Vraag

Heeft iemand ervaring met het reinigen en eventueel coaten voor het aanbrengen van zonnepanelen?

  • 8 January 2022
  • 4 reacties
  • 261 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties

Ons huis is ruim 21 jaar oud, zo ook het dak. Het dak is vervuild door allerlei aanslag. Nu willen we zonnepanelen plaatsen. Is het verstandig het dak te laten reinigen en eventueel daarna te coaten vóór er zonnepanelen geplaatst worden? Esthetisch zeker, maar is het goed voor de dakpannen? Zo ja, welke methode is dan het best? Uiteraard brengt dit nogal wat kosten met zich mee. Misschien dan net zo goed meteen zonnedakpannen te kopen? Heeft iemand daar ervaring mee? 


4 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Het gaat hier om een pannendak?

Behalve esthetisch is er nog een andere reden om het te willen reinigen?

Als er eenmaal een PV systeem op ligt zal het idd veel lastiger worden om de onderliggende pannen te reinigen of vervangen. Overigens is 21 jaar volgens mij nog niet zo bijster oud voor een pannen dak.

PV pannen zijn volgens mij over het algemeen nog niet interessant vanwege een stuk lagere opbrengst tov de prijs.

Als het puur om esthetiek gaat dan kunnen ze mogelijk wel voldoen.
Sommige mensen vinden PV panelen op een dak een niet al te mooi.
Als je dan toch een PV systeem wilt zouden PV pannen een oplossing kunnen zijn.
Ik weet niet of dat al grootschalig is toegepast.

Anne.

Het gaat hier om een pannendak?

 

Dag Anne, bedankt voor je reactie. Het gaat inderdaad om een pannendak. 

Inderdaad is een pannendak van 21 jaar niet heel oud. Kan nog wel 20 jaar mee denk ik. Maar als de zonnepanelen er eenmaal op liggen zal het reinigen en eventueel coaten moeilijker gaan. 

Dus wil ik onderzoeken of reinigen nadelig kan zijn voor de pannen en coaten verstandig is. 

 

Maria 

Reputatie 7
Badge +2

Laat ik beginnen te zeggen dat ik niet veel ervaring heb met een pannendak.

Mijn dakdekker heeft wel eens gezegd dat als het dak goed is je het beste met rust kunt laten.

Afhankelijk van het gebruikte systeem moet het ook niet al te veel moeite zijn om PV panelen ‘even’ van het dak te halen zou ik denken? Dat zal ook geen duizenden euro’s extra moeten kosten?

Kabels los, panelen los schroeven en even netjes neerzetten.
En omgekeerd.
Eventueel afspraak maken met de installateur van het systeem om dat te doen.

De kans dat je binnen 20 jaar een nwe PV systeem wilt is trouwens ook best aannemelijk?

Anne.

Dank voor je reactie Anne.

 

Inderdaad heb ik ook wel eens gelezen dat als het dak goed is je het beste met rust kunt laten. 

Ik denk dat je qua kosten helemaal gelijk hebt. Ik ben een stuk verder in mijn overwegingen. Bedankt.

 

Hartelijke groet,

Maria

Reageer