Skip to main content
Vraag

Hoe is julle ervaring met de degradatie van zonnepanelen?

Heeft iemand ooit iets gemerkt van de degradatie van zonnepanelen?
Vroeger werd gesteld dat zonnepanelen na 20 jaar nog 80% van hun oorspronkelijke waarde zouden opbrengen.
Tegenwoordig heeft men het over 88% na 30 jaar.

Ik heb een paar oude (kleinere) zonnepanelen verwijderd omdat ik het anders wil inrichten.
Deze zijn van Q4 van 2003 dus een slordige 21,5 jaar oud.
Van het zelfde typen heb ik nog 8 stuks op een dakkapel liggen, 125 Wp per stuk dus totaal 1000 Wp
Deze liggen op het zuid oosten.
Ik heb gekeken wat ze de afgelopen 4 jaar (tijd dat ik ze heb gemonitord) gemiddeld per jaar op hebben gebracht.
In mijn regio word uitgegaan van 0,85 keer de Wp in kWh voor de jaar opbrengst op het zuiden.
Ze gaven gemiddeld 860 kWh per jaar en dus geven ze eigenlijk nog steeds de volle mep.
Geen spoor van degradatie.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • 18 maart 2025

Ik kan jouw berekening zo niet volgen. Als je het goed wilt weten of ze gedegradeerd zijn zul je dat moeten meten en vergelijken met 20 jaar geleden.

Men gaat vaak van die 0,85 factor uit, maar dat is zo'n beetje het minimum wat de installateurs garanderen.

Zo woon ik in het ongunstige oosten en heb ik nogal wat schaduw aan de randen van de dag.

Mijn panelen hebben vorig jaar voor het eerst in ruim 6 jaar minder dan de factor 1.0 opgebracht.

• Gevorderde
  • 18 maart 2025

Het hangt van de locatie af, als je aan de kust woont heb je meer zon dan in het binnenland.
Daar zijn ook wel kaartjes over te vinden.
Op mijn vorige woning had ik het zelfde type liggen.
Die leverden ook rond de 0,85 keer de Wp in kWh en die waren nieuw.
Ik vind het dus wel degelijk goed vergelijkbaar.

Schaduw heb ik in de winter ook, maar omdat de opbrengst minimaal is heeft het nauwelijks invloed op de jaaropbrengst.
En ze liggen niet eens pal zuid.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • 18 maart 2025

je kunt alleen vergelijken als  alle parameters identiek zijn behalve het jaartal, dus evenveel W/m^2 per jaar en laat dat nou net de grootste variabele in het geheel zijn. 

• Gevorderde
  • 19 maart 2025

Klopt, vandaar ook het gemiddelde over de laatste 4 jaar.
Vorig jaar was een slecht zonne jaar, 2022 was een heel goed zonne jaar , de andere twee zaten er tussenin.
Maar ik zal die waardes eens vergelijken met de langjarige gemiddelde van het KNMI.

Je kunt panelen van in dit geval 21 en 13 jaar oud niet vergelijken met panelen van nu.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • 19 maart 2025

en hoe ga je dan vergelijken? dat kan alleen maar als je een 10 jaar oud paneel naast een identiek nieuw paneel zet in dezelfde zonne-sterkte. Elk ander vergelijk is appels met peren vergelijken

Reageer