Vraag

Stadsverwarming wederom duurder?

  • 20 September 2023
  • 7 reacties
  • 163 Bekeken

De kosten voor stadsverwarming blijven stijgen, terwijl je als gebruiker gebonden bent aan 1 leverancier. Er is dus geen marktwerking. De  ACM kijkt we toe maar heeft geen vaste regels en kan dus heel moeilijk beoordelen of iets als een “eerlijke prijs” gezien kan worden. In de energiewet staat immers dat je met stadsverwarming nooit meer mag betalen als iemand vergelijkbaar op gas.

Dat is inmiddels echt helemaal scheef gegroeid en ik verwacht een nog grotere kloof.

Nu de netwerkkosten maar vooral de energiebelasting op gas (waar stadsverwarming nog steeds aan gekoppeld is) wederom fors stijgen, betalen we inmiddels echt idioot veel voor verwarming en warm water. Zeker voor ouderen en mindervaliden (die vaak in appartementen wonen en dus stadsverwarming hebben), wordt dit echt onbetaalbaar. 

Is Eigen Huis hier ook mee bezig? Soms lijkt stadsverwarming een vergeten onderwerp.


7 reacties

Reputatie 1

@TwandW Welkom op de community van Vereniging Eigen Huis. Vragen gericht aan de vereniging kun je het beste aan ons stellen via de ledenservice. Wij zijn bereikbaar onder telefoonnummer 033-450 77 50 van maandag tot en met donderdag van 09:00 tot 21:00 en op vrijdagen tot 16:30. Om op je vraag terug te komen of Vereniging Eigen Huis bezig is met stadsverwarming, kunnen we deze beantwoorden met een volmondig JA. Onze belangenbehartigers zijn al jaren in overleg met de overheid en marktpartijen om de situatie te verbeteren. Net als gebruikers van het warmtewet vinden wij het omstreden dat de tarieven zijn gekoppeld aan de gas/olieprijs terwijl voor de opwekking van de warmte hiervan geenszins gebruik van wordt gemaakt. Er gaat gelukkig het nodige veranderen! De laatste nieuwsberichten hierover zijn terug te lezen via deze link naar onze website. Groet, Alexander

Reputatie 7
Badge +2

VEH heeft daar idd regelmatig aandacht voor volgens mij.
Stadsverwarming | Vereniging Eigen Huis


Overigens werd er aan gewerkt om de koppeling met gas los te laten.
Niet dat ik daar dan veel van verwacht.

Daarnaast zullen er alleen maar meer warmtenetten komen om te helpen bij de energietransitie.
Dan wordt het idd wel tijd dat daar eens goed de bezem door gaat.

En je dit soort tenenkrommende gevallen niet meer hebt
https://www.denhaagcentraal.net/nieuws/warmtenet-blijkt-koude-douche-hoge-energierekening-overvalt-transvaal/

Vooral die opmerking 
“Ten opzichte van 2019 en 2020 is er een prijsstijging toegepast, zoals de ACM die heeft voorgeschreven,”
vind ik persoonlijk een gotspe.
De ACM schrijft geen verhogingen voor.
De ACM schrijft alleen een maximale verhoging voor.

Dat voorspelt niet veel goeds.

Anne.

Ik zit met hetzelfde dilema als @TwandW 

Ik zit bij Eneco en dit bedrijf maakt er echt een potje van. Eneco melkt je gewoon helemaal uit door voor 1 GJ warmte 90,91 euro te vragen. Net weer een nieuw termijnbedrag gekregen: 423 euro per maand! Dus meer dan 5000 euro op jaarbasis, wie kan dat betalen?!

En precies zoals @TwandW zegt, je kunt niet overstappen naar een andere energiemaatschappij, je bent gedwongen om bij die dieven van Eneco te blijven.

Misschien nog een advies aan mijzelf en anderen: onderzoeken of je je woning kunt isoleren zodat je een warmtepomp kunt installeren, dan ben je van die dure stadsverwarming af.

H. Q.  Een warmtepomp is hier ook geen optie. Buiten dat de gemeente Eindhoven een exorbitant bedrag vraagt om af te koppelen (ongeveer 4.000 tegen 400 euro aan de overkant van de straat waar Ennatuurlijk de behartiger is), loop je technisch tegen heel veel problemen aan in een groot appartementen complex. We zijn hier wel mee bezig geweest, maar buiten dat het moeilijk is, wil ook geen enkele leverancier zijn handen hier aan branden.

@TwandW Spijtig om dit allemaal te moeten lezen. Je staat in feite met je rug tegen de muur. Er is hier sprake van een oligipolie.

Reputatie 6
Badge

@H. Q. , @TwandW  hebben jullie al eens naar dit soort oplossingen gekeken ?

https://www.thesunshinecompany.nl/ik-wil-van-de-stadsverwarming-af/?gclid=EAIaIQobChMImNb3ktDNgQMVSevtCh0DSw1FEAAYASAAEgIQ1PD_BwE

@jvdleeuw Bedankt voor de tip. Ik krijg maandag een energie expert over de vloer en dan gaan we uitgebreid kijken wat er mogelijk is. Ik wil koste wat kost zo snel mogelijk van de stadsverwarming af.

Reageer