Vraag

Gaan we de zonnepanelen terugverdienen met een laag stroomverbruik?

  • 18 November 2021
  • 12 reacties
  • 1101 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 4 reacties

Ik denk over zonnepanelen na maar vraag me af of we de investering wel gaan terugverdienen. We zijn nl minimale stroomverbruikers. Ons verbruik in 1 jaar was 1629 kWh wat €93,03 kostte. De aanbieders rekenen wel mooie dingen uit en dat we het in 6,5 jaar terugverdiend hebben, maar hoe kunnen we €3000 in 6,5 jaar terugverdienen als onze stroomrekening nu nog geen €100,- per jaar is?

Ik krijg hier niet echt antwoord op in de adviesgesprekken van aanbieders. Kan iemand dit uitleggen of advies geven?  
 


12 reacties

Reputatie 4

Hallo Lindy,

Een aantal factoren spelen mee:

-hoeveel betaal je nu echt voor de stroom? En dat is zonder de heffingskorting van ruim € 250. Stel 0,23 per kw is ongeveer € 375.
-hoeveel krijg je voor terug geleverde stroom van je leverancier? 
-hoeveel ga je opwekken? Stel, net zoveel als je gebruikt. Per saldo betaal je dus niets, maar je krijgt wel de heffingskorting van ruim € 250. en die wordt in 2022 nog hoger.
-blijft de salderingsregeling bestaan? In het slechtste geval niet maar dan wordt hij miv 2023 in 9 jaar afgebouwd.
-de stroomprijs zal echt niet gaan dalen, alleen maar stijgen want wat wordt er tegenwoordig goedkoper?
-hoe gaat jouw woning tzt gasloos worden? 

En tot slot. Als je een nieuwe wasmachine of koelkast koopt, reken je dan ook uit in hoeveel jaar je die kosten hebt terug verdient?
ik heb zelf niet gekeken in hoeveel jaar ik de investering in mijn panelen terugverdien. Maar ondanks een hybride warmtepomp en een elektrische auto betaal ik niets voor stroom maar lever nog terug. Daarnaast krijg ik wel, net als ieder ander, de heffingskorting. 

En volgens jouw bereking zou je de investering in 6,5 jaar terug verdienen. En als dat nu 8 jaar wordt of 10? De stroom die je meteen gebruikt kost je helemaal niets en panelen gaan (geschat) zeker 25 jaar mee. 

Mijn advies, maar wie ben ik, het is jouw keus, gewoon doen.

Hoi Rob, bedankt voor je overdenkingen. Op een aantal vragen heb ik geen antwoord en het is waar dat ik met andere apparaten ook niet kijk wanneer ik de kosten heb terugverdiend. Maar  met zonnepanelen is de aantrekkingskracht juist dat je energierekening veel lager wordt en daarbij ben je groen bezig, natuurlijk. Maar mijn vraag is dan, hoe laag kan mijn rekening nog gaan? Ik betaal nu voor mijn stroom 93 euro in het jaar. Hoe weegt de aanschaf van zonnepanelen daar tegenop? Maar je vragen zijn wel goed om over na te denken en thuis te bespreken. Bedankt!

Reputatie 4

Hallo Lindy,

Hoe laag kan je gaan?

Negatief €100 of negatief €200?

Als je precies jouw gebruik uit je zonnepanelen haalt, krijg je toch die heffingskorting van ruim €250. Dus een negatieve rekening voor stroom van €250. En wek je meer op dan lever je terug en krijg je daar ook geld voor. Ik krijg maar €0,05 per kw maar als ik er 500 over heb is dat toch ook weer meegenomen.

En ja, je kan er geen boodschappen voor doen, maar groen bezig zijn heeft ook een gevoelswaarde (mijn mening).

Reputatie 6
Badge

 Maar mijn vraag is dan, hoe laag kan mijn rekening nog gaan? Ik betaal nu voor mijn stroom 93 euro in het jaar. Hoe weegt de aanschaf van zonnepanelen daar tegenop? Maar je vragen zijn wel goed om over na te denken en thuis te bespreken. Bedankt!

