Lijkt me allemaal wel wat voorbarig.
Eerst maar eens even rustig afwachten.
Onze wetmakers zitten in de tweede kamer en niet bij de Nederlandse bank.
En zoals we weten zitten de wettenmakers er voor de belangen van het Nederlandse volk. Dus inderdaad, we kunnen dit rustig afwachten.
Is het niet zo dat eerst het werkelijke rendement wordt genomen van bijvoorbeeld 2% en dat je dan over die 2% het belastingpercentage van 36% betaalt oftewel 0,72%. Dus niet 36% over de overwaarde.
Ook geldt er nu al een vrijstelling in box3 van ongeveer €55.000 per persoon, dus circa €110.000 per echtpaar. Al met al gaat het dan toch heel wat meevallen. Het moet weer net onder de grens blijven dat mensen niet naar de buurlanden verhuizen toch.
Er was vroeger die regel dat je maximaal 80% van je inkomen aan vermogensbelasting hoefde te betalen. Dus de meeste vermogenden hadden dan een heel laag inkomen.
Dank voor uw reactie. Op dit moment is nog onduidelijk hoe de wet op de overwaarde er uit gaat zien, dus dat is inderdaad afwachten. Maar wetten worden steeds veranderd, dus ook de maximaal 80% regel is niet heilig en het voorstel wat er momenteel ligt is 36% over de overwaarde. Daarom hoop ik dat de VEH tijdig zal opkomen voor de belangen van de eigen huis-bezitters.
@Y.A.S , u gaat hier wel erg kort door de bocht.
De forfaitaire berekeningswijze voor belasting op eigen woning is in strijd met wettelijke spelregels. De geplande Box 3 wijzigingen zijn juist ook bedoeld om een wel correcte rekenwijze in te voeren.
Dat er uiteindelijk een betere regeling voor vermogenrendements heffing gaat komen lijkt mij wel zeker.
Ja, het is juist bedoeld als goed nieuws.
Het benauwende bij dit soort zaken is dat regeringen tot nu toe vaak zaken hebben geregeld die evident slecht uitwerkten. De hele Box III historie is om te huilen. Maar ook b.v. de recente huurwet van De Jonge werkt omgekeerd uit als wat de bedoeling was.
Het zou anders moeten zijn, maar voor deze lieden staat het overheidsbelang voorop i.p.v. het belang van de burgers. Verder ontbreekt bij hen inzicht in de maatschappelijke en economische processen. M.a.w. het bestuur van het land was/is niet in goede handen. Of dat nu beter gaat worden door de trendbreuk hoop ik, maar …….
Beste heer Van Dijk,
Ik ben het met u eens dat regeringen wetten maken die slecht uitwerken voor de burgers. Overheidsbelang staat voorop en het ontbreekt aan inzicht in economische processen. Afwachten tot de wet in werking treedt… ? De consequenties van ingevoerd beleid worden niet goed doordacht. Ik weet niet of ik dit hier mag zeggen, maar de energietransitie is ook niet goed doordacht en zal in de praktijk steeds meer onhaalbaar blijken. Een verhaal apart. Maar ondertussen kost het wel miljarden aan belastinggeld...
De DNB zelf zien het allemaal iets anders?
Eigen woning naar box 3, wat houdt dat in? – De Nederlandsche Bank (dnb.nl)
Zal nog wel aardig wat water onder de brug doorlopen voordat dit soort veranderingen realiteit zijn gok ik.
Wat er tegen die tijd allemaal verandert is kan niemand iets zinnigs over zeggen.
Persoonlijk verwacht ik dat voor die tijde de hypotheekrente aftrek nog wel een stuk verminderd zal worden.
Mij is overigens niet duidelijk wie ‘deze lieden’ zijn.
Klinkt allemaal nogal populistisch.
Dat het bestuur niet in goede handen is of was is altijd een belangrijk deel van de stemmers - namelijk die in de oppositie - met u eens. Maar over het algemeen heeft een meerderheid gestemd voor het bestuur waar u het niet mee eens bent/was.
