Wij wonen in een oud (beneden-)huis uit 1870. Er is 1 elektra, gas en water aansluiting. Geregeld in de splitsingsakte. Wij waren niet op de hoogte van de gevaren in deze vorm, met een investeringsmaatschappij die het bovenhuis kocht om de 3 lagen te verhuren.
Wij hebben goed contact met de bewoners. Maar met de eigenaar van het bovenhuis hebben we slecht contact; geen (verplichte) vergadering , niet jaarlijks, helemaal nooit. Hij zit in Spanje.
Ik wilde een eigen meterkast, en dan zouden enkel de 2 groepen uit de oude naar de nieuwe moeten worden overgezet. Maar hij verzette zich er tegen en gaf als antwoord: “Geef dan alle etages ook maar een meter.”
Wat zijn onze rechten als eigenaar van het benedenhuis? Geen?
Welke afspraken zijn er gemaakt (vastgelegd) over het verrekenen van de afgenomen energie ?
2/5 en 3/5, dus onder/boven, zoals in de splitsingsakte.
Maar, dan kunnen we dus nooit een eigen meter krijgen? De splitsingsakte wijzigen tegen hoge kosten, maar daar moeten we de investeringsmaatschappij nog mee gaan krijgen...
Je praat over een oud huis waarin ook de meterkast wel behoorlijk gedateerd kan zijn. Is er wel sprake van een echte kast of hangt er ergens een verdeel/stoppenkast aan een plank tegen de muur ?
Ik zou overwegen om een eenvoudige kwh meter op te nemen in je eigen afname punt(en). In principe hoeft dat niet veel te kosten. Je weet dan in ieder geval wat je eigen verbruik is. Als dan blijkt dat je een overmatig aandeel in de kosten moet betalen kun je wellicht verdere stappen overwegen.
Voor het gasverbruik ligt het allemaal wat lastiger.
Beste J,
Dank voor je betrokkenheid en antwoord. Een KWH meter zou een oplossing kunnen zijn, al lopen er nu 2 kabels en als het lukt 3 kabels vanaf de redelijk moderne meterkast met aardlek per etage, en kan ik dus niet echt een KWH meter voor alles plaatsen. Ik kan wel een slimme stekker, die meten kan, voor de geplande warmtepomp plaatsen. Dan weet ik wat ie extra verbruikt.
Ook hebben we, toen we het huis konden kopen van de vorige eigenaar, door Liander een extra gasmeter geplaatst, na de totale meter. Op deze manier weten we wat wij verbruiken: nu na goede isolatie en HR++ overal, 1000 Kub. Maar van het gas gaan we in de toekomst af.
Een eigen meterkast zou geweldig zijn!
Hartelijke groet,
Maarten
Beste J,
Dank voor je betrokkenheid en antwoord. Een KWH meter zou een oplossing kunnen zijn, al lopen er nu 2 kabels en als het lukt 3 kabels vanaf de redelijk moderne meterkast met aardlek per etage,
Voorbeeld: kwh meter voor dinrail
Ahh, de alamat!
Ahh, de alamat!
Alamat is een aardlekautomaat, die moet al in de verdeelkast zitten.
Wat er op de DINrail extra bij moet is een kWh meter (in serie met de automaat)
Goed idee hoor, J. Want de meterkast moet toch open voor de extra groep (warmtepomp). Gelijk ook de KWhmeter erin. Heel erg bedankt voor de goede tip!
Met lichte verbazing heb ik dit allemaal gelezen. De bovenste etages worden verhuurd, maar hoe betalen de huurders dan hun deel van de elektriciteitskosten? Zonder eigen meter en zonder eigen energiecontract?
En is de aansluiting wel zwaar genoeg wanneer je ook een warmtepomp gaat installeren? Wellicht is dan de verdeling van 2/5 en 3/5 in jouw voordeel…..
Het lijkt mij dat wanneer je een woning uit 1870 volledig opnieuw renoveert, isoleert en HR++ glas plaatst, je een kans voorbij hebt laten gaan om ook de meterkast te splitsen.
J., denk je dat Liander onze extra gasmeter een sensor kan geven die uitgelezen kan worden, net zoals de andere echte meter? En kan die KWH uitbreiding in de meterkast ook op afstand gemeten worden?
Hallo Herman,
De huurders boven betalen 3/5 van gas, water en elektra, en wij 2/5 deel aan de investeringsmaatschappij die de energie aansluiting bij EnergieZero heeft ondergebracht.
Wij krijgen recent de afgedwongen afschriften van ons gebruik, maar dat is dus alleen wat het hele huis gebruikt: 5/5 ofwel 1.
En de hoofdzekering is 40A. Ik weet, het is bijna teveel, zo'n warmtepomp, maar we nemen een lichte: De Flint van WeHeat.
J., denk je dat Liander onze extra gasmeter een sensor kan geven die uitgelezen kan worden, net zoals de andere echte meter? En kan die KWH uitbreiding in de meterkast ook op afstand gemeten worden?
Bovenstaande opmerkingen roepen ook wel weer wat vragen op
Liander als netbeheerder zal niets extra's doen zolang de aansluiting niet formeel wordt gesplitst. Zij hebben (neem ik aan) een slimme meter geplaatst, lezen die op afstand uit en geven de meterstanden ten minste maandelijks door aan “Energie zero”. Je eerdere opmerking dat er een extra gasmeter voor de registratie van jullie eigen gebruik geïnstalleerd zou zijn klinkt wat eigenaardig. Is ook in conflict met de opmerking dat ook gas afgerekend wordt via de investeringsmaatschappij.