Zo laag als je ruimte hebt voor zonnepanelen :sunglasses:

Zie een stukje van mijn rekening van begin dit jaar waarin ik over de periode daarvoor netto 11600 kWh heb terug geleverd.

Met de huidige stroom tarieven is de teruglever vergoeding ook een stuk hoger, als je netto terug leverd wordt de duurste aanbieder interessant, niet de goedkoopste.

 

Reputatie 4

Hallo PC,

Hoeveel panelen heb jij wel niet liggen? Heb je een zonneweide😂?

Dat is inderdaad interessant, PC. Met 6 panelen gaat me dat niet lukken denk ik. Misschien toch maar m’n schuurdak erbij betrekken, dan… :-))

Reputatie 6
Badge

Hallo PC,

Hoeveel panelen heb jij wel niet liggen? Heb je een zonneweide😂?

40 op mijn huis en 12 op mijn garage, maar dat was ook wel een uitzonderlijk goed jaar voor de panelen, dit jaar is de opbrengst ~1500 kWh minder.

Aha, met mijn 6 zonnepanelen val ik in het niet… :-)

Reputatie 4

Lindy,

gezien jouw lage gebruik zou 6 panelen efficient zijn.

6 panelen van zeg 340 wph, en 90% rendement, dan wek je nog meer op dan je huidige verbruik.
Ik weet niet wat voor panelen er aangeboden worden?

Tip.
Als je soms/af en toe last heb van schaduw op je panelen adviseer ik geen stringomvormer maar enphase micro omvormers. 
Die omvormers zitten meteen onder de panelen waardoor er geen gelijkstroom in je huis komt. Maar vooral als er 1 of een paar panelen (gedeeltelijk) schaduw hebben, leveren de andere panelen gewoon maximaal op. En tot slot is het rendement van je panelen hoger.

Deze omvormers kosten nu iets meer maar op termijn, 25 jaar gegarandeerd dus nooit te vervangen, zijn deze rendabeler.
En als je tzt op een ander dakvlak panelen erbij wil leggen, dan kan dat eenvoudig op dezelfde manier en via hetzelfde kasttje in, dat in de meterkast wordt geplaatst, verbonden worden.

In ons oude huis hadden wij die ook omdat wij last hadden van schaduw (op sommige panelen) van het huis van de buren in voor en najaar. De schaduwpanelen doen dan iets minder maar de overige gewoon normaal.
Verder kan je met dit systeem ieder paneel apart uitlezen.
Als bijlage een print van de 7 die wij op het achtervlak hebben liggen. (naast de 10 op een ander vlak)

 

Succ6

Dank je wel, Rob. 

We hebben geen enkele schaduw op ons dak dus dat is optimaal. 

Na alle info en advies gaan we idd voor 6 panelen van 370 Wp dus dan zijn we voorlopig verzekerd van ruim genoeg stroom. 

Bedankt nogmaals!

Lindy

 

Reputatie 7
Badge +1

@LindyIk hoop dat je er nu wel achter bent gekomen dat je per afgerekende/verbruikte kWh wat meer betaalt dan alleen de "kale” leveringsprijs, dus je kan ook wat meer besparen:money_mouth: .

Ik geef toe, het lezen van een energieafrekening is niet voor iedereen even makkelijk en de meeste energieleveranciers zijn ook niet altijd helder wat de opbouw betreft.

@RobvanVJe loopt wat achter:
De vermindering EB (= "heffingskorting”) was/is in 2021 € 558,56 (incl. btw)
en wordt in 2022 tijdelijk! verhoogd naar € 824,77 (stand 5 november)
(gedeeltelijke compensatie voor de sterk gestegen energieprijzen).

Uitbetaling/verrekening  gebeurt om administratieve reden met de stroomrekening.

Just my 2 cts

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 20 november 2021`.

 

Geachte @Lindy,

Na alle adviezen nog één opmerking/vraag van mijn kant:

Overweeg je Europese zonnepanelen in plaats van Chinese aan te schaffen?

Geert Nap

 

Reageer