Skip to main content
Vraag

Hoe beoordeel je de kwaliteit van een MJOP 10- of Wt-Jarenplan?

  • 9 May 2024
  • 2 reacties
  • 89 Bekeken

Meerdere jaren achter elkaar laat onze VvE een MJOP maken. Elke keer als een MJOP wordt gemaakt, ontvangen de leden een 10-Jarenoverzicht met totalen op een hoog niveau. Het is mij opgevallen dat zelf op dit hoge aggregatieniveau de geprognotiseerde uitgaven meer dan 10% verschillen van een vorige uitgave. Nu zou je kunnen stellen, dat de oorzaak het prijsniveau is of omdat het over tien andere jaren gaat, maar daar heb ik rekening mee gehouden! Ik heb het vermoeden dat de oorzaak ligt in de mij onbekende mutaties die de technisch beheerder uitvoert.

Vraag: wie heeft er nog meer de ervaring dat elkaar opvolgende 10-Jarenplannen onverklaarbare verschillen opleveren? Constateerde je ook dit soort verschillen, heb je de oorzaak kunnen vinden? Zo ja, wat was dan de oorzaak? Kreeg je inzicht in de aangebrachte mutaties van het MJOP-systeem? Zo neen, waarom niet?

 

PS

In gedachten voer ik de volgende exercitie uit: de Kascommissie controleert de jaarrekening, maar krijgt de onderliggende mutaties niet te zien. Is het dan mogelijk een oordeel te geven over de jaarrekening? (Ik geef nu niet mijn mening, om de lezer niet te sturen in haar/zijn mening). 

2 reacties

De looptijd van het MJOP heeft een tijdshorizon van 30 jaar.

Update is per 5 jaar. Daarmee actualiseer je ook bouwkundige aanpassingen maar vang je vooral eventuele prijsstijgingen op.

De ledenvergadering stemt om de 5 jaar in met het MJOP en het bestuur zorgt ervoor dat de daarin opgenomen planning wordt gevolgd. 

Deze jaarplanning staat ieder jaar op de agenda van de ALV.

De technisch beheerder mag pas na goedkeuring van de jaarplanning tot uitvoering van onderhoud overgaan.

Het reservefonds moet zijn gebaseerd op het MJOP. 

In de jaarrekening kun je zien wat uit het reservefonds is betaald en welke overige reparatie- en onderhoudskosten er zijn geweest.

Dit jaarverslag controleert de Kascommissie namens de ALV. Deze commissie heeft de beschikking over alle financiële mutaties en kan vragen naar de achterliggende offertes, reparatieopdrachten en bankafschriften.

@ G.C.K   Wij (i.s.m. de beheerder) werken het MJOP elk jaar bij. Dit ‘echte’ MJOP heeft ca. 200 posten en een 25 jarige looptijd, ca 30 appartementen. De enige bijwerk verplichting die de wet stelt is dat het MJOP niet ouder mag zijn dan 5 jaar. Wij voldoen daar dus aan door die jaarlijkse slag.

Maar het plan is ( mjop is nu 5 jaar)  eenmaal per 5 a 10 jaar een volledig mjop opnieuw te laten maken door een externe bouwkundige. Dat heeft te maken met kwaliteit van de basis gegevens: De prijzen van de posten worden wel is waar voor gepubliceerde inflatie uit het verleden gecorrigeerd, maar ik lees nergens hoe goed, welke inflatieschema’s voor VVE’s zijn. En in 5 jaar heb je nog niet voldoende herhalingen van posten.

Er is bij ons weinig belangstelling voor het echte MJOP, vandaar dat wij ook elk jaar een 10 jarige samenvatting (laten)maken en dat op de ALV bespreken. De verschillen tussen opvolgende samenvatting is makkelijk te verklaren als je het echte MJOP mag inzien.

Elk lid heeft recht op inzage in het complete MJOP. Het bestuur moet blij zijn met jouw belangstelling en kan inzage niet verbieden, kijk in jullie modelreglement.

Wat mij opvalt in ons MJOP dat wij elke jaar weer een aantal nieuwe posten krijgen, die de opsteller (een externe bouwkundige) niet heeft opgesomd. Dat is dan een deel van de verklaring voor verschillen.

Een kwaliteitsaspect bij ons is de prognose van de benodigde toevoeging aan het reservefonds over bijvoorbeeld de komende 5 jaar . Die meerjarige begroting deed het goed totdat de inflatie 10% werd in 2023.

 

 

 

Reageer