Skip to main content

Ons appartementengebouw bestaat uit 5 woningen. Het heeft 2 beneden appartementen met een eigen ingang en 3 bovenwoningen met een gezamenlijke ingang. Nu is het bovenste middelste appartement door de eigenaar verhuurd aan een dame die er een nagelstudio heeft. De hele dag lopen en mensen in en uit en staat de toegangsdeur open. Dit geeft aan de andere boven bewoners geluidsoverlast maar ook overlast doordat iedereen zomaar in het appartementengebouw kan komen. Het wordt er onveiliger door. Kunnen wij als VVE hier iets aan doen? 

In de splitsingsakte staat dat deze ruimten uitsluitend zijn te gebruiken als woonruimte cum annexis.

Jawel zeker. Als het zo is beschreven in de splitsingsakte dan lijkt het mij duidelijk dat een nagelstudio niet is toegestaan. Maar wat staat er in het splitsingsreglement over de verhuur? Is er ook een huishoudelijk reglement waar iets is vastgelegd over verhuur?

Je schrijft “Kunnen wij als VvE hier iets aan doen?” Bedoel je met VvE “Wij als eigenaren” of “Wij als bestuur”. In het eerste geval zou ik het bestuur vragen actie te ondernemen en tevens bij het bestuur navragen welke afspraken er zijn gemaakt met de eigenaar die zijn appartement heeft verhuurd (meestal is in het splitsingsreglement hier iets over beschreven). In het tweede geval zou ik in gesprek gaan met de huurder van het appartement en meedelen dat de nagelstudio niet is toegestaan. Indien dit niets oplevert kan je de huurder altijd nog sommeren te stoppen met deze activiteit.

Niet alleen  de huurder aanspreken maar ook de verhuurder. Alleen al het feit dat de toegangsdeur altijd open staat (of te vaak open gaat) zou toch tot actie moeten kunnen leiden.

Bedankt voor deze antwoorden.

Omdat onze VvE maar 5 appartementen betreft zit ik zowel als eigenaar van een bovenste appartement en als rol van penningmeester met dit vraagstuk.  In de splitsingsakte van 17-11-1995 wordt geen rekening gehouden met verhuur, wel wordt er gesproken over gebruikers. In het huishoudelijk reglement wordt helemaal niet gesproken over de regels bij verhuur en omdat ons huidige huishoudelijk reglement alweer 10 jaar oud is willen we deze graag herzien en duidelijker opstellen en dit er ook in opnemen.

Wat voor sancties kun je de verhuurder/huurder opleggen? Of rest ons dan alleen een gang naar de rechtbank? 

Je kan alleen maar sancties opleggen wanneer dit is vastgelegd in het splitsingsreglement en huishoudelijk reglement. Maar eerst zou ik het gesprek aan gaan en aangeven dat e huidige situatie niet wenselijk is. Loopt dit tot niets uit, dan is het aan de kantonrechter.

In dat laatste geval moet wel duidelijk zijn wat de overlast is. Iemand die af en toe derden een nagel behandeling geeft thuis is anders die een paar uur per dag telkens iemand anders over de vloer krijgt.

In het huishoudelijk reglement …   en daarna  gang rechtbank ...

Zijn er geen statuten? Misschien mag je met een gewone meerderheid het huishoudelijk reglement wijzigen en dan dus alsnog uitoefenen beroep met (klanten) aanloop verbieden.

Wie is juridisch onderlegd ?

Er zijn geen statuten, maar wel huishoudelijk reglement. We gaan ermee aan de slag verdere input blijft van harte welkom.  Onze juridische kennis is minimaal, maar samen weten we meer dan één.

Reageer