Vraag

geen zwevende pvc vloer leggen op een zwevende dekvloer?

  • 12 February 2022
  • 9 reacties
  • 1162 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Beste lezers, ik ga binnenkort in een nieuwbouw appartement wonen dat is voorzien van een zwevende dekvloer.

Ik lees dat op een zwevende dekvloer beter niet opnieuw een verend opgelegde vloerafwerking kan worden aangebracht. Als er al een zwevende dekvloer aanwezig is, dan moet je geen twee verende lagen hebben. Dit ivm met de geluid isolatie.

Wordt met een verende laag dan ook een zwevend gelegde pvc vloer bedoeld? Met andere woorden ben ik bij een zwevende dekvloer verplicht om de pvc vloer te plakken?

Alvast heel veel dank voor het meedenken. Vriendelijke groeten, Ben
 


9 reacties

@B.O.S Welkom op de Community van Vereniging Eigen Huis. Ik zie dat je nog geen reactie hebt ontvangen op je post. Ik stuur je een privébericht. Groet, Thea

Ik ben heel geïnteresseerd in het antwoord of  er klickpvc op een zwevende vloer mag worden gelegd. Wij gaan tijdelijk een appartement nieuwbouw huren, en mogen daar niet een vloer lijmen. Er is al een zwevende dekvloer  van anhydriet met vloerverwarming. 

We willen hierop graag een klick pvc leggen met losse ondervloer, maar ik lees veel berichten dat de verende  onderlaag van de klickpvc de geluidwering van de al aanwezige zwevende deklaag negatief kan beïnvloeden.

Kan ik wel een klick pvc leggen, en welke ondervloer kan daar dan onder? Moet wel geschikt zijn voor vloerverwarming.

Dank alvast , M.G.

Reputatie 3

Hier op de site van Joost de Vree wordt het uitvoerig uitgelegd.

Als er vloerverwarming zit mag er geen warmte isolatielaag onder het laminaat komen. 

Maar voor laminaat is er een onderlaag van circa 3mm dik die wel warmte doorlaat maar dempend is voor geluid. Totaal is het pakket dan 7+3= 10mm. Dit is dan extra geluidisolatie want de zwevende vloer dempt ook al. 

De onderlaag beschermt dan de anthracietlaag. Bij verhuizen kan het laminaat dan weer weg zonder dat je sporen ziet.

Ik weet niet beter dan als je een tweede geluiddempende laag erop legt het geluid dan nog meer gedempt wordr. Er is onderscheid tussen contactgeluid (lopen) en luchtgeluid (muziek). Bij laminaat is de dempende laag voor contactgeluid. Als je een link hebt naar waar dat staat dat een tweede laag het juist negatief beïnvloed, kan ik meelezen.

Bedankt voor je  reactie. Dat staat onder andere op de site van nsg 

https://nsg.nl/nl/zwaar_of_zwevend

Een zwevende vloer kan op een zwevende dekvloer vervelende resonanties geven en de geluidisolatie negatief beïnvloeden.

De beheerder wil niet zeggen wat wel mag, want wil geen verantwoordelijkheid nemen. Maar zegt in een officiëel statement dat bij toepassing van een harde vloer , er geen geluidisolerende onderlaag mag worden toegepast. En dus?

Reputatie 3

Je link betreft een bericht uit 2004. Heb je een recenter bericht? Als er op internet niet verder op wordt voort geborduurd zou ik er geen acht op slaan. In de link wordt beweerd dat er "vervelende geluidsresonaties" kunnen ontstaan, maar niet uitgelegd hoe dat dan komt. Ze bedoelen dan dat de tweede laag ook "zwevend" wordt gelegd, dus niet als het niet-zwevend is. 

 

Inderdaad, er is weinig over te vinden. Er  worden blijkbaar geen ondervloeren getest op zwevende dekvloeren? 

Ik vond nog deze link, maar is van een vloerenboer   https://redumax.nl/contactgeluidisolatie/fouten-bij-zwevende-dekvloeren/

En in onderstaande link ook geen technisch uitleg, maar wel dat het aanbrengen van een dempende onderlaag een averechts effect heeft op de dempende werking van de zwevende dekvloer

https://www.vveadvies.nl/harde-vloeren-aanpassen

Ik denk nu dat een dunne rubberen stabiele ondervloer met 440 kPa het meest geschikt is. Wat denk jij?

https://vloerloods.nl/ondervloeren/product/3b10e034-6841-407a-832b-36426a83a423/lvt-click-rubber-ondervloer

 

Reputatie 3

Ik denk dat als het een nieuwbouw appartement betreft, dat de betonvloer een massa per m2 heeft die voldoet aan de geluidsisolatie-eis van het bouwbesluit. En dat de anhydrietvloer de dekvloer is bovenop de betonvloer. Omdat beton en anhydriet een verschillende krimp en rek hebben, zit ertussen dan een glijfolie, bijvoorbeeld noppenfolie, maar hebben ze die dan "zwevend" gemaakt met een extra geluidisolerende folie van minstens 10dB.

Ik denk dat het aantal dB geluid gelijk blijft bij verschillende frequenties, hooguit dat het oor lagere frequenties zoals van een basgitaar iets luider ervaart dan hogere frequenties.

Misschien dat je bij de beheerder kan vragen wat zij adviseren, of de andere bewoners?

Reputatie 2

@M.G. Je kunt je vraag voorleggen aan mijn Bouwkundige Collega's via 033 450 77 50. Ze zijn te bereiken van maandag tot donderdag van 09.00 tot 18.00 en op vrijdag van 09.00 tot 16.30. Groet, Stephanie

De beheerder wil geen uitspraak doen en verwijst naar het officiële statement en dat vloerenverkopers het moet weten wat geschikt is.

Andere bewoners kwamen met die gele rubber folie, op advies van de vloerloods. Ik heb het daar zelf ook nagevraagd.

Op de site van  unifoor kwam ik uit op de redfloor 1.0 via hun vloerkeuze. Maar dan wel met de volgende restrictie: "Op zwevende dekvloersystemen is de geluidreductie van de vloerbedekking altijd afhankelijk van de contactgeluidreductie van de aanwezige dekvloer."

We gaan dan maar voor die gele rubber ondervloer. 

Bedankt voor het meedenken, Erve.

Reageer