Vraag

Hoe kun je het beste de installatiekosten zonnepanelen inschatten?


Goedemorgen, ik heb een nieuwbouwwoning gekocht die begin volgend jaar wordt opgeleverd. Bij de woning worden 3 zonnepanelen geleverd en met alle technische benodigdheden geïnstalleerd. Nu kan ik er nog 13 panelen bij laten leggen. Ik heb daarvoor gisteren een offerte van de aannemer voor ontvangen. Hij rekent daar 7800 euro voor. Hij had er ook precies bij aangegeven welk type zonnepanelen hij gaat plaatsen. Toen ik via Google zocht zag ik dat die panelen 129 euro inclusief BTW kosten. Dat betekent dat 13 panelen ongeveer 1700 euro kosten en dat de installatie daarvan 7800 - 1700 =6100 euro zou kosten (de rest van de benodigde dingen is immers al aanwezig). Ik kan me niet voorstellen dat dat een reële prijs is. Kan iemand daar iets over zeggen? 


23 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoe meer panelen u weg legt hoe lager de (installatie)kosten per paneel. Het is dan ook jammer dat in het bouw/koopcontract er slechts 3 panelen zijn. Nog afgezien van een eventueel kleurverschil.  “De rest van de benodigde dingen is er immers al” klopt natuurlijk niet. Het gaat dan over het montageframe,  grotere omvormer en de eventuele optimizers. Met een beetje schaduw sowieso altijd optimizers er bij nemen. Ik zou bij uw aannemer informeren of u alsnog meer dan 3 panelen kunt nemen en voor welke prijs.

Dank voor uw reactie, maar ik heb me blijkbaar niet duidelijk uitgedrukt. In de koopsom zijn 3 panelen, montage en bijkomende zaken (zoals de omvormer) inbegrepen. Dat wordt geregeld door dezelfde installateur die nu namens de aannemer aanbiedt er nog 13 panelen bij te leggen voor 7800 euro. Eigenlijk is dit dus gewoon het antwoord van de aannemer op de vraag "kunnen er meer dan 3 panelen worden geplaatst". Het komt er gewoon op neer dat als straks mijn huis aan de beurt is de installateur daar 3 panelen op het dak legt en alles aansluit zonder meerprijs, óf hij legt er 16 (allemaal dezelfde) en dan moet ik 7800 euro bijbetalen. Mij lijkt dat buitenproportioneel. 

Reputatie 7
Badge +1

Je vertelt eigenlijk te weinig over het dak, de panelen, montagemateriaal etc. en de omvormer.

Heb je  een normaal schuindak  waar je de 16 panelen kwijt kan en op een normale stringomvormer kan aansluiten dan zou je tegenwoordig met maximaal! ca. € 1,-/Wp klaar moeten zijn (incl. montagekosten).

Tip: Laat het veel te dure “meerwerk” schieten en zoek een lokale solarteur.

Just my 2 cts

 

Reputatie 6
Badge +1

Alleen als het een indak systeem is, zou de prijs te rechtvaardigen zijn. Bij veel nieuwbouw is dat wel standaard en ook veel mooier. Het is alleen nogal arbeidsintensief om het te monteren.

Is het een standaard opdak systeem, dan staan de antwoorden hier al boven.

Ik dacht eigenlijk dat het een hele simpele vraag was (is het redelijk dat plaatsingskosten voor 13 extra zonnepanelen op het moment dat er al 3 worden gelegd 6100 euro bedragen). Nu dat blijkbaar niet zo'n eenvoudige vraag is, lijkt het me verstandig deze vraag maar te sluiten. Bedankt in ieder geval voor de antwoorden. 

Reputatie 6
Badge +1

Dat zou jammer zijn. Heb je wat meer informatie zodat er een gerichter advies te geven is.

Reputatie 6
Badge

Ik dacht eigenlijk dat het een hele simpele vraag was (is het redelijk dat plaatsingskosten voor 13 extra zonnepanelen op het moment dat er al 3 worden gelegd 6100 euro bedragen). Nu dat blijkbaar niet zo'n eenvoudige vraag is, lijkt het me verstandig deze vraag maar te sluiten. Bedankt in ieder geval voor de antwoorden. 

 

16 panelen aansluiten op een omvormer die voor 3 geschikt is, zal niet werken, de panelen zullen ook niet los op het dak liggen, dus ja daar zijn extra kosten en nee in bijna alle gevallen is het goedkoper om dat niet bij de bouw van het huis door de aannemer te laten doen.

 

Vaak is het zelfs goedkoper, indien nodig omdat het type paneel dat op het dak ligt niet meer te krijgen is, om de paar EPC excuus paneeltjes er af te halen en weg te geven en een nieuwe set op het dak te laten leggen, dan tijdens de bouw er meer te laten neer leggen.

