Vraag

Klapperende zonnepanelen

  • 9 February 2022
  • 12 reacties
  • 3042 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 6 reacties

Zonnepanelen geïnstalleerd in juli 2021 op plat dak.

In de eerste week van februari 2022 passeerde NW-storm Corry.  Later die  week ( van zondag op maandag) nogmaals harde NW-wind (>5).

Tijdens deze NW-winden ervoer ik veel overlast van klapperen van de zonnepanelen op mijn platte dak. Daarvoor nog nooit last van gehad.

Wie herkent dit probleem en wat zou oorzaak kunnen zijn / cq oplossing?


12 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Ben je al eens op het dak gaan checken wat er mogelijk aan het klapperen was?

Ik kan me voorstellen dat er bv op 1 plek de kabels niet helemaal goed vast zitten en dat die tegen het paneel gaan lopen klapperen.

Of mss dat een paneel niet helemaal goed vast zit.

Als het dak toegankelijk is zou ik als het niet te hard waait en de zon schijnt eens het dak op gaan en alles goed nalopen.

Anne.

Dank voor de tips Anne.

Op mijn leeftijd ga ik het dak niet meer op maar een vriend gaat de aangegeven punten morgen checken. 

Wel vraag ik me af of een evt. losse kabel zo hard klappert dat ik er slapeloze nachten van heb. Het geluid klonk meer als klapperen van een deur of luik.

Reputatie 7
Badge +2

Het zou idd kunnen dat er een paneel los ligt.
Maar zoals de uitspraak ‘het klappen van de zweep’ al suggereert
kan een losse kabel ook best een boel lawaai maken.

Ik hoop dat u er snel achter komt en simpel kunt oplossen.

Anne.

Bij het checken blijkt dat alle panelen vast liggen en er geen losse kabels zijn. 
 

Ook lijkt de ballast in orde, of in ieder geval evenwichtig verdeeld.  Inmiddels zijn wel overal foto’s van gemaakt. 
Het  installatiebedrijf wil wel komen echter “ alleen als er schade is” worden voorrijkosten en arbeidsloon niet berekend. 
Tja …. overlast valt op dit moment niet te constateren ( geen NW>5) en valt niet onder schade. 
 

Zou  een onafhankelijke expert hier iets kunnen concluderen en …. waar vind ik die. 
( is wrs ook niet gratis)

Reputatie 7
Badge +2

Als idd alles goed vast ligt en niet te constateren valt waar het geluid vandaan kan zijn gekomen dan kan het idd wel eens heel lastig worden om daar achter te komen.

Zou het nog iets anders kunnen zijn?
Dat het toevallig net was nadat de panelen er lagen, maar het bv een losse hemelwaterafvoer is of zo?

Anne.

Dag Anne,

Na weer twee stormen en veel geklapper kom ik even terug op bovenstaande. 
Bij de dakcheck is ook geconstateerd dat alles in de buurt van zonnepanelen ( dus ook HWA en afvoer CV) goed vast zit. 
 

Huis ligt op hoek W en achterkant op N met vrij spel voor W of NW wind. Wind kan dus best “ in” panelen blazen ( zowel zij- als achterzijde W en NW)
Er liggen 3 rijen van 2 panelen  in een geschakeld frame. In het achterste frame (meest noordelijk) en voorste ( meest zuidelijk) liggen  2 x 2 ballast blokken. In de middelste rij ligt geen ballast. 

Hoe moet ballast zijn aangebracht? En is bovenstaande voldoende?

groet en dank voor reactie,

A.M.D.

Reputatie 7
Badge +2

Hoe en waar hoeveel ballast ligt/moet liggen is op afstand lastig iets zinnigs over te zeggen.

Dat heeft ok te maken met hoe de panelen liggen en op wat voor montage systeem.
Overigens zal de focus daarbij wrs zijn geweest dat de boel niet weg waait.
Als dat vrijdag niet is gebeurd dan is daaraan duidelijk voldaan.

