Wat is de taak van de Technische Commissie?

  • 11 August 2023
  • 8 reacties
  • 231 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 10 reacties

Bij onze VvE voert de Technische Commissie allerlei zaken uit, zoals bijvoorbeeld het aanvragen van offertes voordat de ALV hierover heeft besloten. Er is geen opdracht gegeven om een offerte aan te vragen. Het onderwerp stond nog niet op de agenda! Ik vraag mij af wat is de functie van de Technische Commissie?
Dat is volgens mij nergens vastgelegd. Is dat een adviserende taak of een uitvoerende taak? Heeft iemand hier ervaring mee?


8 reacties

Reputatie 2

@G.N Welkom op Eigen Huis Community en dankjewel voor je bijdrage. Wellicht dat andere leden hun ervaringen in een reactie op je bericht kunnen delen. Groet, Stephanie

Reputatie 2

Het is maar hoe je het onderling afspreekt. De TC heeft een adviserende rol en uitvoerende rol.

Het kan voorkomen dat op korte termijn werkzaamheden moeten worden uitgevoerd en dan kan het handig zijn de offertes aan te vragen en deze bij de eerstvolgende ALV te bespreken en al dan niet hier overeenstemming te bereiken. Dat kan tijd schelen. Je moet dit zien als vooruitkijken en niet als OEI (ongewenst eigen initiatief). Het al dan niet akkoord gaan is een ALV ding, geen TC besluit.

In onze VvE is de TC (mede) verantwoordelijk voor:

  • Het coördineren en bewaken van installatie- en onderhoudswerkzaamheden aan gemeenschappelijke zaken
  • (Mee) opstellen en beoordelen van een meerjarenonderhoudsplan
  • Selecteren van dienstverleners voor installatie en onderhoudswerkzaamheden
  • Beoordelen van overeenkomsten en offertes van dienstverleners voor installatie en onderhoudswerkzaamheden
  • Ad hoc probleemoplossingen en trouble shooting

Hartelijk bedankt voor uw duidelijke informatie. Bij uw organisatie is dat goed geregeld. Is deze taakomschrijving schriftelijk vastgelegd  in de ALV? Bij ons is de situatie verre van ideaal en  oncontroleerbaar. Ik begrijp hoe het zou moeten en wil dat inbrengen in de volgende vergadering. 
 

GN

Reputatie 2

Waarschijnlijk staat hier iets over in de akte van splitsing.

In ieder geval, tijdens een ALV stelt de vergadering de commissie samen. De bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de commissie leg je vast in het huishoudelijk reglement. 

Overigens moet je zuinig zijn op je bestuurders en commissieleden….. Niet iedereen is bereid hier tijd in te steken 

Ja daar heeft u gelijk in. Je moet zuinig zijn op de vrijwilligers, die hier veel tijd in willen steken en meestal is het ook nog ondankbaar werk want je kunt het nooit iedereen naar de zin maken. Daarom is hetvolgens mij belangrijk dat er goede afspraken worden gemaakt. Dank u wel voor uw inbreng.

In de eigenhuis kennisbank staat redelijk hetzelfde:

https://www.vvebelang.nl/kennisbank/algemeen/technische-commissie/

Het zal redelijk wisselen per VvE wat ze precies doen.

 

Het lijkt me handig om eens tijdens een ALV te kijken of er meer interesse is om er wat over vast te leggen, mogelijk tijdens de rondvraag. Bent u de enige kan dat wel een lastige worden. Huishoudelijk reglement lijkt me een optie ja. Bij ons staat het nergens ergens specifiek, we zijn blij dat ze doen wat ze doen.

Inderdaad lijkt het me moeilijk om de taakstelling van de Technische Commissie tijdens de ALV naar voren te brengen. Je bent algauw de gebeten hond. Ik huiver om dit te doen?i Ik ben ook blij dat er een Technische Commissie is. Dat is niet het probleem.  Ik vraag me ook af hoe de samenwerking met het bestuur en de Technische Commissie is vastgelegd. Het bestuur heeft ook een uitvoerende taak. Wie geeft de opdrachten en tekent de offertes? Loopt dat door elkaar heen?Wat is de relatie tussen de Technische Commissie en het VvE-kantoor? Alles is natuurlijk de verantwoording van de ALV. Maar wat als dit niet bespreekbaar is?

 

Reputatie 2

Nogmaals, het is hoe je het met elkaar afspreekt en vervolgens vastlegt.

De technische commissie is ondergeschikt aan het bestuur en kan zowel een uitvoerende als adviserende rol hebben (i.e. “kunnen jullie de deurdranger moet opnieuw afstellen?” en “wat is de beste leverancier voor een automatische deuropener?”). De technische commissie heeft geen bevoegdheid een offerte te tekenen, dat doet het bestuur nadat de offerte is goedgekeurd door de ALV. In geval van spoedeisende activiteiten kan het bestuur zelfstandig beslissen.

Wanneer de VvE een beheerder heeft aangesteld (“het VvE-kantoor”) moet zijn vastgelegd wat de taken van “het VvE-kantoor” zijn. Deze taken kunnen zo uitgebreid zijn als maar kan, afhankelijk wat de ALV wil en hoe actief het bestuur wil zijn. Maar “het VvE-kantoor” werkt voor een aantal zaken wel op basis van uurtje-factuurtje. Sowieso zijn afspraken nodig hoe om te gaan met kleine of grote reparaties aan gebreken wanneer leden deze kunnen melden aan “het VvE-kantoor”. 

Het is helemaal geen vreemde vraag om te stellen wat de taakstelling is van de TC, het bestuur, “het VvE-kantoor” of wat dan ook. Vreemde vragen bestaan niet, vreemde antwoorden wel.

Reageer