Beantwoord

Krijg je een 3 x 1 fase meter of een 3 fase meter?


Reputatie 3
  • Actieve deelnemer
  • 175 reacties

Een inductie kookplaat is circa 7000 Watt. Mijn huidige 1-fase aansluiting is 35A x 230V = 8050 Watt.

Om te voorkomen dat er regelmatig een zekering uit slaat, heb ik eigenlijk een 3 fase aansluiting nodig (3 x 25 A).

Wat registreert deze meter?

3 x 1 fase :afgenomen/teruggeleverd en normaal en laag (dus 12 telwerken).

1 x 3 fase afgenomen/teruggeleverd en normaal en laag (dus 4 telwerken).

 

Dit in verband met registratie van eigen verbruik van zonnepanelen versus afgenomen energie.

icon

Beste antwoord door DolfS 11 May 2020, 20:14

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 3

Ik weet het inmiddels van een andere meter.

Hierin wordt alles per fase gemeten (dus 12 telwerken) + de momentane meting van alle fases opgeteld. Als deze telling positief is, wordt dit in het afgenomen telwerk geregistreerd en als het negatief is dan komt dit in het teruggeleverd telwerk (natuurlijk apart voor dal en normaal tarief).

Dus eigenlijk zitten er 12 + 4 = 16 telwerken in. Als het goed is, worden de laatste 4 voor afrekenen gebruikt.

 

Reputatie 5
Badge +1

Meer tot detail;

Het opgenomen (verbruik) en terug geleverde vermogen wordt per fase gemeten.

Dit zijn 3 x heen (leveren) en 3 x terug registraties.

Van deze 3 x ‘Leveren’ metingen wordt het opgetelde totaal verbruik zichtbaar gemaakt, welke op het display van de meter verschijnt. Van de 3 x ‘Terugleveren’ eveneens één totaal gemaakt en als ‘terug leveren’ in het scherm gezet. Dan heb je dus 2  telwerken of digitale uitlees display's.

Heb je ook Normaal /Dal omschakeling, dan schakelt de meter via een netwerksignaal, over op het N/D telwerk en/of op een N/D digitaal geheugen.

Wat op de Netwerkmeter nooit zichtbaar is, is welk deel van de opbrengst van je zonnepanelen door eigen verbruikers wordt opgenomen. Bijvoorbeeld het verbruik van je warmtepomp terwijl er opbrengst is van de zonnepanelen. Staat (zoals bij ons) de warmtepomp overdag aan en is er opbrengst, dan registreert de meter nauwelijks opbrengst OF nauwelijks verbruik (hangt van beide vermogen af). Dit vermogen blijft ‘in huis’ en daarmee buiten de telwerken!

En dan doe je het goed :wink:

 

Afhankelijk van het type N/D meter kan de uitlezing variëren van 4 aparte telwerken of 4 display's tot een meter met één display, waarbij je met de menutoets achtereenvolgens door 2 x ‘Leveren’ (N/D) en 2 ‘Terugleveren’ (N/D) standen ‘scrolt' .

Op deze laatste meter is in het ‘menu’ ook vaak het actuele verbruik zichtbaar te maken (en bij een gekoppelde opstellingen, ook de gasmeter stand langskomt).

Als het goed is, krijg je hier ook zichtbaar, of de ‘netwerkbeheerder’ de meter wel of niet op afstand kan uitlezen.

Reputatie 3

@Dekker-Lochem 

We zeggen bijna hetzelfde. De optelling geschiedt echter met de momentane waarden.

Voorbeeld:

Laten we zeggen dat een meter bijvoorbeeld 5’000 metingen per seconde uitvoert. Dus circa 100 x op elke sinus. Hij telt dan elke keer deze momentaan gemeten energie waarde bij de tellerstand. Ook telt hij het totaal van alle fasen in een teller.

 

Opmerking: je kunt niet de 3 fase standen opgeteld weergeven vanwege het fase verschil en het leveren en terugleveren uit het net. 

Reputatie 5
Badge +1

De meter meet 50 x per sec. (50 Hz) per fase, de sinus van de stroom (in of uit). En dat 3x met een fase verschuiving van 120 graden.Maar dan dwalen we wel erg ver af van de vraag. Rob

 

De momentane waarde van het gelijkgerichte signaal zal evenredig zijn met de amplitude van het omhullende van het oorspronkelijke signaal.

Ik heb een 3x25A aansluiting, inductieplaten en zonnepanelen. Mijn meter registreert alleen hoog en laag tarief voor levering en teruglevering, dus 4 tellerstanden in totaal en geen uitsplitsing per fase. Inderdaad scrollen door de 4 meetwaarden.

 

Realiseer je wel dat je bij 3x25A aansluiting je inductiekookplaat van 7000 watt niet op 1 fase kunt aansluiten. Die mag namelijk maximaal 16A leveren aan een eindgroep, oftwel 3680 watt. Je moet

dus een kookplaat hebben met een twee of driefasen aansluiting. 

Reputatie 3

@HaaWee 

Ik neem aan dat je op een kookplaat met 2 fase aansluiting ook 2 * 16A groepen van dezelfde fase kunt aansluiten. Dat zou dan net gaan met mijn 1 x 35A aansluiting.

Ik kan dan ook nog  een paar lampjes aandoen voor de gezelligheid.

Ik vermoed dat je dan 2x een nul en 2x een fase draad naar je kookplaat moet leggen en de automaten in je meterkast moet koppelen, zodat ze beide tegelijk uitschakelen. 

Maar dat zou ik even bij een elektriciën navragen als ik jou was.
 

Reputatie 6
Badge +1

Ik vermoed dat je dan 2x een nul en 2x een fase draad naar je kookplaat moet leggen en de automaten in je meterkast moet koppelen, zodat ze beide tegelijk uitschakelen. 

Maar dat zou ik even bij een elektriciën navragen als ik jou was.
 


Dat heet dan gewoon een kookgroep in de meterkast.

Reputatie 3

Ik zie dat de namen ‘kookgroep’ en ‘fornuisgroep’ worden gebruikt. Dit zijn mechanisch gekoppelde installatieautomaten.

Reputatie 7
Badge +2

Wat @Rakker zegt :)

Fornuisgroep en kookgroep wordt idd door elkaar gebruikt.
https://www.groepenkastbestellen.nl/nen-1010-2015-wat-verandert-voor-de-groepenkast-samenstelling

Let even op dat dit nog weer wat anders is dan je (inductie) fornuis op krachstroom aansluiten.
 

Reageer