Mijn kennis is hoofdzakelijk technisch, wat betreft specifieke VVE spelregels ben je denk ik beter af bij
Je opmerking over de 40A roept onmiddellijk de vraag op of er sprake is van een 1-fase of een 3-fase aansluiting, het klinkt als een 1-fase aansluiting. Voor 4 onafhankelijke gebruikerseenheden lijkt me dat niet verstandig, dit zou minstens een 3-fase aansluiting moeten zijn. In dat geval heb je dan dus ook een 3-fase kWh meter nodig.
Alles wat je tegenwoordig aan sensoren en meters koopt zijn op afstand wel uit te lezen. Dat vraagt echter wel een bijbehorend monitoring systeem. In een simpele vorm op basis van Wifi kan dit rechstreeks met een PC en wat eenvoudige software. Beter is het om een domotica systeem te kiezen waarop dit soort sensoren kunnen worden aangesloten. In dat kader moet je ook eerst even kijken naar wat er bij de warmtepomp aan monitoring wordt meegeleverd, Het is belangrijk dat die systemen op elkaar aansluiten
Dit veronderstelt allemaal wel wat handigheid en interesse in ICT. Mijn oorspronkelijke voorstel ging uit van het fysiek maandelijks aflezen van een display op een metertje in de meterkast.
Ben je een domotica friek ??
Die verplichte ALV zal gehouden moeten worden, dat kun je bij het bestuur afdwingen - wie dat ook moge zijn, of als lid desnoods via de rechter. Proces- en advocaatkosten zijn voor de partij die in het ongelijk wordt gesteld.
Vraag is ook of de investeerder wel 3 verschillende huurders mag huisvesten in de bovenwoning, het splitsingsreglement zal antwoord kunnen geven op alle zaken. Desnoods als lid van VEH de juristen bevragen.
ALs je een meterkast wilt uitbreiden gaat Liander dat niet doen, zij monteren de hoofdaansluiting en extra groepen of kWh meters zal een lokale elektricien moeten doen, en dat kan prima.
Als je dan dus naar 3 groepen wilt, 2 bestaande en een nieuwe voor een warmtepomp, zet daar dan bv Shelly kWh meters bij, die kun je met een browser gewoon uitlezen en heb je verder geen complexe domoitica nodig, tenzij je een smoes zoekt om daarmee aan de gang te kunnen
Beste Han,
Dank voor je reactie. De woonlagen zijn zelfvoorzienend met toilet, keuken en douche.
Het zijn 3 echte adressen. De boveneigenaar heeft 3/5 recht, en vreemd genoeg hanteert hij het ook in geval van onze wens een eigen meterkast (met eigen aansluiting) te krijgen. Maar hij heeft een punt als hij volgens de splitsingsakte handelt: de energie is 1 en dat wordt geregeld via 3/5 en 2/5 sleutel. Als ik een eigen meter wil, dan moet ik daarvoor eigenlijk de splitsingsakte laten wijzigen. Dus ook weer met zijn toestemming. En tegenhouden...
En J., het is 1 fase. Altijd al. Wij wilden 3 fase, bijv. 3x35.
Het hopen is op de verkoop van het bovenhuis aan een eigenaar die er zelf wonen wil. Dan weet ik bijna zeker dat het onderling opgelost kan worden,
Beste
De aansluiting gaat bij ons naar binnen en is geen probleem voor ons, maar de meterkast zit in de gezamenlijke hal tussen de voordeur en de 2 deuren van beneden en boven. En daarom moeten wij toestemming van de investeerder krijgen voor aanpassing van iets in die ruimte. We zouden kunnen proberen dat te vermijden en de meterkast ACHTER onze eigen deur te laten plaatsen.
Maar het blijft de gezamenlijke meterkast waar ik zonder toestemming dan onze groepen uit laat halen. Ik kan dat stiekem kunnen doen, want wij zien hem hier totaal nooit.
Dan heeft hij een gegeven situatie. Laat hem maar aantonen dat dit in zijn nadeel is. Want de aansluiting die overblijft is geheel van hem.
Er is een akte van splitsing dus moet er ook een splitsingsreglement zijn. In een ideale wereld staat daar in beschreven hoe de VvE is georganiseerd en de financiën en onderhoud zijn geregeld. Een gedeelde meter voor gas en elektra voor alle bewoners (eigenaren of huurders) is niet meer van deze tijd. Een kans om het pand uit 1870 ook organisatorisch in de 21e eeuw te doen belanden? Er is nu een standaard model reglement voor kleine VvE’s beschikbaar, daarmee regel je het eens en voor altijd op een duidelijke manier. Ook voor de investeerder heeft dit voordelen.
Beste
Dank voor je reactie. Interessant! Hoe komen we aan dat reglement?
Ik ben de akte aan het lezen!
Maar wijzer word ik er niet op. Ik zie dit nog niet bij ons toegepast worden.
De modelreglementen kan je vinden bijvoorbeeld op de website van stichting VvE Belang.
En het is mooi dat je de akte nu leest, alleen zoiets moet je doen voordat je de woning koopt. Het reglement beschrijft duidelijk wat privé eigendom is en wat gemeenschappelijk eigendom is en hoe o.a. dit gemeenschappelijk deel wordt onderhouden en beheerd.
omdat we een eigen woning hebben
Helaas, de woning is niet van jou. Je bent lid van een VvE en dan heb je geen eigen woning maar het recht om in een deel van het gebouw te wonen (het privé deel). Samen met de andere eigenaren ben je eigenaar van de algemene ruimtes zoals dak, buitengevel, trapopgang, fundament, etc. (het gezamenlijk deel).
Je bent (of komt) dus nooit van de boveneigenaars af…….
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.