Hoe het echt zit is nog helemaal niet zo duidelijk. Belangrijk punten zijn:
- Wat zegt het splitsingsreglement (zo geeft het modelreglement 2017 aan individuele eigenaren de mogelijkheid een laadpunt aan te leggen met slechts een melding aan het bestuur van de VvE en geeft de VvE het recht aanvullende voorwaarden te stellen in het Huishoudelijk Reglement);
- Welke aanvullende voorwaarden spreken jullie af in het Huishoudelijk Reglement;
- Hoe kan het laadpunt aangesloten worden: kan dit alsnog op eenvoudige wijze op de groepenkast van de individuele eigenaar (voorkeur) of gaat dit op de algemene groepenkast en verrekent de VvE de kosten met de individuele eigenaar?
In ons geval zijn de laadpunten aangesloten op de groepenkast van de individuele eigenaar. Wij hebben een jaarlijkse keuring van het laadpunt verplicht gesteld. Dynamic Load Balancing is verplicht en alle laadpunten zijn aangesloten op een centrale noodstop voorziening. Bij alle drie de entrees is een noodstop waarmee bij een calamiteit alle laadpunten afgeschakeld kunnen worden. Er wordt geladen met maximaal 11 kW.
Discussies hierover kunnen hoog oplopen. Maar ook alle moderne nieuwe brandstof auto’s zijn mild hybrid, hybrid of plug-in hybrid met dezelfde risico’s als een ev.
U wou een brandende elektrische auto met een brandblusinstallatie blussen?
U heeft het over nieuwbouw en oplevering per januari 2025.
Ik weet niet wanneer de bouw/VvE daadwerkelijk van start is gegaan, maar sinds 10 maart 2020 zijn er regels omtrent het verplicht aanbrengen.
Nieuwe gebouwen kunnen verplicht zijn om een oplaadpunt (laadpaal) te hebben voor elektrische voertuigen of een leidingdoorvoer voor oplaadpunten. Dat hangt af van het soort gebouw en het aantal parkeerplekken. Deze verplichting staat in de (2e herziening van de) richtlijn energieprestatie gebouwen (EPBD III).
Ik heb wat links van websites met tekst hieronder geplakt.
U kunt ook eens informeren bij VvElaadloket.nl voor een gedegen advies.
https://www.rvo.nl/onderwerpen/wetten-en-regels-gebouwen/epbd-iii/laadinfrastructuur-elektrisch-vervoer#verplichting-bij-woningbouw-%3E-10-parkeervakken-per-10-maart-2020
Verplichting bij woningbouw > 10 parkeervakken per 10 maart 2020
Bij woongebouwen met meer dan 10 parkeervakken op hetzelfde terrein moet voor elk parkeervak leidinginfrastructuur (loze leidingen) worden aangelegd voor de aanleg van laadpunten. Dit geldt voor nieuwe woongebouwen en voor bestaande woongebouwen die ingrijpend worden gerenoveerd.
Verplichting bij utiliteitsbouw > 10 parkeervakken per 10 maart 2020
Bij utiliteitsgebouwen met meer dan 10 parkeervakken op hetzelfde terrein moet minimaal 1 oplaadpunt voor de hele parkeergelegenheid worden aangelegd. Ook moet er leidinginfrastructuur (loze leidingen) worden aangelegd voor 1 op de 5 parkeervakken. Dit geldt voor nieuwe utiliteitsgebouwen en voor bestaande utiliteitsgebouwen die ingrijpend worden gerenoveerd.
https://vveenergie.nl/2021/07/02/veel-gestelde-vragen-over-laadpalen-voor-vves/
Het plaatsen van laadpalen is niet verplicht voor VvE’s, maar deze verplichting bestaat wel bij nieuwbouw en bij het renoveren van een woongebouw. Per tien parkeerplaatsen moet er minimaal één parkeerplaats zijn met een laadpaal. Dat geldt voor parkeergarages en ook voor parkeerplaatsen buiten het gebouw. VvE’s kunnen ervan uitgaan dat de overheid ook steeds meer gaat sturen op het plaatsen van laadpalen bij bestaande gebouwen.
https://www.eigenhuis.nl/vve/vve-en-verduurzamen/energiebesparende-maatregelen-vve/laadpalen-bij-een-appartementencomplex
In geval van nieuwbouw moet bij een woongebouw met meer dan 10 parkeerplaatsen in of rondom het gebouw elk parkeervak voorzien zijn van een laadpaal-aansluiting, zoals een loze leiding of kabelgoot. Als het woongebouw naast een woonfunctie ook andere gebruikstoepassingen heeft, moet minstens één laadpunt aanwezig zijn en moet één op de vijf parkeervakken voorzien zijn van een aansluiting voor een laadpaal.