Al eerder heb ik dit genoemd: is de splitsingsakte gebaseerd op het modelreglement van 2017 dan kan de VvE het laden niet verbieden.
Er is veel ruis en onderbuikgevoelens zoals @Anne dit al aangeeft. En wat gaat de VvE dan doen met een mild EV of een hybride EV (zonder stekker)? Ook verbieden? Hier zitten dezelfde batterijen in (maar kleiner), ook die kunnen ontbranden. Of wat dacht je van een elektrische fiets in een berging?
Als VVE zou je 1 laadpaal kunnen installeren - zo ver mogelijk van de uitgang,
dan de brandweer laten keuren en op basis van de uitkomst daarvan het aantal laadplekken uitbreiden?
Op die manier zij de kosten nog te overzien en kun je mss toch wat duidelijkheid krijgen?
Anne.
@D.J.vanderV Er is natuurlijk ook nog een verschil tussen het helemaal weigeren van EV’s
en het niet toestaan dat er in een garage wordt geladen.
Zoals gezegd denk ik dat beide stellingen niet houdbaar zijn,
maar het ueberhaupt niet toestaan van EV’s lijkt me al helemaal een kansloos verhaal?
Anne.
Onze splitsingsakte is van 1996 en toen was er geen sprake van EV's, dus kun je simpel iets regelen via je HHR. Tevens moet ik nogmaals vermelden dat we geen kelder hebben met parkeerplekken, maar ieder appartement heeft een eigen afsluitbare garage (denk dat daar overheen gelezen is). Tijdens de laatste leden vergadering heeft iedereen er mee in gestemd om EV's voorlopig te weren, inclusief de bedrijven die boven de kelder hun zaak hebben. Ik denk als de meeste bewoners een EV hebben, dat men dan ook wel genegen is om te investeren in een betere brandpreventie en laadstations. Tijd zal het leren
Mss een idee voor VEH om hier eens wat duidelijkheid in te proberen te krijgen?
Zodat niet elke VVE moet proberen het wiel opnieuw uit te vinden maar ze bv een stappenplan kunnen downloaden.
Anne.
Ik sta op het punt een nieuw te bouwen appartement te kopen en heb ook de mogelijkheid een laadpaal te plaatsen op een inpandige garageplek. De VVE moet nog opgericht worden en niet alle eigenaren hebben dezelfde opties ( er zijn ook parkeerplaatsen op een parkeerterrein van de VVE buiten het appartementengebouw) Ik voorzie gezien voorgaande discussies veel onrust bij toekomstige bewoners en twijfel erg of ik , omdat ik een plug-in hybride auto heb, uberhaupt het appartement ga kopen. Ik neem aan dat meerdere mensen die willen verhuizen van een ,meestal grotere woning naar een appartement ( toch ook iets wat de doorstroming in de huizenmarkt bevordert) hier ook over twijfelen.
@J.A.M.K : Wat staat er geschreven in de akte van splitsing over opladen van elektrische voertuigen? Met grote waarschijnlijkheid staat hier in dat een individuele eigenaar op eigen kosten een laadpunt kan installeren en hier een melding van moet doen bij de VVE.
Wanneer de aannemer de optie biedt een voorbereiding te maken voor een laadpunt (let wel, aangesloten op de eigen meterkast, niet op die van de algemene ruimtes), dan zou ik zeker deze optie aanvinken op de meerwerklijst!
heb ook de mogelijkheid een laadpaal te plaatsen op een inpandige garageplek.
...]
Ik voorzie gezien voorgaande discussies veel onrust bij toekomstige bewoners en twijfel erg of ik , omdat ik een plug-in hybride auto heb, uberhaupt het appartement ga kopen.
Ik volg niet helemaal waar de twijfel over gaat.
Ik zou als het mogelijk is sowieso een laadpaal laten plaatsen.
De discussie over elektrische auto’s laden in parkeergarages is mijns inzien over het algemeen niet heel erg feitelijk. Die gaat overigens volgens mij nooit over hybride auto’s?
Ondanks dat die net als ‘ICE’s’ voor zover ik heb begrepen dan juist weer brandgevaarlijker zijn dan volledige EV’s.
Als u zich niet prettig voelt in een appartementen complex waar het laden van EV’s is toegestaan, kunt u altijd proberen om in de splitsingsakte te laten opnemen dat dat niet is toegestaan.
Mijns inziens kan dat lastig worden omdat er zoals gezegd voor zover ik kan overzien er niet echt bewijs voor is dat EV’s gevaarlijker zijn dan ICE’s of hybrides.
Anne.
veranderingen in een splitsingsakte gaan alleen via de notaris. Maar aanpassingen/aanvullingen kun je ook doen via het HHR. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn kun je via de ledenvergadering ook verboden gemakkelijk herroepen.
In de oudere aktes wordt uiteraard niet gesproken over EV's. Mijn inziens ligt het gevaar niet in de EV op zich maar problemen bij het laden van de EV; dus hybrides zie ik niet als een gevaarlijk object.
Bij nieuwbouw zou ik wel kiezen voor het kiezen van een oplaadpunt, misschien iets voor een gezamenlijk oplaadplek met persoonlijk pasje en dat er dan ook een goede brandbestrijdiings plek is.
Voor als nog neem ik een afwachtende houding aan qua het omzetten van gas/benzine/diesel naar elektrisch, er zijn nog te vele hobbels te nemen.
Even voor de duidelijkheid:
Ik heb nog van niemand ooit bewijs gezien dat het laden van EV’s extra brandgevaar zou opleveren.
De onderzoeken die ik heb gelezen - zie ook hierboven - geven juist aan dat EV’s aanzienlijk lagere kans hebben om in de brand te gaan en als ze al branden niet meer brandschade aan de omgeving aanbrengen.
Het enige punt is dat als de accu eenmaal is beschadigd, het lastiger is om deze geheel te blussen, omdat dat met normale blusmiddelen soms niet mogelijk is.
Om de 1 of andere reden blijven er echter steeds artikelen verschijnen die zonder verdere onderbouwing de suggestie doen dat EV’s meer brandgevaar opleveren.
Tot nu toe heb ik daar nooit enige goede onderbouwing van gezien.
Anne.
Ik lijk wel een EV evangelist, maar kan er vooral slecht tegen als er zaken worden geponeerd die enkel op andere slecht onderbouwde verhalen zijn gebaseerd :)
ja Anne, deels heb je gelijk, maar als er onvoldoende bewijs is wat moet je dan kiezen? Zelf neem ik dan de afwachtende houding aan. Daarnaast denk ik dat de omschakeling naar alles elektrisch te snel gaat. Plus het feit dat vele ouderen geen nieuwe auto kopen, mogelijk wel een vervangende .