Skip to main content

Na Vandebron, Vattenfall, Budget en Pure Energy gaat ook Essent terugleverkosten rekenen. Dat is mooi. Want de algehele kWh-prijs (die dus vooral de klanten zonder panelen betalen) gaat met € 0,08 / kWh omlaag. Maar …

Terugleverkosten zonnepanelen | Essent

 Budget Energie (waar ik met mijn panelen klant bij ben) en Pure Energy rekenen echter geen terugleverkosten voor de kWh's waarmee je niet saldeert. Je wordt daar dus ingedeeld in een schaal met je gesaldeerde kWh's ((waarom noemen Budget en Pure Energy het dan geen salderingsheffing i.p.v. terugleverheffing ??)). Ik saldeer slechts met zo'n 600 kWh dus ik kom bij Budget in de schaal van 5 tot 1000 en betaal dus slechts € 36,60 per jaar. Bovendien ontvang ik over de resterende 1500 kWh € 0,045 per kWh.

 Maar Essent gaat net als Vattenvall alle teruggeleverde kWh's rekenen voor de terugleverheffing want:

‘Je betaalt terugleverkosten voor álle stroom die je hebt opgewekt, maar niet direct verbruikt. Dus niet alleen het deel dat overblijft na salderen.’

 Nu zou dat geen probleem zijn als de terugleververgoeding per kWh voor je jaarlijkse netto teruglevering hoger zou zijn dan wat je per kWh krijgt voor je netto jaarlijkse teruglevering. 

 Maar dat is bij Essent niet het geval. Tussen de 1751 en 2000 kWh teruglevering betaal je per maand € 17,61 dus € 211,32 per jaar aan terugleverheffing. Dat is dus € 211,- / 2000 = ca.  €0,106 per kWh.

 

Schaal Kosten per dag Kosten per maand
0 t/m 5 kWh € 0,00000 € 0,00 
6 t/m 250 kWh € 0,00000 € 0,00 
251 t/m 500 kWh € 0,13329 € 4,07
501 t/m 750 kWh € 0,22217 € 6,78
751 t/m 1.000 kWh € 0,31063 € 9,47
1.001 t/m 1.250 kWh € 0,39949 € 12,18
1.251 t/m 1.500 kWh € 0,48837 € 14,90
1.501 t/m 1.750 kWh € 0,57723 € 17,61
1.751 t/m 2.000 kWh € 0,66609 € 20,32

Over je netto jaarlijkse teruglevering ontvang je slechts aan terugleververgoeding € 0,055 cent. Derhalve gaat over het netto jaarlijks terugleveroverschot je teruglevering dus € 0,106 - € 0,055 = € 0,0507 per kWh kosten.

 Het gevolg bij Essent is dan dus dat, omdat je terugleverheffing toch betaald hebt, je dan maar met een elektrisch kacheltje gaat bijverwarmen. Elke 9 kWh scheelt je dan € 0,50 terugleververgoeding maar je bespaart er € 1,25 aan aardgas mee uit. Bij Budget en Pure echter gaat dit ‘affakkelen’ gaat je je dat behalve je terugleververgoeding echter ook een hogere terugleverheffing kosten van zo'n € 0,10 cent en gaat dat elektrisch kacheltje je dan dus € 0,145 / kWh kosten. Dat is per kWh duurder dan aardgas.

 Gevolg is dus dat Essent tijdens de wintermaanden juist meer dure fossiele stroom moet gaan produceren.

 Voor de duidelijkheid. De terugleverheffing bij Essent en Vattenfall is als er daarmee sowieso gesaldeerd moet gaan worden ook nog altijd goedkoper dan het uitzetten van je omvormer/panelen. Je zou daarmee immers € 0,106 per anders opgewekte kWh besparen maar als je die kWh's in de zomer niet opgewerkt heb kan je daarmee derhalve ook niet salderen en dan moet je derhalve meer kWh's à € 0,25 in kopen.

 

 

Of bovenstaande berekening klopt weet ik zo niet. Een op het oog lijkt het mij dat je gelijk hebt.

