Is het slim om zonnestroom zelf te gebruiken? Eigenlijk wel toch?

  • 1 July 2023
  • 13 reacties
  • 140 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2
  • Verduurzamer
  • 865 reacties

In de online mailing wordt de vraag gesteld of het slim is om zonnestroom meteen zelf te gebruiken.
Oftewel, de wasmachine draaien als de zon schijnt.
Het antwoord was min of meer dat het voor de meesten niet uit maakt vanwege de salderingsregeling.

Zolang de salderingsregeling 100% is maakt het idd eigenlijk niet veel uit, als tenminste  geen dynamische tarieven hebt.
Sterker nog, als je hoog en laag tarieven hebt zou het interessant kunnen zijn je wasmachine juist tijdens de daltarieven te gebruiken (zie hieronder).

Maar ooit gaat de salderingsregeling veranderen.
Als je dan al gewend bent om zoveel mogelijk van je eigen opwek te gebruiken gaat dat je dan snel geld opleveren.

En natuurlijk is het gewoon een sport om het net zo min mogelijk te belasten en zoveel mogelijk van je eigen energie te gebruiken :)

Als je daar heel goed in bent kunnen dynamische tarieven zelfs interessant zijn.

Anne.
-

Stel je wasmachine gebruikt 1000kWu per jaar
Je zonnepanelen wekken 500kWu per jaar op
Je normaal tarief is 1,50, je daltarief is 1,30

Als je je eigen opwek gebruikt dan betaal je nog
500kWu aan normaal tarief oftewel 750,=
(*) Je kunt natuurlijk ook zodra je je eigen opwek hebt gebruikt
overstappen op de wasmachine draaien tijdens daltarief

Als je alle opwek terug naar het net laat gaan en de wasmachine alleen ‘s avonds tijden daltarief laat draaien dan betaal je 500kWu daltarief oftewel 650,=

Dus als het puur om het geld gaat en je hebt 2 vaste tarieven,
dan kan het handiger zijn zoveel mogelijk terug te leveren tijdens normaal tarief
en zoveel mogelijk je verbruik tijdens daltarief.

Maar dat is toch helemaal niet leuk :P


13 reacties

Reputatie 4

het hangt er een beetje van af hoe vol je dak ligt. Ik wek in de zomermaanden 40-50kWh per dag op, wasmachines en drogers zijn dan gerommel in de marge. De warmtepomp verbruikt daar een groot deel van, alleen wel pas in de winter…..

Reputatie 7
Badge +1

Iedereen met een elektriciteitsmeter met bekende standen van de lever- en teruglevertelwerk(en) en de gemeten opwek van de omvormer (bijvoorbeeld via de app) kan het eigenverbruik van de opwek (voor de meter) zelf berekenen.

Gaan we uit van installaties die ongeveer zoveel opwekken als vroeger, zonder! pv-panelen, verbruikt werd.

Zonder iets aan te passen aan het verbruikspatroon worden bij deze installaties ca. 25-30% van de opwek in huis verbruikt. De "resterende” ca. 70% gaan als teruglevering het net op.
 

Met gedragsaanpassingen en automatisch/slim schakelen van apparaten is het mogelijk
tot ca. 45 - 50% eigenverbruik van de bovengenoemde pv-opwek te komen.
Meer dan 60% eigenverbruik is meestal niet mogelijk.

Algemeen: Hoe groter de opwek in verhouding tot het verbruik hoe lager het percentage eigenverbruik van de opwek.

Of het slim is (om met veel moeite) meer zonnestroom zelf te gebruiken hangt o.a. van de hoogte van de terugleververgoeding af.

YMMV

Reputatie 6
Badge

@darkfiber 

Ik kom over een jaar op gemiddeld ~37% van mijn verbruik direct uit de PV.

Het varieerd enorm over het jaar, in de zomer komt er zo’n 70-75% van mijn verbruik direct uit de PV, in de winter valt het onder de 20%

We proberen zo veel mogelijk de vaatwasser, wasmachine en de droger overdag aan te zetten als de zon schijnt.

 

Ik heb wel eens een simulatie gedraaid met mijn verbruiks gegevens en opbrengst over een jaar en als ik een thuis accu zou hebben, zouden we zo’n 260 dagen volledig van de PV kunnen draaien in huis.

Over het hele jaar zouden we dan 67% verbruik van PV hebben en 33% zou in de periode van half November tot eind Februari uit het net moeten komen.

Het verbruik uit het net in de winter periode is dan voornamelijk gedreven door verwarming met een Warmte Pomp.

 

Reputatie 6
Badge +1

Financieel is het in sommige gevallen niet slim. Salderingsregeling en hoog/laag tariefuren volgens de netwerksituatie van 40 jaar geleden zijn daar debet aan. Hoog tijd om daar wat aan te doen.

Is het verder slim om de panelenstroom direct te gebruiken. Ja, want je hebt minder netwerkverlies. Hoe langer de weg is hoe meer energie er verloren gaat. De consument merkt daar trouwens niets van, maar betaald het uiteindelijk toch zelf. Als ik mijn EV oplaadt met producerende panelen, mag ik er van uitgaan dat de stroom op Fase 1 van mijn eigen dak afkomt en de stroom voor de andere fasen komt van mijn 2 naaste buren. Weinig leidingsverliezen dan. Bij 's nachts opladen komt de stroom van misschien honderden km ver.