Als alles goed stevig vast lijkt te liggen zou je denken dat er niet iets kan klapperen.
Ik begrijp dat er vrijdag ook weer sprake was van irritant geklapper?

Onderstaand is hoe de verschillende delen bij mij zijn verzwaard.
 


Een rij van 3 ‘open’ panelen op een frame die aan betonvoeten is vastgemaakt…

 

​​​...met achter ieder paneel ballast

2 rijen van ‘dichte’ panelen op een frame waarbij onder ieder paneel een rij van 1 tegel ligt
(moeilijk te zien omdat het dicht is)



Het paneel van de zonneboiler (nu iets verplaatst tov deze foto) staat op een frame met op 3 plaatsen ballast, omdat dit paneel een stuk hoger en schuiner staat, dus gevoeliger is voor de wind.
 


Ik ben vrijdag een keer wezen kijken of alles nog op het dak ston​​​​​d, dat was het geval.
Ik heb zelf ook geen specifiek last van geklapper van het dak.

Ik hoop dat dit een klein beetje helpt.

Anne.

De info en de foto’s helpt zeker Anne. 

idd tijdens Eunice ook overlast van heftig geklapper tijdens NW/W wind maar panelen liggen nog. Boven zie de ballast in het frame

Zo te zien is de constructie bij jou beter en op meer plaatsen geborgd dan bij mij. Zo liggen ze op mijn dak. 

Dit is zijaanzicht waarop het gehele frame is te zien. 
Middelste rij heeft ( zo te zien ) geen ballast. 
Kun je hier uit opmaken?
A.M.D

Reputatie 7
Badge +2

Het is nog steeds lastig om van afstand te bepalen of er beweging in de middelste rij zou kunnen zitten.

Het zou relatief simpel moeten zijn om ook onder de middelste rij wat tegels als ballast toe te voegen. Zelfs zonder de panelen los te maken zo te zien.

Als het frame rigide genoeg is - en daar ga ik van uit - en er ballast onder de 1e en 3e rij ligt zou dat in principe niet veel moeten kunnen bewegen.

Mij valt wel de kabel op:


Die lijkt los te liggen en niet in een buis te lopen of om de ca 20cm te zijn vastgezet met tyraps?

Wat me ook een beetje bevreemd is dat op een dak waar voldoende ruimte lijkt te zijn,
de zonnepanelen precies achter de schoorsteen van de CV is geplaatst,
zodat je met enige regelmaat daar schaduwwerking op het paneel van zult krijgen, wat de werking negatief kan(/zal) beïnvloeden (zelfs als er micro omvormers onder zitten).

Anne.

Volkomen duidelijke reactie Anne.
 

We zijn nog wat andere opties aan het uitsluiten.  Evt rest dan het toevoegen van extra ballast op het middendeel  

Wat  de plaats van de panelen op het dak betreft, bijgaande foto geeft wrs duidelijkheid..

Hoekhuis met een verdieping van een rij woningen zoals je ziet. Er pasten geen 2 rijen van 3 panelen op mijn dak. Wat de kabel betreft. Die ligt idd niet in een buis. Loopt strak naar de voorkant en vandaar naar beneden en meterkast. 
Het klapperen hoor ik aan de achterkant en niet aan de voorkant. 
 

Voor nu weer hartelijk dank voor je input en suggesties. Als er nieuws/ oplossing  is meld ik me. 
Groeten, A.M.D.

Dag Anne,

Ter afronding:

Uiteindelijk lijkt het klapperen te worden veroorzaakt door stevige W of NW wind die de (oude) loodflappen op het dak doet opwaaien en daarmee klapperen op de pannen. De slaapkamer ligt direct onder de panelen waardoor het leek of het geluid daardoor werd veroorzaakt. 

Inmiddels is het lood opnieuw gevormd en vastgezet. ( en was er geen harde W/NW wind meer).

In de hoop dat het idd de oplossing is.

Dank tot zover voor je feedback en suggesties

 

Reputatie 7
Badge +2

Ik hoop dat het daarmee idd is opgelost.
Al was het maar voor een betere nachtrust :)

Reageer