Maar als Essent echt de Terug Lever Kosten hoger heeft dan de Terug Lever Vergoeding lijkt het mij onmogelijk dat ze veel klanten hebben die meer opwekken dan ze gebruiken.

Tot nu toe heeft nog geen enkele andere energieleverancier dat. Ze zullen die klanten dus allemaal kwijtraken. Tenminste als ze opletten.

 


 

Of bovenstaande berekening klopt weet ik zo niet. Een op het oog lijkt het mij dat je gelijk hebt.

Maar als Essent echt de Terug Lever Kosten hoger heeft dan de Terug Lever Vergoeding lijkt het mij onmogelijk dat ze veel klanten hebben die meer opwekken dan ze gebruiken.

Tot nu toe heeft nog geen enkele andere energieleverancier dat. Ze zullen die klanten dus allemaal kwijtraken. Tenminste als ze opletten.

 

Tekst van Essent is ook onduidelijk

‘Je betaalt terugleverkosten voor álle stroom die je hebt opgewekt, maar niet direct verbruikt. Dus niet alleen het deel dat overblijft na salderen.’

Zoals het daar staat lijkt het er op dat Essent denkt dat er alleen terugleverkosten zou komen op het netto overschot (‘het deel dat overblijft na salderen').

 

 


Ik kreeg ook van Engie een dergelijk bericht.
De lobby van de energie maatschappijen is kennelijk zo machtig dat ze zelfs de ACM in hun broekzak hebben.

Feit is dat de de boete voor vroegtijdig overstappen dusdanig hebben weten aan te passen dat je zomaar 600 euro kwijt kan zijn ipv de 50 euro van voorheen.
De redenatie daarachter was dat ze de energie al ingekocht hadden, maar dat staat haaks op de bewering dat ze kosten maken op zonnige dagen, die zouden daar dan geen invloed op kunnen hebben als de energie tegen een vast tarief al is ingekocht.

Daarnaast vergeten ze ook gemakshalve maar dat ze vooral de mensen treffen die over zijn gegaan op een warmtepomp en daarop hun zonnepanelen hebben gekocht.
In de winter gebruiken deze mensen dubbel zoveel stroom wat enorme extra verdiensten voor  de energie maatschappijen zijn.

Dat energie een lage of zelfs negatieve dagwaarde in de zomer kan hebben komt feitelijk neer op het gratis weggeven van zonne-energie en de kosten bij de leverancier van die energie neer leggen.
Met die groene stroom adverteren ze overigens wel volop,  maar de vraag is waar ze die vandaan willen halen als iedereen de panelen op piekdagen uit gaat zetten.

Ik kan geen idioter voorbeeld bedenken, de gevolgen zijn ook al duidelijk.
Zonnepaneel bedrijven zijn inmiddels failliet aan het gaan en de energie transitie is met piepende remmen tot stilstand gekomen.

Ik ben overigens al overgestapt naar een club die het nog niet doet, scheelt toch weer een jaar.
Nu nog afwachten of de politiek wel de ballen heeft om die energie maatschappijen tot de orde te roepen, maar ik heb er een zwaar hoofd in.


Ik krijg een email van Essent, ik neem daaruit over. Het gaat om een woning met 10 zonnepanelen van totaal 3850Wp. Vanaf 1 juli zijn bij een teruglevering van 2500-2750kWh de terugleverkosten €28,44 per maand. Dat is per jaar €341,48 oftewel 12,41 cent per teruggeleverde kWh. Maar daarvoor krijg je 5,5 cent per kWh terugleververgoeding, dus zijn de terugleverkosten uiteindelijk 6,91 cent per kWh. Bij 2750kWh teruglevering zijn de extra kosten dus €190 per jaar.

Maar de prijs van stroom van Essent daalt met 7,29 cent per kWh. Het jaarverbruik is in dit geval rond de 1280kWh x 7,29 cent, dat is €93 minder per jaar.

De terugleverkosten komen bij een teruglevering van 2750kWh in deze situatie dus neer op €190 - €93 = €97 per jaar. Dat is ongeveer €8 per maand. 

