Vraag

Waterschade onderburen - wie is verantwoordelijk?

  • 11 November 2023
  • 5 reacties
  • 162 Bekeken

Beste Lezer,

 

Mijn overstopventiel van mijn CV blijkt al zo'n 2 maanden te lekken. dit zit op een vreemde plek achter mijn washmachine en heb dit daardoor al die tijd niet gemerkt. een aantal weken geleden heeft mijn onder-onder buurvrouw geconstateerd dat er lekkage is bij haar plafond. binnen een dag waren we eruit dat dit bij mij vandaan kwam en heb ik de lekkage direct opgelost. Ik heb al die tijd dus nooit wat gehoord van mijn directe onderburen - ik heb contact gezocht met de eigenaar (eigenaar woont in het buitenland en verhuurd het appartement) en die gaf aan dat ik het maar moest oppakken met de VVE. De VVE is niet bereid te helpen aangezien dit mijn eigen schuld is. inmiddels ben ik benaderd door het bedrijf dat het appartement onder mij beheerd met de vraag of ik akkoord ga met de offerte om alles te herstellen. 
 

wat is jullie advies? is er enige nalatigheid te verwijten aan de onderburen die geen actie hebben ondernomen zodra er lekkage was? of moet ik gewoon alles betalen omdat het mijn schuld is? ik weet overigens nog niet wat de geschatte kosten zullen zijn.

 

ik ben benieuwd naar jullie reactie en dank daarvoor alvast,

met vriendelijke groet,

Leon


5 reacties

Reputatie 4

je onderburen hebben geconstateerd dat er lekkage was en actie ondernomen, wat is daar nalatig aan?

Wat zegt je verzekering? 

Hi Emiel,

Dank voor je reactie.

Mijn directe onderburen hebben dus geen actie ondernomen. het eerste signaal dat er lekkage was kwam vanuit de buren daar weer onder; 2 appartementen beneden mij.


Ik heb zelf geen optal vezekering o.i.d. omdat dit collectief geregeld is via de VVE. echter wil de VVE hiervoor de vezekering niet raadplegen..

 

met vriendelijke groet,

Leon

Reputatie 4

poeh, dat is een vervelende situatie. Ik zou de rechtsbijstand inschakelen en/of even bellen met VEH.

Reputatie 7
Badge +3

 Misschien kan je zelf ook contact opnemen met de opstalverzekering van de VVE.  Volgens mij heb je als mede-verzekerde sowieso recht op het mogen inzien van de verzekeringspolis.

Volgens deze info valt door de bewoner veroorzaakte lekschade maar dan bij de onderburen wel onder de opstalverzekering van de VVE. Waterschade in je appartement: wie is aansprakelijk? - Vivine | Verzekerd van expertise

 Heb je een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering? Die zullen wellicht ook de wettelijke aansprakelijk uitzoeken. Bijvoorbeeld omdat de onderbuur-huurder niets van de lekkage heeft gemeld.

Art. 6:174 BW - BW - Artikel 174 Burgerlijk Wetboek Boek 6 :: Maxius.nl voorheen Lexius.nl

 Als de verstandhouding met de onderbuur nog goed ik zou je kunnen vragen of hij eventueel nog een condensor-luchtontvochtiger wil lenen die je dan eerst koopt.  Deze maakt het huis droog en zet de waterdamp in de lucht tevens om in (condensatie) warmte en werkt goed in ruimtes die niet kouder zijn dan 15 graden. Je kan hem daarna zelf nog gebruiken in de badkamer.

EUROM Drybest 20C Lucht ontvochtiger Luchtontvochtiger 20ltr/24u 220W | bol.com

 

De zogenaamde VVE clausule in de voor elke VVE verplichte opstalverzekering regelt dit voor de onderbuur: Ik dacht dat schade bij hem veroorzaakt door bijvoorbeeld een medebewoner, vergoed wordt ook als de verzekeraar de oorzaak niet dekt bij de veroorzaker.

Dat geldt voor opstal schade, voor inboedelschade weet ik dat niet.

Reageer