 

Reputatie 7
Badge +2

Om op de simpele vraag antwoord te geven:
€ 6.100,= inclusief BTW voor een 13 tal panelen (van minimaal 300Wp neem ik aan) is wat aan de hoge kant. Maar als ik U was zou ik waarschijnlijk die aanbieding wel aannemen.

Dat heeft ook met de standaard nieuw-huis-kopen-en-meerwerk-uitdaging te maken zoals je die ook bij badkamers, keukens etc hebt.
Als je er voor zou kiezen om een andere leverancier de standaard installatie te laten uitbreiden zou je daarbij dan moeten bedingen dat zij de garantie over de gehele installatie overnemen. Die kans is klein. En dus zou je dan met 2 leveranciers te maken hebben voor hetzelfde systeem, die naar elkaar kunnen gaan wijzen op het moment dat er iets mis is.

Nu zijn zonnepanelen in principe een vrij simpel systeem, waar niet snel wat mis mee zal zijn. Maar als na een paar jaar bijvoorbeeld de omvormer stuk gaat, of 1 paneel het niet meer doet, dan is het handig als je maar 1 aanspreek punt hebt.

Ter vergelijk: mijn systeem van 12 panelen van 300Wp, op een makkelijk bereikbaar plat dak, heeft ca 2 jaar geleden incl. BTW net iets minder dan € 5.000,= gekost.
Dat er al 3 panelen in het bestek zijn opgenomen heeft niet zo heel veel toegevoegde waarde: er zal een extra bevestigingssysteem voor de overige panelen moeten worden aangebracht en de omvormer zal ook groter moeten zijn. Er zit wel wat winst in, maar niet heel veel schat ik.

Dus ja, U betaalt wrs wat meer dan wanneer U een offerte voor een heel nieuw systeem had/kon laten maken door een willekeurige leverancier. Maar het verschil is naar mijn mening niet dusdanig groot dat ik het door een andere partij zou laten uitvoeren en met 2 leveranciers te maken zou krijgen. Er natuurlijk even van uitgaande dat het een betrouwbaar bedrijf is met ervaring.

Overigens kun je natuurlijk altijd nog proberen te onderhandelen.

Anne.

Reputatie 1

Ik dacht eigenlijk dat het een hele simpele vraag was (is het redelijk dat plaatsingskosten voor 13 extra zonnepanelen op het moment dat er al 3 worden gelegd 6100 euro bedragen). Nu dat blijkbaar niet zo'n eenvoudige vraag is, lijkt het me verstandig deze vraag maar te sluiten. Bedankt in ieder geval voor de antwoorden. 


Hoewel je de vraag gesloten hebt, lijkt het me voor latere lezers nuttig om hier nog een reactie aan toe te voegen. Het simpele antwoord - onder de aanname dat het een gewoon dak is zonder veel schaduw - is dat de genoemde prijs excessief is (EUR 1.66/Wp). Behalve het uitstekende advies van @darkfiber kan ik hier nog aan toevoegen dat mijn eigen plat dak, oost/west systeem (8450Wp, 26 panelen), voorzien van 1e klas componenten, mij vorig jaar EUR 0.74/Wp gekost heeft.

Reken altijd de prijs per Wp uit en kijk eens bij een bedrijf als Winkelman naar de kosten voor een compleet geïnstalleerd systeem om een idee te krijgen.

T.a.v. de 3 excuuspanelen: probeer via een minderprijs er voor te zorgen dat de aannemer ze niet plaatst. Hij zal wellicht stellen dat plaatsing verplicht is, maar dat is niet waar. Als het niet lukt om een acceptabele minderprijs te onderhandelen of op andere manier plaatsing te voorkomen, haal ze dan na de oplevering eraf en vervang door een nieuw systeem van 16 panelen.

Reputatie 7
Badge +2

[...] Het simpele antwoord - onder de aanname dat het een gewoon dak is zonder veel schaduw - is dat de genoemde prijs excessief is (EUR 1.66/Wp). [...]

Reken altijd de prijs per Wp uit en kijk eens bij een bedrijf als Winkelman naar de kosten voor een compleet geïnstalleerd systeem om een idee te krijgen.
[...]

probeer via een minderprijs er voor te zorgen dat de aannemer ze niet plaatst. [...]


Excessief is een lastig te kwantificeren grootheid.
Mijn systeem kwam zoals aangegeven op zo’n € 1,40/Wp.
Hoe groter het systeem des te lager de prijs per Wp.