Hartje zomer als de lucht helemaal blauw is, loont het misschien om de zonnepanelen dan maar een maand uit te zetten, bijvoorbeeld als je die maand met vakantie gaat. Dat wordt dan het nieuwe devies, op vakantie in de zomer? zet je zonnepanelen uit! Geen teruglevering, maar ook bijna geen verbruik. Dan hoef je niet naar een andere maatschappij over te stappen. 

Als gebruiker heb je alles al gedaan om het eigen verbruik van de zonnepanelen te verhogen. Niet alleen gaan de vaatwasser en wasmachine en eventuele droger overdag aan als de zon goed schijnt, ook de vaatwasser en close-in boiler zijn aangesloten op de koudwaterleiding. En verder nog een elektrische boiler voor de douche op de zonnepanelen. Mijn buurman heeft zijn dak volgeladen met iets van 32 zonnepanelen. Hij laadt zijn auto 's nachts op . . .


Dat energie een lage of zelfs negatieve dagwaarde in de zomer kan hebben komt feitelijk neer op het gratis weggeven van zonne-energie en de kosten bij de leverancier van die energie neer leggen.

 

Het gratis weg MOETEN geven van zonne-energie. Kosten bij de leverancier weg leggen is beter dan bij de huishoudens zonder zonnepanelen.

 

Met die groene stroom adverteren ze overigens wel volop,  maar de vraag is waar ze die vandaan willen halen als iedereen de panelen op piekdagen uit gaat zetten.

 

Als er te veel elektriciteit wordt opgewekt moeten windparken en zonneparken stilgelegd worden. Het elektriciteitsnet kan immers niet meer dan 253 Volt hebben (maar goed ook anders zal het ene na het andere elektrische apparaat door branden). Dus ofdat op die momenten onze zonnepanelen uit gezet worden (of automatisch uitvallen bij meer dan 253 Volt) maakt daarin geen enkel verschil.

 Ik ben niet tegen de terugleverkosten die in rekening worden gebracht (zelf heb ik daar met € 36,60 per jaar, Budget Energie met minder dan 1000 kWh netto invoering) ook nauwelijks last van) maar wel op de manier waarop Essent dat wil gaan doen. Namelijk terugleverkosten voor elke kWh terwijl over het netto overschot een lagere terugleververgoeding (€0,055) dan de gerekende terugleverkosten ( €0,11).


@Erve  De terugleververgoeding krijg je alleen over de kWh's dat je jaarlijks netto teruglevert. Dus bij uw 2750 kWh teruglevering en een hoger eigen verbruik dan die 2750 kWh betaalt u dus toch die € 341 per jaar omgerekend dus €0,1241 per kWh.

Dat men volledig verkeerde maatregelen kan gaan nemen, zoals in uw geval, neem ik Essent ook kwalijk.

 Want als je je omvormer een maand lang uitzet wordt er dus ook geen stroom geproduceerd op uren wanneer stroom wél duur is. Dus 's morgens tot een uur of 10 (afhankelijk van het weer) en 's middags vanaf 17.00 (vanwege de piek in de stroomvraag). In de winter tussen oktober en maart is PV-elektriciteit, tenzij heel windrijke dagen, de elektriciteit ook goed van prijs. Daarnaast als je je omvormer uitzet produceer je ook minder kWh's.  Je bespaart dan wel die € 0,1214 per kWh maar met minder PV-opwek moet je in de winter die kWh dan wel voor € 0,25 inkopen.

 



 

Het gratis weg MOETEN geven van zonne-energie. Kosten bij de leverancier weg leggen is beter dan bij de huishoudens zonder zonnepanelen.

 Ik ben niet tegen de terugleverkosten die in rekening worden gebracht (zelf heb ik daar met € 36,60 per jaar, Budget Energie met minder dan 1000 kWh netto invoering) ook nauwelijks last van) maar wel op de manier waarop Essent dat wil gaan doen. Namelijk terugleverkosten voor elke kWh terwijl over het netto overschot een lagere terugleververgoeding (€0,055) dan de gerekende terugleverkosten ( €0,11).


