Geen VvE, toch eenmalige kosten voor groep bewoners. Hoe pak je dit aan?

  • 14 November 2023
  • 6 reacties
  • 72 Bekeken

Graag jullie advies over het volgende:

Ik woon in een nieuwbouwproject van ± 60 huizen. Van ongeveer de helft is een middelgrote verhuurder eigenaar. De rest is van indviduele kopers. Sinds de oplevering een aantal jaar geleden zijn er al verzakkingsproblemen in de tuinen en het achterpad. Nu is er vanuit een meerderheid van de kopers in samenspraak met de verhuurder het initiatief ontstaan om de problemen in het achterpad op te lossen. De kosten hiervoor zouden verdeeld worden over kopers en verhuurder. Helaas heeft de projectontwikkelaar nagelaten om een VvE op te richten. Er is dus geen betalingsverplichting. We zitten nog in de offertefase, maar een aantal kopers heeft al aangegeven niet te willen betalen voor de bouwkosten. 

Hoe hier mee om te gaan? De kosten per huis zijn niet extreem hoog en het zou zonde zijn om het hele project niet door te laten gaan omdat een paar kopers dwarsliggen.


6 reacties

Reputatie 2

Waarschijnlijk is hier iets over beschreven in de akte van levering of in akte van eigendom. Het achterpad is wellicht beschreven als erfdienstbaarheid of als recht van overpad.

Als het achterpad over in het geheel herstel behoeft, lijkt het mij niet meer dan redelijk dat de kosten door alle gebruikers van het pad worden gedragen.

Reputatie 2

Graag jullie advies over het volgende:

Hoe hier mee om te gaan? De kosten per huis zijn niet extreem hoog en het zou zonde zijn om het hele project niet door te laten gaan omdat een paar kopers dwarsliggen.

Goed om jullie rechtspositie erover te vinden. Misschien overtuigt dat ze, om toch mee te doen.

Anders laten doorgaan zonder hun, gezien dat de kosten behapbaar zijn. “Freeloaders” heb je altijd. 

Bedankt voor jullie reactie.

Ik zou graag weten hoe het juridisch zit. Mogelijk weet iemand op dit forum dat.

Ik ga de aktes er in ieder geval eens op naslaan.

Ik ben het verder geheel eens met B.V. Ik heb zelf ook weinig problemen met ‘enkele’ freeloaders, maar ik vermoed dat er bewoners zijn die daar anders over denken. Ik vrees dat er mogelijk een soort leegloop ontstaat als er eentje begint te piepen: “als zij niet hoeven te betalen waarom ik dan wel?”.  

Laten doorgaan zonder unaniemen steun zie ik dus als oplossing voor het laatste moment. Tot dit tijd moeten we pogen om iedereen aan boord te krijgen en dat blijft een lastige zaak. 

Reputatie 1

Ik dacht dat het tegenwoordig verplicht is om een VvE te hebben bij een appartementencomplex. Dat zou voor mij de eerste stap zijn om dat te onderzoeken.

Beste D.J.,

Het is geen appartementcomplex dus een VVE is niet verplicht.
Ik heb de akte van levering er op nageslagen en daar staat inderdaad in dat de meerderheid beslist als het aankomt op het achterpad. Dat zou in dit geval dus voldoende moeten zijn. 

Ik ga toch onderzoeken of we dit moment niet kunnen aangrijpen om alsnog een VVE op te richten. 

Bedankt voor jullie antwoorden!

Reputatie 6
Badge

Wie is/zijn kadastraal eigenaar van het achterpad ?

Welke erfdienstbaarheid lig er nu formeel vast

Dat lijken me een relevante vragen die ik nog steeds niet beantwoord zie.

Als ik zie hoeveel rompslomp een formele VVE met zich mee kan brengen lijkt me een achterpad alleen zeker geen motivatie om die richting op te gaan.

Reageer