Als ik bij Winkelman kijk dan zie ik dat een systeem van 13 panelen daar € 4.852,50 (incl) zou moeten kosten. Dat is echter zonder installatie materialen van nog eens ca € 50,= per paneel?, zonder installatie en zonder aansluiting op de meterkast? Op basis daarvan lijkt de prijs dus ook niet zo heel veel hoger te zijn?

Je zou inderdaad ook er voor kunnen kiezen om helemaal geen systeem te laten installeren. Dat zal mogelijk wat moeite kosten, maar zou idd wel te doen moeten zijn (tenzij het er al op ligt).
En dan een andere leverancier het hele systeem laten installeren.

Maar dan heb je alsnog met het klassieke nieuwbouwhuis-dilemma te maken.
Als er dan bijvoorbeeld lekkage aan het dak is kan de aannemer naar de installateur van het zonnepaneel systeem wijzen en vise versa.
Wanneer je gebruik maakt van een door de aannemer naar voren geschoven installateur is het een stuk lastiger voor hen om van kastjes naar muren te wijzen. Wat overigens niet wil zeggen dat dat niet alsnog geprobeerd zal worden. Maar je staat dan in ieder geval een stuk sterker. 

Dat zou mij wel enige verschil in prijs waard zijn, maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.

Anne.​​​​​​

Reputatie 1

Ik herken je getallen niet. Bij Winkelman kom ik voor:

 

QCells 4420Wp 13x Q-peak G8 Duo 340Wp Full Black + Solaredge SE4000H:               EUR 2916.53

Clickfit EVO complete set rij van 13 panelen portret pannendak met zwarte klemmen: EUR 333.80

Complete installatie 13 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling:               EUR 1090.08

 

Totaal EUR 4340.41 of EUR 0.98/Wp

 

Dit kan nog voordeliger met b.v. SMA omdat er geen toegevoegde waarde lijkt voor SolarEdge.

 

Mis ik iets?

 

Reputatie 7
Badge +3

4340 lijkt mij goedkoop. Maar geen optimizers ?  Inclusief of exclusief btw?

Reputatie 7
Badge +2

@cville  Ik had niet heel uitgebreid gekeken,
had een compleet LG systeem geselecteerd en
kreeg toen dit als voorstel.


QCells zijn blijkbaar een stukje goedkoper, maar met bevestigingsmateriaal en ABB schakelaar toch ook al € 4.171,50 (incl)? En dan ligt het nog niet op je dak. Waarbij een schuin dak naar ik aanneem ook nog eens lastiger is (en dus duurder) dan een plat dak (het verhaal vertelt niet waar het bij de simpele vraag om ging)?

Maar zoals gezegd, voor mij zit het belangrijkste stuk hem in het feit dat het om een nieuwbouw woning gaat waarbij het overwegen waard kan zijn om een duurdere optie te kiezen die via de aannemer/bouwer wordt aangeboden.
 

Anne.

Reputatie 1

4340 lijkt mij goedkoop. Maar geen optimizers ?  Inclusief of exclusief btw?

 

De prijzen zijn EX BTW want dat is wat je uiteindelijk kwijt bent. Ik kan er niets anders van maken dan EUR 0.98/Wp volledige geïnstalleerd en inclusief meterkast aanpassing. Het is nog steeds aanzienlijk duurder dan de EUR 0.74/Wp van mijn eigen plat dak systeem (duurder dan schuin dak).

Reputatie 1

@cville  Ik had niet heel uitgebreid gekeken,
had een compleet LG systeem geselecteerd en
kreeg toen dit als voorstel.


QCells zijn blijkbaar een stukje goedkoper, maar met bevestigingsmateriaal en ABB schakelaar toch ook al € 4.171,50 (incl)? En dan ligt het nog niet op je dak. Waarbij een schuin dak naar ik aanneem ook nog eens lastiger is (en dus duurder) dan een plat dak (het verhaal vertelt niet waar het bij de simpele vraag om ging)?

Maar zoals gezegd, voor mij zit het belangrijkste stuk hem in het feit dat het om een nieuwbouw woning gaat waarbij het overwegen waard kan zijn om een duurdere optie te kiezen die via de aannemer/bouwer wordt aangeboden.
 

Anne.

Platte daken zijn in het algemeen duurder dan schuine daken i.v.m. het duurdere bevestigingsmateriaal.

In mijn geval had aanschaffen (van mijn eerste zuid systeem) via de aannemer (bleek later) uitsluitend een negatieve toegevoegde waarde: aanmerkelijk duurder (EUR 1.69/Wp in 2014), componenten van mindere kwaliteit en onduidelijke verantwoordelijkheden (uiteindelijk geplaatst door een onderaannemer van een onderaannemer van de aannemer.