 @Driepinter Je bent de energie maatschappijen een beetje aan het napraten, maar valide berekening of redenatie heb ik nog niet gezien.
Je gaat volledig aan mijn onderbouwing voorbij.
Dat je ook graag aan de extra winsten van de maatschappijen meebetaald is natuurlijk geheel jou keus, maar niet die van mij of het gros van de zonnepaneel bezitters.

Meer omzet breng meer kosten én meer winst met zich mee, ze willen niet van de extra winst af, maar wel van de extra kosten.
Die neer leggen bij de zonnepaneel bezitters is net zo min eerlijk, die hebben zwaar geïnvesteerd.
Als je kosten en baten tegen elkaar weg streept blijft er voor de energie maatschappijen nog steeds een positief saldo over, ze kunnen de kosten makkelijk zelf opvangen.

Het is nu in ieder geval al helemaal niet meer interessant om een warmtepomp aan te schaffen, ik zou het niemand nog aanraden.
 


@Erve  De terugleververgoeding krijg je alleen over de kWh's dat je jaarlijks netto teruglevert. Dus bij uw 2750 kWh teruglevering en een hoger eigen verbruik dan die 2750 kWh betaalt u dus toch die € 341 per jaar omgerekend dus €0,1241 per kWh.

 

@Driepinter dat is wat Essent communiceert in hun email, die categorie oftewel schaal van 2500-2750kWh is dus na het salderen, dus de netto teruglevering. De jaarafrekening komt later dit jaar. De 2750kWh netto teruglevering komt dus neer op 12,41 cent kosten per kWh maar daar is ook nog die vergoeding van 5,5 cent voor, dus uiteindelijk kost het 6,91 cent. Dit maal die 2750kWh is dus die €190.

Die 1280 kWh is de stroom over het hele jaar die ik van Essent ga verbruiken, dat is dus na het salderen. Die wordt 7,21 cent goedkoper. Voordeel is dan 1280 x 7,21 = €93.

€190 - €93 = €97 uiteindelijke kosten.

Als je jaarverbruik ook 2750kWh is na salderen dan is die ook 7,21 cent per kWh goedkoper, wat neerkomt op €198. 

€190 - €198 = €8 voordeel ten opzichte van voor de wijziging.



 @Driepinter Je bent de energie maatschappijen een beetje aan het napraten, maar valide berekening of redenatie heb ik nog niet gezien.
Je gaat volledig aan mijn onderbouwing voorbij.
Dat je ook graag aan de extra winsten van de maatschappijen meebetaald is natuurlijk geheel jou keus, maar niet die van mij of het gros van de zonnepaneel bezitters.

 

20 % van de paneelbezitters is voor afbouw c.q. afschaffing van de salderingsregeling. Ook geheel in overeenstemming wat al jaren geleden is afgesproken. 

Tegen het eeuwige riedeltje over ‘de enorme winsten van de energiemaatschappijen’ kan ik moeilijk tegen op discussiëren. Maar als de energiemaatschappijen zoveel winst maken (en dat zelfs nog van zonnepaneelbezitters zonder terugleverkosten te rekenen) waarom beginen we dan zelf geen energiemaatschappij zonder terugleverkosten te rekenen ?

Opnieuw teleurstelling voor huishoudens met zonnepanelen - Duurzaam energienieuws, WattisDuurzaam.nl


vervolgonderzoek-energietarieven-in-transitie.pdf (acm.nl)

kunnen ook weer van alles van vinden met onze onderbuik, maar dit is wel wat het is.


De volgende stap is ook al in de maak, Netbeheerders willen nu ook mensen met zonnepanelen, warmtepompen en elektrische auto's extra laten betalen omdat ze het net te zwaar belasten.
Ze zeggen niet van dat ze het al tien jaar zagen aankomen en volledig hebben verzaakt met uitbreiding en verzwaring.
Nu moet het halsoverkop, kost het bakken met geld en willen ook zij de juist mensen die voorlopen met de energie transitie hier voor laten opdraaien.

