Vraag

Is het mogelijk om achteraf alsnog optimizers plaatsen bij een omvormer?

  • 11 March 2020
  • 8 reacties
  • 6115 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Ik heb een plat dak waarop sinds een jaar of vijf 8 zonnepanelen staan. In het voor/najaar en ‘s morgens staat een deel van de panelen in de schaduw. De omvormer is een Sunny Boy SB2000HF-30. Bij de plaatsing heeft de installateur het niet gehad over optimizers. 

Twee vragen:

Is het zinnig om alsnog optimzers te plaatsen (kosten /terugverdientijd)?

 Is het mogelijk om deze achteraf alsnog te plaatsen bij deze omvormer?

Wie weet raad?


8 reacties

Reputatie 3

Heb je enig inzicht wat je opbrengst per maand is ?

Om in voor-en najaar in de ochtend zeg voor zeg 10:00 veel winst te halen met optimizers kon wel eens vies tegenvallen.

Je zou tigo optimizers moeten toepassen. Die verhogen het voltage van een schaduw paneel enigszins zodat de mpp tracker de hele string wat hoger kan instellen. Dus elk paneel gaat dan wel iets meer leveren ten opzicht van de string met 1 of meer panelen in de schaduw.

 

Je zou nu in maart wel een idee moeten kunnen krijgen over de schaduw. Dan zijn er zeg maar dik 5 slechtere maanden en 6 betere.

 

Als je monitoring hebt wordt het een stuk makkelijker, je zou dan een sterkere stijging in de oplevering moeten zien als schaduwpanelen in de zon komen.

Reputatie 4
Badge +1

Het is moeilijk te onderbouwen, maar mijn gevoel zegt dat het later aanpassen van de installatie de moeite (en kosten) niet waard is.  

Ik zou adviseren om bij de aanschaf van de panelen te kiezen voor panelen met of zonder ingebouwde optimizer en het daarna te laten voor wat het is. De panelen verdienen zichzelf hoe dan ook terug. Een beetje schaduw aan het begin of einde van de dag scheelt misschien een paar procent. De kosten van een een optimizer ga je niet terug gaat verdienen. 

Als je veel schaduw voor langere tijd hebt zou je het kunnen overwegen. Persoonlijk zou ik nog steeds wachten tot de panelen aan vervanging toe zijn en panelen met ingebouwde optimizers aanschaffen als vervanging.

Reputatie 7
Badge +1

Zonder de opbrengstcurve in het voor/najaar te weten valt er niet veel zinnigs over het verlies te zeggen. Bij mij is er minimale schaduwval in de ochtend en in de avond tussen ca. 15 november en 15 februari.

Heb je misschien foto's van de schaduwval in de afgelopen maanden gemaakt? Dit kan ook medebepalend zijn of optimizers überhaupt zinvol zijn. - En zoals @.Jaap. al schreef bij schaduwval in het najaar/voorjaar en dan alleen nog maar in de ochtend en de avond loont het meestal de investering en moeite niet. (En optimizers kunnen ook weer kapot gaan).

 

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 14 maart 2020

 

Beste ArHo,

Aan de zuidzijde van onze woning staat een monumentale eikenboom, die met name tijdens de begin-middag-uren voor veel schaduw op onze panelen zorgt. Onze panelen liggen op het westen en circa de helft van onze panelen heeft schaduw schade en vandaar dat we indertijd op 15 van de 29 panelen optimizers hebben laten aanbrengen.

Een afbeelding van het schaduw effect op de panelen krijg ik niet bijgelsoten. Mocht je er belangstelling voor hebben, stuur me dan een privé bericht via de site en ik stuur je dan per e-mail de afbeelding.

Geert Nap

Ik heb zelf in de zomer van 2019 via het Eigenhuis collectief panelen laten leggen. Ik las hierboven dat het al mogelijk was om te doen, maar dat het waarschijnlijk weinig oplevert. Ik heb echter een flat achter mijn woning staan die (vooral in de winter) voor flink wat schaduw over (de vooral lagere) panelen zorgt. Zie https://pbs.twimg.com/media/EJFPifDWoAAf4WP?format=jpg&name=900x900 

 

Mijn vraag is nu kan dit gewoon toegevoegd worden aan mijn huidige systeem? 

Ik heb 8 JA Solar JAM6 300 panelen en Growatt 2500S omvormer. 

 

Kan ik deze gewoon (laten) toevoegen aan de panelen of moet ik hiervoor ook bijvoorbeeld een andere omvormer hebben?

Reputatie 7
Badge +1

@T.B.E De zgn. “optimizers” zijn integraal bestanddeel van een SolarEdge systeem, d.w.z. ze werken niet met andere omvormers. Dus toevoegen aan een bestaande installatie/omvormer is niet mogelijk.

Als ik de schaduwval op het verlinkte plaatje bekijk, wat vermoedelijk de pv-installatie op een zuiddak op een zonnige  middag in december laat zien, dan heeft een SE systeem met optimizers absoluut geen toegevoegde waarde en is weggegooid geld.

@T.B.EDe zgn. “optimizers” zijn integraal bestanddeel van een SolarEdge systeem, d.w.z. ze werken niet met andere omvormers.

 

 

En SolarEdge is het enige bedrijf dat optmizers maakt? En als ik het dus wel zou willen hebben moet ik de omvormer ook vervangen? 

Je zit er niet ver naast, het is 10 november. 

 

Daarnaast gaat het ook vaker om de momenten waar de (helft van) onderste panelen in de schaduw liggen, niet de bovenste. 

Reputatie 7
Badge +1

@T.B.E  Voor het plaatsen van “optimizers” onder alle panelen moet de solarteur natuurlijk het dak op en dat kost geld en levert vermoedelijk niet veel op. Het plaatsen van optimizers kan de schaduw niet wegpoetsen en daarvan zon maken. Het e.e.a. is wel te simuleren met de software van SolarEdge.

Ik zou andere oplossingen met meer “rendement” kiezen.

En op beide vragen is het antwoord JA als het om SolarEdge gaat.
Er zijn ook nog TIGO optimizers die anders werken en ook samen met andere, normale stringomvormers.

Je kan ook de drie onderste panelen verplaatsen, als de solarteur sowieso het dak op moet.
Kost waarschijnlijk hetzelfde  aan arbeidsloon (of iets meer), montagemateriaal is goedkoper dan optimizers en deze oplossing levert 100% zeker meer op.

Je kan natuurlijk tegelijkertijd nog 2 extra panelen laten plaatsen. Die moeten dan wel "compatibel” zijn met de al liggende. Of je dan een grotere omvormer nodig hebt kan ik zo niet zeggen.

Reageer