Accu's zijn bij vervanging van de salderingsregeling totaal geen oplossing.

• 13 april 2019
  • 1 reactie
  • 231 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
Regelmatig wordt beweerd dat de aanschaf van accu's een oplossing is na vervanging van de salderingsregeling. Simpele rekensommetjes tonen aan dat accu's zowel voor de dagopslag en dus zeker voor seizoensopslag veel te duur zijn.

Dagopslag: Als je op een zomerse dag een overschot hebt van 15 kWh kan je die zelfs niet opslaan want 's avonds en 's nachts verbruik je die hoeveelheid immers niet. Dan is het nog beter, en goedkoper, om voor het terug leveren op het net, met één of twee kWh een boiler te verwarmen (uiteraard op momenten wanneer er een overschot is of op bepaalde momenten van de dag zoals een zonnestroom-boiler) waar 's avonds en 's morgens nog mee gedouched kan worden.

Zomer-winter opslag: Ik citeer een rekensom gemaakt door @aalscholver :

Jaarlijkse opbrengst van de panelen: 4800 kWh
Precies voldoende voor mijn huishouden, gemiddeld dus 400 kWh per maand.
Echter in de maand december : Opbrengst zonnepanelen : 100 kWh.
Dus 300 kWh tekort.
Hiervoor zijn 22 Powerwalls nodig (13,5 kWh per stuk).
Dit kost netto aan accus 22 x 7.000 Euro = 154.000 Euro.
(dit nog los van andere problemen als gewicht, volume, brandgevaar, enz)

Dat is dus nog afgezien van het feit dat accu's ook zonder gebruik verlies geven.

Conclusie accu's zijn derhalve totaal geen oplossing als de salderingsregeling wordt vervangen. Sowieso komt er voor de salderingsregeling een andere (soberdere) regeling in de plaats: De terugleversubsidie (naast de bestaande terugleververgoeding).

1 reactie

Reputatie 3
Als ik naar mijn sluip verbruik in de uren dat de zon niet schijnt kijk, dan komt dat op ongeveer 985 kWh per jaar uit. Dat is zo'n 2.7 kWh per dag.
Dat is wat ik met een accu zeker zal opgebruiken. Dat scheelt me dan als er geen saldering en geen terug lever vergoeding meer is en ik 7 cent per kWh terug krijg, 16.2 cent per kWh die ik dan zelf opwek en uit de accu gebruik. (laat ik de verliezen even buiten beschouwing)
Een accu die daar het beste bij past is de LG Chem lithium-ion batterij RESU3.3 kWh die een bruikbare lading van 2.9 kWh kan leveren. Deze kost bij een willekeurig ge-google-de website 2550,- euro en kan 6000 keer geladen en ontladen worden. Dus deze kost dan ruim 155 euro per jaar.
Ik "bespaar" een kleine 160 euro per jaar als ik elke dag de accu volledig in de niet zon uren leeg maak en overdag volledig oplaad.
Dan zou je zeggen dat scheelt 5,- per jaar, echter mijn huidige omvormer kan niet met deze accu overweg, en dan moet ik een compatible omvormer van een dikke 1000,- euro kopen die ik dus nooit meer terug verdien.
Het is goedkoper om de stroom gewoon tegen 7 cent te verkopen aan het net en in de nacht voor 23.2 cent stroom te kopen.

Reageer