Skip to main content

Hoezo levert stroom van zonnepanelen energiemaatschappijen kosten op

  • 12 June 2024
  • 5 reacties
  • 49 Bekeken

Ik begrijp het niet meer. Waarom levert stroom van zonnepanelen energiemaatschappijen kosten op. Als ik rond het middaguur teveel stroom opwek, gaat dat niet het landelijke netwerk in; het wordt gebruikt door de mensen in de wijk die geen panelen hebben, en wel het volle pond betalen terwijl ik er een gereduceerde prijs voor krijg. Hoezo kost het geld?

Bovendien komt mijn opgewekte stroom (en dat van de mensen in de wijk) niet meer van de energiecentrale via het landelijke Netwerk. Hoezo extra belasting op het net?

De hele rel is m.i. gewoon het financieren van achterstallig onderhoud, want het hele net is (nu) te licht voor al de huizen die er de laatste decennia al bijgebouwd zijn en er nog bij moeten komen. Heeft u er hoogspanningsmasten bij zien komen?

 

5 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@A.J.vR  Heeft u deze vraag ook aan uw energieleverancier gesteld?

Vaak zijn ook de energievergelijkers (gaslicht, pricewise, etc.)  een bron van informatie  betreffende de diverse tariefbestanddelen. U kunt de vraag natuurlijk ook aan de ledenservice van de VEH stellen - zij weten vaak ook de achtergronden.

Tip - Om te beginnen: Zoeken op Internet met “terugleverkosten waarom”; meteen raak bij gaslicht en de consumentenbond en ook de VEH staat er op plaats 6 of zo.

Geheimtip? - Zoeken op “modelcontract terugleverkosten”

 

Reputatie 7
Badge +4

@A.J.vR  Nou hoogspanningsmasten heb ik er zeker bij zien komen. Langs de A58 in Zeeland. Er wordt, ook met weerstand van omwonenden, een nieuw 380 kV leiding aangelegd tussen Borsele en Geertruidenberg N.Br.  Overigens is er deze voor om stroom af te voeren van de offshore windparken (IJmuiden Ver 2 GW) en de nieuwe kerncentrales in Borsele.

 U zegt dat de energieleverancier de goedkope zomerse middagstroom verkoopt aan uw buren. Nou niet allemaal. Anders zou de netspanning in de wijk dan ook niet oplopen. Bovendien kan de energieleverancier de stroom dan ook goedkoper krijgen dan van de PV-bezitters.

 Het is juist de bedoeling dat niet zonnepaneelbezitters minder gaan betalen. Als uw leverancier niet paneelbezitters geen lagere prijs aanbiedt gaan ze immers naar de concurrent die dat wel doet.

 Bovendien wordt over de gesaldeerde kWh's geen energiebelasting en btw betaald. Dat is per jaar € 700 miljoen. Die energiebelasting en btw worden dan dus door de niet saldeerders en andere belastingbetalers betaald. Uiteindelijk heeft het nieuwe kabinet om die reden vanwege de begroting besloten de saldering per 1 januari 2027 af te schaffen (van je teruglevering zomer 2026 heb je dus al een stuk minder).

 Toen er nog weinig panelen waren was overdag, ook in de zomer, de marktprijs van elektriciteit zelfs nog hoger dan 's nachts. En leidde saldering bij de energieleveranciers derhalve zelfs tot een kosten besparing. Dus met 21.000 MWpiek aan zonnepanelen is op zomerse zonnige middagen zelfs als windturbines niet draaien de prijs zelfs negatief.

 Zonnepanelen leiden niet tot netcongestie want als de spanning te hoog wordt vallen de omvormers, om veiligheidsredenen, uit. Netverzwaring leidt bovendien alleen maar tot meer productie van dan nog waardelozere zonnestroom. Netverzwaring is alleen goed voor warmtepompen, inductiekoken en opladers.

Reputatie 5

de energieleverancier is niet verantwoordelijk voor uitbreidingen van het netwerk, dat zijn de kabelaars (Liander, Stedin, etc). De kWh kosten die we betalen zijn dus niet voor het netwerk, die kosten zitten in de vaste kosten van het contract en gaan 1 op 1 naar de kabelaars.

 

Hoogspanningsmasten hebben niks met lokale netwerk congestie te maken. Een voorbeeld van de projecten van Liander: Werkzaamheden in uw buurt | Liander Hoogspanningsmasten zijn het werkterrein van Tennet: Onze projecten (tennet.eu)

 

Een mooi startpunt om wat meer te weten te komen over hoe de energiemarkt werkt voor consumenten is de website van je energieleverancier. En lees vooral even het stukje over salderen.

Reputatie 6
Badge +1

Ik begrijp het niet meer. Waarom levert stroom van zonnepanelen energiemaatschappijen kosten op. Als ik rond het middaguur teveel stroom opwek, gaat dat niet het landelijke netwerk in; het wordt gebruikt door de mensen in de wijk die geen panelen hebben, en wel het volle pond betalen terwijl ik er een gereduceerde prijs voor krijg. Hoezo kost het geld?

Bovendien komt mijn opgewekte stroom (en dat van de mensen in de wijk) niet meer van de energiecentrale via het landelijke Netwerk. Hoezo extra belasting op het net?

De hele rel is m.i. gewoon het financieren van achterstallig onderhoud, want het hele net is (nu) te licht voor al de huizen die er de laatste decennia al bijgebouwd zijn en er nog bij moeten komen. Heeft u er hoogspanningsmasten bij zien komen?

 

Respect voor de heren die het nogmaals uitgelegd hebben.

De laatste vraag wil ik nog wel even beantwoorden. Het antwoord is nee, er verdwijnen er alleen maar wat. De kabels gaan in mijn dorp ondergronds. De capaciteit wordt ongeveer verdubbeld en de overgebleven masten worden in het najaar ook vervangen/opgewaardeerd op dubbele capaciteit.

Dat alles niet in een keer kan is natuurlijk wel duidelijk. Handjes en geld zijn de grootste zorgen. Tennet en de netwerkbedrijven weten dit allang, maar zijn lang roependen in de woestijn geweest.

Reputatie 3

@A.J.vR Welkom op onze Community. We zien dat enkele communityleden al een reactie hebben kunnen geven op je vraag. Hier lees je meer informatie over terugleverkosten en energieleveranciers https://www.eigenhuis.nl/verduurzamen/energierekening/terugleverkosten-zonnepanelen. Groet, Stephanie

Reageer