Indien het bestuur van de VVE een cursus wil gaan volgen op het gebied van het besturen/beheren van een VVE, zijn dan de gemaakte cursuskosten voor rekening van de VVE?
Als deze kosten voor rekening van de VvE komen, dan kan dit alleen wanneer deze zijn goedgekeurd door de ALV.
Of je als ALV dit goedkeurt is afhankelijk van een aantal factoren, zoals de grootte van de VvE, de leeftijd van het gebouw, de huidige organisatie van het bestuur, etc. Zo zou je kunnen stellen dat het vergoeden van de cursus leidt tot het beëindigen van een kostbaar contract met een externe beheerder, dan heeft iedereen er uiteindelijk voordeel van.
Ons MR 1992 art 3.j stelt onder toegestane kosten: ‘”alle overige schulden en kosten, gemaakt in het belang van de gezamenlijke eigenaars als zodanig”. ALV toestemming is noodzakelijk en dan mag het volgen van een relevante cursus.
De ALV zou het volgen van een relevante cursus door het bestuur moeten toejuichen. Het leiden en runnen van een VVE is een professionele aangelegenheid, die echter vaak door vrijwilligers gedaan wordt.
Dat professioneel leiden kan volgens mij goed als het bestuur voldoende kennis heeft om een professionele beheerder aan te sturen. Maar beide moeten er zijn, dus niet de kosten van professionele ondersteuning inruilen voor het volgen van een cursus.
Denk ook aan aansprakelijkheid: je bent als bestuurder aansprakelijk en alleen al om die reden zou je het volgen van een cursus als voorwaarde kunnen stellen om bestuurder te worden.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.