Sinds kort ben ik alleenstaand, ik ben 72 jaar. Mijn huis wil ik verkopen en van (een groot deel van) de opbrengst een bestaand appartement kopen. De hypotheek is onlangs afgelost. Ik woon in het Noorden van het land maar wil naar Zuid Limburg. De woningen in mijn straat zijn in trek bij kopers, gemiddeld worden ze binnen een maand verkocht.
Eerst een andere woning kopen lijkt me een goede optie maar ik heb nogal wat vragen c.q. twijfels. Financieel sta ik er niet slecht voor maar zoals dat gaat, mijn geld zit dus in de stenen. Ik heb wel wat spaargeld om bijkomende kosten, bijv. makelaarskosten en verhuiskosten, te betalen. Omdat ik pas de vereiste aanbetaling op een aankoop niet kan betalen voordat ik de opbrengst van mijn huidige woning heb ontvangen, zal ik op een of andere manier geld moeten lenen. Het liefst voor een zo kort mogelijke periode. Ik zou eventueel tijdelijk willen huren maar dat is ook moeilijk omdat er weinig tijdelijke woonruimte beschikbaar is en vaak huren voor minstens 12 maanden een vereiste is. Bovendien zou dat betekenen dat ik twee keer moet verhuizen.
Ik ben al een beetje aan het rondkijken op Funda en het valt mij op dat er woningen k.k. worden aangeboden maar dat er als voorwaarde wordt gesteld dat een bepaalde notaris de afhandeling doet. Vreemd dat de betaler niet zelf een notaris mag kiezen, toch?
Ik denk erover om een aankoopmakelaar in de arm te nemen?
Nu zit ik met de volgende vragen:
- hoe regel ik het financieel als ik eerst een woning koop voordat ik mijn huis verkoop?
- is het verstandig om een aankoopmakelaar in te schaken bij het zoeken naar een woning en hoe gaat dit in z’n werk? Waar moet ik op letten?
- Mag een makelaar/verkoper eisen dat ik de kosten betaal maar dan niet zelf een notaris mag kiezen?
- Dank voor de reactie(‘s)