Ik denk dat ik komende winter lekker de houtkachel ga aanzetten ipv de warmtepomp


vervolgonderzoek-energietarieven-in-transitie.pdf (acm.nl)

kunnen ook weer van alles van vinden met onze onderbuik, maar dit is wel wat het is.

Dat is tegelijk ook het probleem, de mening van de ACM weet ik al, zie hier boven,  netjes de energie lobby na praten.

Maar feit blijft dat ze alleen de kosten bij de ACM aanleveren en er niet bij vertellen dat ze ook extra winsten maken.
Ze willen alleen van de kosten af, en die niet verrekenen met de extra winsten.
 


die onderbuik danwel mening, zou toch te onderbouwen moeten zijn met de jaarcijfers van de geachte heren en dames van de energieleveranciers?! heb je die erbij gehaald?


die onderbuik danwel mening, zou toch te onderbouwen moeten zijn met de jaarcijfers van de geachte heren en dames van de energieleveranciers?! heb je die erbij gehaald?

Als je zo gedreven de leveranciers de hand boven het hoofd houdt zou ik bijna gaan denken dat je een infiltrant bent.


dat betwijfel ik. Ik denk dat je ‘zou ik bijna denken’ er voor de vorm tussen hebt gezet 😉 Ik zou graag objectief naar dingen kijken en niet vanuit complotdenken, daar is niemand ooit beter van geworden.



Ze willen alleen van de kos

 Vattenfall is een Zweeds bedrijf. Orsted Deens. Engie Frans en Essent (RWE) Duits. Zweedse, Deense, Franse en Duitse consumenten (waaraan deze bedrijven hun winst aan te danken hebben) moeten volgens u dus op draaien voor Nederlandse consumenten met zonnepanelen.


die onderbuik danwel mening, zou toch te onderbouwen moeten zijn met de jaarcijfers van de geachte heren en dames van de energieleveranciers?! heb je die erbij gehaald?

Als je zo gedreven de leveranciers de hand boven het hoofd houdt zou ik bijna gaan denken dat je een infiltrant bent.

Iedereen die, conform de afspraak, voor de afbouw van de salderingsregeling is, is dus een infiltrant. Dat zijn alleen al 20 % van de zonnepaneelbezitters.


Hallo Allemaal. Ik las de verschillende reacties maar jullie vergeten iets heel belangrijks hierin namelijk; Ooit hadden we de PLEM (provinciale Limburgse elektriciteit maatschappij) met eigen netwerk, elektriciteitscentrales (wessem) enz. Dit werd uiteindelijk ESSENT maar er werd volgens de top nog niet genoeg verdiend dus werd ENEXIS (netwerkbeheerder) geboren als dochter uit ESSENT dat vervolgens werd uitgekleed en verkocht aan RWE maar wel in hetzelfde gebouw bleef in Den Bosch waar ook ENEXIS kantoor houd? vinden jullie dat niet vreemd? En van wie zijn de centrales nu? Als Technicus industriële elektronica en aggregaten monteur weet ik dat men deze kan bijregelen als er meer stroom nodig is en afregelen als er minder nodig is. stilzetten gaat niet! Maar zoals ik het lees willen ze het doen voorkomen alsof ENEXIS de stroom vooraf moet inkopen als een pakje boter? Zou het dan niet verstandiger zijn geweest om de elektriciteitscentrales in eigen beheer te hebben gehouden of moest er weer een partij veel geld aan verdienen? Men is al ruim 10 jaar aan het lobbyen om de huishoudens PV-installaties te laten aanschaffen en dan weet men niet dat het net verzwaard moet worden? Wel zelf zonneweiden en windmolenparken ontwikkelen/plaatsen maar de klant mag nu nog eens extra in de buidel tasten om de energie transitie een fijt te laten worden waarbij alles op elektrisch moet gaan draaien om van het gas af te komen. Nu mogen al de mensen die hier welwillend aan hebben meegewerkt extra betalen voor elke kilowatt die de PV-installatie oplevert. Want de slimme meter meet wat er door de PV-installatie opgewekt wordt niet wat er na verbruik wordt terug geleverd aan het net. Dus weer een verdien model voor ……. maar niet de klant. Misschien moeten we eens een dag afspreken dat we collectief alle PV-installaties uitschakelen kijken wat er dan gebeurt en de zogenaamde deskundige er van vinden. 