@Y.A.S Welkom op Eigen Huis Community. De Community dient als dialoog tussen leden. Vanuit dit kanaal monitoren we het onderlinge contact tussen leden. Zoals ook in onze richtlijnen aangegeven, dit is niet het kanaal om direct vragen aan onze Ledenservice te stellen. Dit kan telefonisch of via het contactformulier. Je hebt je vraag reeds via de mail onder onze aandacht gebracht. We hebben toen aangegeven dat je hiervoor telefonisch contact kunt opnemen met onze Financiele Ledenservice. Tevens verzamelen we alle signalen van onze leden en op basis daarvan worden de meldingen geinventariseerd door onze afdeling Belangenbehartiging. Groet, Stephanie
@Y.A.S Welkom op Eigen Huis Community. De Community dient als dialoog tussen leden. Vanuit dit kanaal monitoren we het onderlinge contact tussen leden. Zoals ook in onze richtlijnen aangegeven, dit is niet het kanaal om direct vragen aan onze Ledenservice te stellen. Dit kan telefonisch of via het contactformulier. Je hebt je vraag reeds via de mail onder onze aandacht gebracht. We hebben toen aangegeven dat je hiervoor telefonisch contact kunt opnemen met onze Financiele Ledenservice. Tevens verzamelen we alle signalen van onze leden en op basis daarvan worden de meldingen geinventariseerd door onze afdeling Belangenbehartiging. Groet, Stephanie
Ik zie in dit topic geen directe vraag aan de VEH ledenservice. Waarom wordt hier op de rem getrapt ?
Onder de vraag : Wat te doen? Gaat de VEH voor ons opkomen? wordt wat mij betreft gewoon een discussie onder forumleden gestart die ook zo moet kunnen.
Als iemand zich zorgen maakt over fiscale ontwikkelingen rond het eigen huizen bezit is er lijkt mij niks mis mee dit met andere forumleden te delen.
Ik zie in dit topic geen directe vraag aan de VEH ledenservice. Waarom wordt hier op de rem getrapt ?
Onder de vraag : Wat te doen? Gaat de VEH voor ons opkomen? wordt wat mij betreft gewoon een discussie onder forumleden gestart die ook zo moet kunnen.
Als iemand zich zorgen maakt over fiscale ontwikkelingen rond het eigen huizen bezit is er lijkt mij niks mis mee dit met andere forumleden te delen.
Het is hier inderdaad niet bedoeld als directe vraag aan de VEH, maar zoals JvdLeeuw schrijft om een discussie onder leden te starten.
Ik heb deze vraag enige tijd geleden rechtstreeks aan de VEH gesteld via het contactformulier, maar ik verwacht niet dat de VEH hier een zinvol antwoord op heeft. Vandaar dat ik eens wilde horen hoe andere leden hierover dachten.
En ja, ik maak me inderdaad zorgen omtrent de fiscale ontwikkelingen m.b.t. eigenhuisbezit. De burger gaat steeds hoger belast worden. Dat zal niet in één keer worden doorgevoerd, maar de tendens ziet er niet heel goed uit.
Gaat dit over elke woning, of enkel over woning die niet aangemerkt zijn als hoofdverblijf? Immers een hypotheek op een hoofdverblijf kan al (deels) in box 3 vallen.
De Belastingdienst heeft een factsheet gepubliceerd: Factsheet voorstel nieuw stelsel box 3 met daarin 4 rekenvoorbeelden. Maar daar wordt dit duidelijk. Het lijkt enkel van toepassing op “extra” onroerend goed. Rekenvoorbeeld 2 is op basis van extra panden. In het eerste voorbeeld is sprake van 2 extra panden die verhuurd worden, in het tweede sprake van een zomerhuis dat verhuurd wordt.
Zoals ik dat heb begrepen gaat dit nieuwe wetsvoorstel over elke woning. Ik lees hieruit dat je 36% belasting over de overwaarde betaalt als je een woning verkoopt na 2026. Maar het is nog onduidelijk hoe de wetten op vermogen er uiteindelijk uit gaan zien. Het lijkt mij belangrijk om dit in de gaten te houden. Zie ook onder:
EU-vermogensregister gecombineerd met toekomstig wetsvoorstel box 3
Op 2 augustus 2021 bracht de Europese Commissie een tender uit betreffende een onderzoek naar de haalbaarheid van één groot Europees vermogensregister. Daarin worden niet alleen de primaire vermogensbestanddelen per Europeaan vastgelegd zoals woningbezit en spaartegoeden e...]
