Gevaarlijke situaties door sneeuwlawines vanaf een dak met zonnepanelen ?

  • 29 March 2019
  • 3 reacties
  • 755 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
Ik had het in de winter van 2014 al bij een ander gezien. Sneeuw op zonnepanelen dat met een beetje zonlicht het onderste laagje van de sneeuwlaag doet smelten en de laag sneeuw aan de onderzijde los laat komen en dus als een lawine naar beneden glijdt. Eerder had het gedooid zodat de sneeuw nadat het weer ging vriezen extra hard werd. De tuinkabouter had het niet overleefd. Vorige winter had het ook gesneeuwd en was de sneeuw niet hard geworden doordat het tussentijds niet gedooid had. Maar ondanks de losse sneeuw lag mijn tuintafel in drie stukken. Ik wil derhalve waarschuwen voor deze gevaarlijke situatie.

3 reacties

Reputatie 5
Badge +1
Beste Driepinter,
Inderdaad kan er sprake zijn van "Dachlawinen" als de zonnepanelen, met sneeuw bedekt, een beetje zon voor de kiezen krijgen. Jouw tuinkabouter moest het afleggen tegen dit "natuurgeweld" en je tuintafel ging ten onder; mijn deelneming. We hebben zelf een soort tipi gebouwd om een van onze camelia's (een plant), voor de ondergang te behoeden en dat met succes. Gezien de huidige buitentemperatuur (17 garden boven nul) lijkt het me verstandig deze code Geel waarschuwing nog eens te herhalen in het relevante seizoen.
Reputatie 4
Ik ben het ook met GeerN eens.
We moeten zeker onze kabouters etc.beschermen hier tegen.
ook van deze kant mijn oprechte deelneming.
Ik vind dat wanneer mensen op een schuin dak zonnepanelen neerleggen, sneeuwvangers verplicht moeten worden. (En laten we ook meteen reddingsvesten in de auto verplicht stellen, je weet maar nooit met smeltende sneeuw)
Reputatie 7
Badge +3
Ondanks dit soort reacties (aan uw deelneming betreffende 'mijn' tuinkabouter heb ik niets. Ik schreef ook 'ik had het al bij een ander gezien') toch mijn dank voor de verwijzing naar 'dachlawine' en samen met het woord 'solaranlage' in de zoekmachine ben ik dan toch niet de enige die hier aandacht aan (wilde) besteden. Maar het is in het Duits en het zal wel een satirisch artikel zijn.
www.photovoltaik.eu/Archiv/Heftarchiv/article-441829-110453/achtung-dachlawine-.html

Reageer