In de splitsingsakte van ons appartementencomplex is opgenomen dat Modelreglement 1992 van toepassing is. In artikel 41, lid 2 van dat reglement staat:
"De bestuurders worden benoemd voor onbepaalde tijd en kunnen te allen tijde worden ontslagen.".
In het huishoudelijk reglement van onze VvE staat echter:
"Bestuursleden worden benoemd voor een periode van drie jaar. Onder een jaar wordt te dezen verstaan de periode tussen twee opeenvolgende jaarlijkse algemene ledenvergaderingen. De bestuursleden treden af volgens een door het bestuur op te maken rooster. Een volgens het rooster aftredend bestuurslid is onmiddellijk herbenoembaar."
Deze bepalingen zijn in mijn ogen tegenstrijdig, maar het is mij niet duidelijk welke bepaling nu voorrang heeft en of de bepaling in het huishoudelijk reglement überhaupt geldig is.
Op de website van Vereniging Eigen Huis staat de tekst:
"Het huishoudelijk reglement moet in lijn zijn met de splitsingsakte en de wet. Staan er dus zaken in het huishoudelijk reglement die in strijd zijn met een bepaling uit de wet of uit de splitsingsakte, dan valt zo'n bepaling in het huishoudelijk reglement onder de nietige bepalingen."
Maar dat geeft mij ook verwarring, want valt het Modelreglement ook onder de splitsingsakte of zijn dat echt twee gescheiden dingen.
Concreet is mijn vraag: welke van de twee bepalingen is nu van toepassing?