@P.J.J.K.S  Bij mij werkt de pv-installatie en de meter in de meterkast waarschijnlijk anders dan bij jou. Mijn pv-panelen wekken stroom op (elektrische energie) gemeten in kWh, de slimme meter in de meterkast kan dit niet meten. Die kan alleen levering en teruglevering registreren.

De opwek wordt in kWh door de omvormer geregistreerd en deze opwek wijkt bij mij toch wezenlijk van de teruglevering af.

Enexis als netbeheerder koopt volgens mij net zoals Liander, Stedin etc. geen stroom in.
Je bedoelt misschien jouw energieleverancier?


 Misschien moeten we eens een dag afspreken dat we collectief alle PV-installaties uitschakelen kijken wat er dan gebeurt en de zogenaamde deskundige er van vinden. 

dit komt ook regelmatig op tweakers langs, wat willen we hiermee bereiken? De slimme meter weet inderdaad niet wat je opwekt, hij weet alleen wat je terugleverd nadat je eigen verbruik eraf is. 

 

Verder kan een eigen netwerk natuurlijk helemaal niet, je zit altijd vast aan Tennet. En jou energie leverancier moet per kwartier aangeven wat ie nodig heeft en wat ie teruglevert voor al z'n klanten. En als die voorspelling niet klopt omdat de zon toch niet door de wolken heen kwam, dan heet dat onbalans en gaat jou leverancier financieel de boot in. En o.a. die kosten worden via de teruglever boetes op ons arem consument verhaald.

Ook zijn energieleveranciers gewoon commerciele bedrijven die winst willen maken in een concurrerende wereld. Net als de Shell, AH, en de lokale buurtsuper, daar hebben we overigens ook nooit dikke discussies over. 


beste darkfiber.

Kennelijk hebben we verschillende meterkasten want mijn slimme meter geeft de standen wel KWh aan.

Daarnaast word mijn PV-installatie op afstand gemonitord waarvan ik een uitdraai krijg en daarnaast kan ik het ook zelf volgen. Ik heb geen ouderwetse omvormer in mijn installatie zitten. 

Enexis is netbeheerder: dus via dat net komt mijn stroom bij wie aan volgens u. voorziet mijn slimme meter mijn stroom van een etiket dat deze voor ESSENT bedoeld is?


beste EmielS.

Op het eerste deel van je reactie reageerde ik aldus dat ga ik niet herhalen.

Het punt dat je wilt maken is mij niet duidelijk. Feit is dat we aan een netwerkbeheerder vast zitten en die levert de door ons gevraagde energie/spanning (binnen de marges waarin deze mag afwijken). deze afwijking ontstaat omdat je buurvrouw heeft besloten om nu maar eens op woensdag de was te doen in plaats van maandag en dan moet de centrale dus iets minder stroom opwekken als gebruikelijk. Andersom als iedereen op 1700 uur koffie gaat maken zal er meer stroom opgewekt moeten worden zodat alle apparaten ook kunnen werken. Dat is gewoon de marktwerking van vraag en aanbod waarmee iedere ondernemer te maken heeft. Anders uitgelegd: Als jou garage teveel onverkochte auto's heeft staan (omdat zijn klanten nu elektrisch gaan rijden) kan hij de kosten daarvan dan ook op jou en zijn andere klanten afwentelen? Ik geloof niet dat je daarmee akkoord gaat.

