Skip to main content

Wie heeft ervaring met de betaling van schadeherstel door de VvE, wanneer de oorzaak van de schade buiten het privégedeelte ligt? In ons geval betaalt de verzekeraar niet omdat het een niet-gedekte lekkage zou zijn (regenwater).

Is het volgende artikel dan van toepassing: MR 1992 art. 21.1? (2017-32.1) en moet de VVE onmiddellijk betalen en ook los van de vraag wie aansprakelijk is?

Mijn vragen als art. 21.1 geldt:

  1. Wie bepaalt de hoogte van de schade nu de verzekeraar geen schade-expert stuurt?
  2. Mag de VvE daarvoor een eigen schade-expert inschakelen, wel na overleg met de eigenaar?
  3. Moeten de leden (ALV) toestemming geven voor de uitbetaling die boven het bestuursmandaat ligt?

Hoi @DickF welkom op onze Community. We zien dat onze communityleden nog geen reactie hebben gegeven op je vraag. Ben je lid, dan kun je je vraag ook voorleggen aan onze Juridische Ledenservice via 033 450 77 50 van maandag tot donderdag van 09.00 tot 18.00 en op vrijdag van 09.00 tot 16.30. Groet, Stephanie


Op de eerste plaats is het vreemd dat een lekkage niet gedekt wordt door de opstalverzekering? Daar moeten de polisvoorwaarden verduidelijking in geven, desnoods een deskundige inschakelen die die voorwaarden kan duiden. Afhankelijk over wel of geen dekking kan de veroorzaker (bouwer/dakbedekkingsbedrijf e.d.) aansprakelijk gesteld worden. De VvE zal i.i.g. de reparatie/herstelkosten/overige schade moeten vergoeden aan de individuele eigenaar. De VvE kan natuurlijk ook deskundigen inschakelen. Gaat het bedrag het budget van het bestuur te boven dan dient er eventueel een extra ALV georganiseerd te worden als reparatie niet kan wachten.


Vreemd dat dat een lekkage niet gedekt word? Bij ons (en onze vorige verzekering) staat zoiets als "schade door neerslag is uitgesloten als de muren vocht doorlaten". En het kan lang duren voordat dat zichtbaar is, met veel  (hoge) schade als gevolg.

Als de VVE of een bouwer schuld heeft zal die inderdaad moeten vergoeden. Maar:
het genoemde artikel in MR 1992 en andere reglementen staat helemaal los van de schuldvraag. Vrij weergegeven:
VVE moet vergoeden, los van een eventuele claim op een derde. En ik vroeg mij af of dat veel voorkomt en wie dan de hoogte van de schade vaststelt. 


Reageer