Vraag

Extra zonnepanelen, hoe verder?

  • 19 November 2020
  • 9 reacties
  • 307 Bekeken

Heb in 2015 7 panelen laten installeren, via E.H. Kan er nog wel een stukje of 4 bij hebben. Hoe te handelen?

 


9 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Dat is lastig met zo weinig informatie. Maar ook met zo weinig informatie kun je eigenlijk al wel zeggen: vergeet het maar. Op de bestaande omvormer kan er misschien nog wel een of twee bij. Bijna zeker geen 4. Ook zijn die panelen al lang niet meer te koop. De kosten worden in verhouding erg hoog.

Reputatie 7
Badge +2

Eehh, ik zou denken dat als het via VEH loopt het geheel en al ontzorgd wordt?

Dat ze uiteindelijk komen kijken en een aanbieding doen voor een oplossing?

En dat de VEH kan worden gebruikt als vraagbaak over de aangeboden oplossing?


Om iets specifieks te kunnen zeggen is meer info nodig.

Ik zelf heb overigens later nog een keer 1 en 2 panelen laten bijplaatsen.
Dat is echter op een plat dak, waarbij de panelen gewoon naar boven gesjouwd konden worden en er ook nog capaciteit op de omvormer was.

Als er stellages en of kranen moeten worden ingezet voor 4 panelen dan wordt het zoals Rakker ook al aangeeft snel een heel ander verhaal.

Of wordt er mss bedoeld om een apart systeem van 4 panelen aan te leggen?
Dus incl eigen omvormer en eigen groep?

Anne.

Ik ben aan het onderzoeken of ik mijn systeem kan uitbreiden op welke manier dan ook. Ik heb nog een stuk dak over. Ik zoek daarvoor de beste oplossing.

Reputatie 7
Badge +2

Wat voor dak hebben we het over ? Schuin, plat, moeilijk bereikbaar, makkelijk bereikbaar?

Wat voor panelen liggen er nu op, hoeveel Wp, wel of geen optimizers?

Wat is het totaal vermogen nu en wat voor omvormer is er?
Wat is het maximaal vermogen van de omvormer?

Zit de omvormer dicht bij de panelen of dicht bij de meterkast?
Moest er een lange kabel getrokken worden van de omvormer naar de meterkast?

Om een beetje te kunnen helpen is dat soort informatie toch wel nodig.

Anne.

Reputatie 3

Je kunt 2 groepjes van 2 panelen maken met Enphase converters. Deze 2 groepen kun je elk in een stopcontact steken op een groep waar nog geen zonnepanelen zitten.

Dus gewoon met een kabel en een stekker.

Reputatie 7
Badge +2

Eehhh, volgens mij is de tijd dat je zonnepanelen/omvormers gewoon op een stopcontact mocht aansluiten al even voorbij?

Mag dat met micro-omvormers nog wel?

Anne.

Reputatie 6
Badge +1

Setjes van 2 panelen die je met een steker op een stopcontact kunt aansluiten zijn nog voldoende te koop. Volgens mij mogen setjes met een opbrengst onder de 600 W zo aangesloten worden. Ook setjes met 4 of 6 panelen zijn er ook voor de doe het zelfer wel te koop. Maar of de topic starter dit wil is de vraag. Op een plat dak is dat voor velen nog wel te doen, maar op een schuin dak wordt het voor velen een no go area.

Ook krijg je verschillen in aanzicht op een schuin dak. Panelen kleuren na een paar jaar anders. Er moeten rails aangelegd worden. Wil je dat?

Het probleem is eigenlijk jaren geleden ontstaan. De salderingsregeling is de oorzaak van vele adviezen om net zoveel of minder panelen op je dak te leggen die je energieverbruik konden dekken. En zeker niet meer, want niet efficiënt.

Nu wat jaren later en mensen willen elektrisch koken, cookers en boilers in de keuken, warmtepompen, airco's en een elektrische auto. En de mensen komen er achter dat ze niet genoeg panelen op hun dak hebben liggen.

 

Reputatie 6
Badge

Eehhh, volgens mij is de tijd dat je zonnepanelen/omvormers gewoon op een stopcontact mocht aansluiten al even voorbij?

Mag dat met micro-omvormers nog wel?

Anne.

 

Inderdaad Anne, volgens de NEN1010 mag dat niet (meer), micro omvormers zullen net als string omvormers op een aparte groep moeten worden aangesloten.

Maar er even van uitgaande dat de omvormer van de bestaande panelen al netjes op een aparte groep zit, mogen de nieuwe micro omvormers daar wel bij mits het totaal niet over de afgezekerde waarde heen gaat.

 

Reputatie 3

@PC Dat heb ik dan even gemist.

Mijn oudste groep van 3 panelen ligt op de schuur (bijna in z’n eentje met alleen een LED lampje) en ik heb 2 groepjes van 2 panelen op het dak die op de wasmachine en droger groepen zitten.

Er zijn niet meer panelen omdat de elektriciteits-voorziening op termijn toch moet wijzigen.

Reageer