Vraag

Ervaring met Robisol BiTile of vergelijkbaar systeem (in dak zonnepanelen) en vraag over Solar Edge Optimizers

  • 16 September 2020
  • 1 reactie
  • 1265 Bekeken

Hallo allemaal, 

 

Ik ben me momenteel aan het oriënteren op zonnepanelen, waarbij  naast efficiënt opwekken er ook ruimte is voor esthetiek. Mijn oog viel daarbij op een indak systeem zoals bijv. Robisol BiTile dat heeft, waarbij de opbrengst per vierkante meter nagenoeg gelijk is aan normaal gemonteerde panelen en de indak panelen direct ook de dakbedekking vormen. Dat laatste is voor ons interessant omdat de pannen het einde van hun natuurlijke levensduur naderen en een indaksysteem goedkoper schijnt te zijn dan nieuwe dakpannen + reguliere montage van panelen. Heeft iemand ervaring met een dergelijk systeem? Worden de panelen niet een stuk warmer omdat er geen of in ieder geval minder lucht langs de panelen kan? 

Daarnaast vroeg ik me af hoe het precies zit met SolarEdge optimizers; of eigenlijk meer, wat er moet gebeuren als zo'n onder het paneel geplaatste optimizer de geest geeft en vervangen moet worden? Hoe komt een monteur daar bij; paneel demonteren?


1 reactie

Beste Ingmar,

Misschien ben ik een beetje aan de late kant, maar nu ik je goede vragen nog onbeantwoord zie, hierbij toch even mijn reactie.

Het BiTile Zonnedak is inderdaad geschikt om dakpannen te vervangen.

  • De panelen worden niet een stuk warmer omdat in de overgang tussen de panelen ventilatieopeningen zijn voorzien.
  • De zonnepanelen kunnen op een eenvoudige wijze individueel worden gedemonteerd.

Het systeem wordt op de verticale tengels gemonteerd. Bij een dak renovatie is het verstandig om de dakpannen en panlatten te verwijderen. Eerst een waterdichte en brandveilige condensfolie te plaatsen en de het BiTile Systeem te monteren. Zo weet u zeker dat uw dak weer volledig beschermd is en goed is opgebouwd.

Indien u aanvullende vragen heeft, hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Sven Meijerink

Reageer