Reputatie 3

Ik probeer me voor te bereiden op de afbouw van de salderingsregeling door alvast zoveel mogelijk stroom van de zonnepanelen af te nemen en zo weinig mogelijk van het net. We draaien zaken als de wasmachine en vaatwasser daarom overdag. Ik heb ze aangesloten op de koudwaterleiding. Ze trekken dus geen warm water meer van de gasgestookte combiketel met warmwater boiler.

Ook heeft de keuken geen warm water meer van die warmwater boiler maar hebben we een elektrische close-in boiler geplaatst. Die zijn er van 2000W. We redeneerden dat de tien zonnepanelen welliswaar dikwijls boven de 3000W zitten, maar bij bewolking en 's nachts onder de 2000W en dan zou die close-in boiler netstroom kunnen pakken.

Om dat uit te sluiten hebben we een close-in boiler van 500W genomen die met een tijdschakelklok alleen overdag opwarmt. Maar in de montage-instructies staat dat hij wordt aangesloten op de warmwater leiding. Hij betrekt dan warm water uit de gasgestookte boiler en die 500W is alleen maar om bij te warmen. Die 500W close-in heet daarom hotfill boiler terwijl die van 2000W coldfill heet.

Maar wij doen dan andersom, de hotfill sluiten we aan op de coldfill waterleiding. We doen dat nu al een jaar en het bevalt uitstekend. Er is zelfs nog genoeg warm water over voor twee personen om 2x per week te douchen. 

 

Reputatie 4

Ik heb sinds kort een Quooker op de  koudwaterleiding, scheelt een hoop gas en water. Maar verder verbruikt ie nauwelijks energie, af en toe een piekje om bij te warmen. Pas als ie leeg is staat ie een minuut of 5 op vol vermogen, maar op het totaal is dat niet heel veel. 

Reputatie 7
Badge +1

@EmielS Wat kost een Quooker tegenwoordig incl. inbouw? Niet dat ik acuut een nodig heb, maar met een grotere zonnestroomproductie zoek je natuurlijk naar mogelijkheden.
Waarschijnlijk zijn er ook alternatieve heet-water-kranen.

Reputatie 6
Badge +1

Een Quooker is zeer comfortabel, maar toch wel een duur ding. Kost ook nogal het een en ander aan onderhoud. Ik vond het niet nodig bij de aankoop van onze nieuwe keuken. Gekozen voor een hotfill boiler die wel hotfill is aangesloten. Dat had ik graag anders gezien, maar gezien de Legionella problemen moet de leiding gebruikt worden.

Niet gekozen voor een tijdklok. Wel overwogen. Nu gebruiken we het meeste warme water in tijden dat de panelen leveren. 's nachts alleen verbruik door stilstandsverliezen. Een tijdklok verbruikt ook stroom. Ook al is dat weinig.

Reputatie 4

Een Quooker is natuurlijk veel te duur, als je naar duurzaamheid kijkt. Gemak mag echter wel wat kosten en dat ie, na aanschaf, enorm duurzaam is, is meegenomen. Direct warm of kokend water waarbij voorheen mijn ketel eerst 10m moest overbruggen. Dus zuinig met water en gas. aanschaf zit boven de 1000 euro’s en er zijn inderdaad goedkopere alternatieven.

Hij verbruikt ongeveer 500kWh per jaar.

Reputatie 3

Wat betreft de eventuele kans op legionella heb ik die loze waterleiding afgedopt tot maximaal 5x de diameter van de leiding vanaf de aftakking, door er een dop op te solderen. Een knelkoppeling mag niet volgens het boekje. Er zijn apparaatjes waarmee je de leiding in de muur kan opsporen indien nodig als je niet weet waar die zit.

De bouwmarkten hebben video's met uitleg hoe je moet solderen, maar dat kon ik in mijn studietijd al. Kans op legionella is natuurlijk nooit goed, dat moet je vermijden. Maar zo verwarm ik het water met stroom van de zonnepanelen en niet meer met gas.

Reputatie 6
Badge +1

Ik zou ook graag de leiding naar de hotfill boiler afdoppen. Helaas moet ik dan in de badkamer onder  de wastafel de vloer slopen om hem daar af te kunnen doppen. Het is mogelijk want ik heb wel reserve tegels. Denk niet dat het er van komt.

Reputatie 7
Badge +1

@EmielS , @Rakker Om zonnestroom voor het maken van heet en kokend water in te kunnen zetten lijkt me een Quooker qua investering nogal zware overkill.

Misschien als je voortdurend? grotere? hoeveelheden heet c.q. kokend water nodig hebt?
Een kleine doorstromer is waarschijnlijk zinvoller (en zeker goedkoper)

Wat moet ik me trouwens bij de Quooker aan onderhoudskosten per jaar voorstellen?

Een boiler heeft natuurlijk stilstand-verliezen - een Quooker ook?


Trouwens een slimme schakelaar kan je ook als programmeerbare tijdklok (op afstand en om het verbruik te meten) gebruiken.
Het verbruik ligt bij mijn diverse exemplaren (DECT-ULE, BT, WiFi) tussen de 0,2W en ca. 1W (uit of aan).

Reputatie 4

dat was precies wat ik aangaf, een quooker koop je voor het gemak, niet voor duurzaamheid. dat ie zorgt voor minder water en gas verbruik is alleen maar mooi meegenomen

Reageer