Dat er winst wordt gemaakt/moet worden gemaakt dat begrijp ik maar je haalde nu de buurtsuper aan en gebruik ik dat als voorbeeld. Jij haalt je boodschappen en betaalt daarvoor een prijs dat is inclusief de inkoop, opslag, distributie overslag en afhandeling aan de kassa. Als die buurtsuper bij je volgende boodschappen zegt zich te hebben opgedeeld in allemaal aparte bedrijfjes die stuk voor stuk kosten gaan tellen voor al deze stappen in het proces omdat zij er ook nog aan willen gaan verdienen dan zijn je boodschappen ineens veel duurder. vervolgens willen ze ook nog geld voor het huren van het mandje en gebruik van de kassa om af te rekenen. enz. 


@P.J.J.K.S  Waarschijnlijk een misverstand - ik bedoel dat mijn slimme meter niet de opwek (in kWh natuurlijk) meet, maar uitsluitend de levering en teruglevering (natuurlijk ook in kWh).

U schreef namelijk: “Nu mogen al de mensen die hier welwillend aan hebben meegewerkt extra betalen voor elke kilowatt die de PV-installatie oplevert. Want de slimme meter meet wat er door de PV-installatie opgewekt wordt niet wat er na verbruik wordt terug geleverd aan het net ”

Hier zitten 2 (tik)foutjes in:  “kilowatt” (moet zijn kilowattuur) en “PV-installatie oplevert” c.q. "Want de slimme meter meet wat er door de PV-installatie opgewekt wordt. . .” Het laatste, de opwek, kan de slimme meter principieel niet meten, u bedoelt waarschijnlijk de teruglevering of het verschil tussen teruglevering en levering (= het eventuele overschot per afrekenperiode/jaar)

De meeste consumenten krijgen idd. een periodiek overzicht via hun energieleverancier al dan niet via een app op de smartfoon. (Ik kan mijn meter locaal per seconde uitlezen)

Ik kan me bij een ouderwetse omvormer geen beeld vormen - misschien bedoelt u een ouderwetse - terugdraaiende - ferrarismeter?

Wat u met een “stroometiket” via de slimme meter bedoelt weet ik niet precies maar idd. de stroom wordt namens en voor rekening van ESSENT verhandelt. (Alle) individuele meterstanden komen bij de netbeheerder, hier Enexis, binnen en worden aan de marktpartijen beschikbaar gesteld c.q. doorgestuurd.


beste EmielS.

 

Het punt dat je wilt maken is mij niet duidelijk.

dan kunnen we elkaar een hand geven, ik heb ook geen idee waar jij naar toe wilt. Ik heb hoog over toegelicht hoe de (commerciele) energiemarkt werkt en jij komt met een verhaal over spannings afwijkingen.

Maw: waar gaan we het over hebben? Welk probleem moeten we oplossen?


 Dit werd uiteindelijk ESSENT maar er werd volgens de top nog niet genoeg verdiend dus werd ENEXIS (netwerkbeheerder) geboren als dochter uit ESSENT

 

 

 

Dat is niet de wens van Essent maar een gevolg van de Splitsingswet.

 

 

 

 

Maar zoals ik het lees willen ze het doen voorkomen alsof ENEXIS de stroom vooraf moet inkopen als een pakje boter? Zou het dan niet verstandiger zijn geweest om de elektriciteitscentrales in eigen beheer te hebben gehouden 

 

De partij die stroom inkoopt doet dat die dat het goedkoopst kan leveren. Dat is bijvoorbeeld de energieleverancier waar u uw PV-stroom aanlevert. Marktwerking zorgt voor goedkopere stroom. De kolenstroom van Essent is vaak duurder dan die uit wind en zon.

Want de slimme meter meet wat er door de PV-installatie opgewekt wordt niet wat er na verbruik wordt terug geleverd aan het net.

 

 

Helemaal niet waar. De slimme meter weet niets van het eigen opwek en het directe verbruik vóór (hoe simpel kan het zijn) de meter.

 

 Misschien moeten we eens een dag afspreken dat we collectief alle PV-installaties uitschakelen kijken wat er dan gebeurt en de zogenaamde deskundige er van vinden. 

Over die zogenaamde deskundigen verschillen we van mening.


Reageer