Ik zou in voorkomende gevallen er bijna altijd voor gaan om zelf een installateur uit te zoeken en alleen de meterkast en dakdoorvoer door de aannemer laten doen.

Reputatie 7
Badge +2

Platte daken zijn in het algemeen duurder dan schuine daken i.v.m. het duurdere bevestigingsmateriaal.


Dat kan ik me haast niet voorstellen.
Als het bevestigingsmateriaal al duurder zou zijn, waar ik niet van zou kunnen bedenken waarom dat zo zou zijn, 
dan is het plaatsen van panelen op een plat dak toch een stuk eenvoudiger waardoor het een stuk minder tijd en dus arbeid zou moeten kosten?

Let wel: ik heb alleen ervaring met het plaatsen op een plat dak.
De kosten voor het bevestigingsmateriaal waren daar € 65,= (excl.) per paneel.


We zijn het helemaal eens dat je goed op moet letten dat de verantwoordelijkheden duidelijk zijn en ook op papier staan, juist om gedoe later te voorkomen. Als je die niet van de bouwer kunt krijgen en je een goede externe partij kent is het idd beter om daar voor te kiezen.

Reputatie 1

Ik heb voor de zekerheid een aantal bedrijven online bekeken. Velen rekenen nu hetzelfde bedrag voor montage voor een plat dak of een pannendak. Dat geldt niet voor het montagemateriaal dat voor zover ik weet voor een plat dak altijd duurder is.

 

Voor een systeem met 12 panelen - complete sets:

Plat dak:

 - Flatfix Fusion 2 * 6: EUR 532.67 + ballast kosten

Schuin dak:

 - ClickFit Evo 1 * 12: EUR: 250.25

 

Bron: Winkelman

Reputatie 4
Badge +1

Meerwerk in nieuwbouw is vaak relatief duur. Onze aannemer vroeg 450 extra per paneel. 

Afhankelijk van wat je precies kiest ben je waarschijnlijk goedkoper en/of beter uit als je de 3 panelen vervangt voor een set van 16 nieuwe.  

Je zou kunnen kijken of het collectief van VeH interessant voor je is.

Reputatie 7
Badge +3

Het is nooit rendabel om maar 3 panelen te installeren. Dit euvel komt wel vaker voor en is een gevolg van een energieberekening als gevolg van het Bouwbesluit. Wederom een verplichting met een averechtse uitwerking want levert in de regel een hoop heiza op met de projectontwikkelaar. Misschien heeft lobbyen bij de gemeenteraad ook wel zin.

https://www.installatie.nl/blogs/hoe-kom-ik-van-mijn-schaampanelen-af/

Ik persoonlijk vind het een vrij hoge prijs. Ik was een fors stuk minder kwijt voor 18 panelen :wink:

Ter vergelijking, bij ons was installatie in 2018 op plat dak en voor 22 panelen was het incl BTW:

3600 voor de 22 panelen

1500 voor de omvormer, solaredge 3 fase 

1200 voor de 22 power optimizers

800 voor de draagconstructie en kabels

400 voor de energiemeter, 3 fase

900 voor de installatie

Totaal 8400 euro. 

Dit was een partij met lage prijzen, ze deden drie huizen op één dag. 

Reputatie 7
Badge +2

Mijn oudste dochter heeft op haar vrij nieuwe huis (vorig jaar opgeleverd) een compleet aparte set dus panelen + omvormer laten plaatsen. Was een stuk goedkoper dan er bij kopen bij het huis.
En doordat de 2 systemen geheel gescheiden zijn zijn de verantwoordelijkheden ook duidelijk.

Mijn jongste dochter gaat in april een systeem laten plaatsen.

De prijzen (ex BTW):
11 * 320Wp + GoodWe 3000NS: € 3.083,= dus € 0,949/Wp
8 * 360Wp + GoodWe 3000XS: € 2.554,= dus € 0,887/Wp

Beide geleverd door Zonne energie West-Friesland
Is een groot bedrijf dus ik weet niet of ze door heel NL heen leveren.
Zelf ben ik (ondanks dat het contact soms rommelig is)
nog steeds tevreden over Energy Guards in Den Haag.
 

Natuurlijk de vraag is: zit er nu een omvormer of zijn het 3 panelen met stekker.

Ik heb toevallig een systeem gekocht van 4 panelen met omvormer van een koper van een nieuwbouwwoning. Het was voor hem voordeliger  om de zonnepanelen die er bij oplevering lagen met de omvormer te verkopen, en een geheel nieuw systeem aan te leggen. Daar kreeg hij nog redelijke korting op omdat de buizen, invoer en de werkschakelaar en meterkast al lagen/aangepast waren. Tevens kreeg hij over het hele systeem de BTW terug en het geld van mij voor de panelen €490,-

Reageer