Skip to main content
Vraag

Plichten erfgenamen na overlijden VVE-lid

• March 15, 2026
  • 1 reactie
  • 12 Bekeken

• Nieuwe deelnemer

Heeft de notaris gelijk? VvE bestaat uit drie appartementseigenaren. Wij hebben geen gezamenlijke bank-/spaarrekening (meer). (Vanwege de absurde bankkosten). We hebben wel een gezamenlijke opstalverzekering. De premie wordt afgeschreven van mijn rekening en mijn twee buren betalen direct hun aandeel aan mij. Al 8 jaar geen probleem. Een van de twee andere appartementseigenaren is onlangs overleden. Er is ruzie tussen de erfgenamen. Een erfgenaam geeft aan dat zij van de notaris geen enkele financiële uitgave mag doen zolang de erfenis niet is verdeeld en vastgelegd. Ik vraag mij sterk af of dat klopt; de rechten en plichten liggen bij de erfgenamen totdat het huis is verkocht? Het kan toch niet zo zijn dat de twee overige appartementseigenaren alle kosten moeten voorschieten? Naast de verplichting van de premiebetaling hebben we ook nét opdracht verstrekt voor reparatie schoorstenen. Dat is urgent, moeten we dat dan stopzetten??

1 reactie

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • March 16, 2026

Wie staat in het testament genoemd als executeur? Natuurlijk lopen de betalingsverplichtingen door, lijkt mij. U schrijft ‘heeft de notaris gelijk'. Maar de vraag is of de erfgenaam die zegt dat ze van de notaris nog geen betalingen mag doen gelijk heeft.