Op 19 juni 2024 stuurde het demissionair kabinet Rutte (als één van zijn laatste daden) het wetsvoorstel voor toekomstig box 3-stelsel voor advies naar de Raad van State. Dit voorstel omvat onder andere nieuwe regels voor het belasten van vermogensgroei uit ‘indirect rendement’ door waardestijgingen van vermogensbestanddelen.”
Wat gaat dit worden? Het is het plan om eigendomsbezit steeds hoger te belasten. En die hogere lasten vallen op een gegeven moment niet meer op te brengen.
Ik heb een probleem met een paar redeneringen die hier geventileerd worden. Mij lijkt een aantal zaken wat uit verband te zijn gehaald.
We betalen jaarlijks belasting over een aantal zaken die door onszelf via 2de kamer en belastingwetgeving zijn bepaald. De grove indeling daarin is vastgelegd in het zgn boxen stelsel:
- Box 1: inkomen en eigen (bewoonde) woning.
- Box 2 : aanmerkelijk belang (deelneming in opbrengsten uit bepaalde activiteiten)
- Box 3: opbrengsten uit eigen vermogen.
Aan de orde is de verhuizing van de eigen bewoonde woning van box1 naar box 3.
Doel lijkt een definitieve uitfasering van de hypotheekrente aftrek (belastingkorting op negatief vermogen) in combinatie met verbeteringen op de bestaande box 3 heffingen.
Als de bewoonde eigen woning naar box 3 gaat ligt het voor de hand dat de ontwikkeling van de WOZ waarde bepalend zal zijn voor het vermogensrendement en dat de daarbij behaalde resultaten de grondslag zullen zijn voor de belasting heffing.
Het gehanteerde voorbeeld van een prijsstijging van 200% over 37 jaar zal nooit in één enkel belastingjaar worden afgerekend; het zal gaan over een jaarbelasting over het behaalde rendement van het betreffende jaar. Over een periode van 37 jaar heb je een indexering van ruim 3% op jaarbasis nodig om van 200.000 naar 600.000 te komen. Bij een belastingpercentage van 36% betekent dit aan aanslag op jaarbasis van ruim 1% van de actuele woning waarde (WOZ ?).
Dit is alleen nog maar een basislijn waarbij nog talloze mitsen en maren en uitzonderingen medebepalend voor het eindresultaat zullen zijn. Denk hierbij bijv. aan:
- Wat gebeurt er met de OZB
- Hoe worden hypothecaire schulden verrekend
- Wat gebeurt er bij waardedalingen van de woning
- Kunnen waardeverhogende verbouwingskosten ergens worden verrekend.
- Wie betaalt de belasting op onverdeelde boedels.
Nog allemaal koffiedik
Nog even wat koffiedik kijken. Wybren van Haga over belastingplannen:
https://x.com/WybrenvanHaga/status/1823010818729881873
En nee, ik stemde geen BVNL...
@Y.A.S Lijkt me wel wat ongenuanceerd en Haga-stokpaardjes uit de context halen.
Lijkt me beter het document (in ieder geval de inleiding) eerst zelf maar eens door te lezen:
Belastingen in maatschappelijk perspectief
Wat Wybren van Haga meldt zou ik niet al te veel waarde aan hechten.
Zodra je zijn beweringen gaat controleren blijken die vaak nogal los geweekt te zijn van de realiteit.
Anne.
- Wat gebeurt er bij waardedalingen van de woning
- Kunnen waardeverhogende verbouwingskosten ergens worden verrekend.
reactie op van de leeuw:
ik ken een paar landen waar dit ook van toepassing is, maar mag idd de kosten die je de laatste 10 jaar aan je huis hebt besteed, ivm verbouwing/verbetering hiervan aftrekken.
zou toch wat zijn: je huis verbeteren uit eigen zak en de overheid er met de winst vandoor gaan. Zien we nu toch ook al met de verduurzaming van huizen? Wordt de waarde sowieso hoger en zou overheid ervan profiteren? Dat is niet zo netjes…..