vraag. Op het moment dat er bij de notaris financiële kwijting is gegeven (dit gebeurt bij het tekenen van de koopovereenkomst) is de ex-eigenaar gevrijwaard van alle aansprakelijkheid.

Bij de oude eigenaar is dus niets te (ver-)halen.

De nieuwe eigenaar moet zich conformeren aan de bij meerderheid genomen besluiten in de ALV.

Dus als dat betekent dat die extra moet betalen (net als alle andere eigenaren) dan is dat de normale gang van zaken.


Problemen met tekorten zijn altijd vervelend. Vooral nieuwe eigenaren kunnen daar moeilijk mee omgaan.

In oudere Modelreglementen staat dat tekorten door de eigenaren binnen 4 weken na de ALV moeten worden aangezuiverd.

In het Modelreglement van 2017 staat de dat de tekorten door de eigenaren binnen weken na de ALV moeten worden aangezuiverd, tenzij de vergadering anders beslist.

Bijkomende vraag is, of VvE's dit artikel mogen toepassen, ook als een ouder modelreglement op hun VvE van toepassing is.

Zo op het oog lijkt het meten met 2 maten. Je zou zeggen dat het meest recente Modelreglement voor alle VvE van toepassing zou moeten zijn.

Slecht (bestuurlijk) beheer, kunnen tekorten veroorzaken zonder dat de eigenaren hier wat aan kunnen doen, om welke reden dan ook.

Zou men toch het artikel uit het Modelreglement van 2017 toepassen, en een eigenaar stapt naar de Rechter om nietig verklaring, wat is dan de uitkomst?

 


Reageer