Vraag

lening ter financiering zonnepanelen

  • 8 January 2022
  • 5 reacties
  • 99 Bekeken

als voorzichtige start met verduurzaming willen we voor onze vve ( 23 apartementen) zonnepanelen aanschaffen voor de algemene gedeelten ( trappenhuis hal lift en hydrofoor)met 25 panelen dekken we volledige onze behoefte ( kwhs ) praktijk zal zijn dat 50% door ons zelf gebruikt wordt en 50%^ wordt teruggeleverd.doorrekenen van kosten/baten resulteert er in dat wij terugverdienen tussen 8 en 10 jaar.knelpunt de financiering van de zonnepanelen ( ca 15000) . nergens krijg ik 100% financiering terwijl het een relatief risicoloze financiering is.heeft iemand ervarijg is. jammer is dat met een 100% lening ook de niet geinteresseerden over de streep getrokken kunnen worden ( met de lagere nergiekosten kan de lening worden afgelost). ook als de extra bijdrage voor de vve gering is.weet iemand raad?Maarten


5 reacties

Reputatie 1

Dag @MaartenvanM ik zie dat er vanuit de community nog niet is gereageerd op je vraag. Het genoemde bedrag is aan de hoge kant voor 25 panelen. Betreft het een parallel geschakeld systeem? Dat zou de hoge kosten nog wel kunnen verklaren. En wellicht is er een hoogwerker nodig voor de installatie? Je kan desgewenst nog een vrijblijvende aanvraag doen bij de Collectieve Inkoop Zonnepanelen (tot 16 januari) . Ook een VvE kan namelijk deelnemen aan onze actie als het gaat om de openbare ruimte te voorzien van zonnepanelen.  Een VvE kan een lening aanvragen via het warmtefonds. Klik op deze link om naar de juiste webpagina te gaan. 

Dank voor je reactie

het bedrag is all in . We hebben ook een concurrerende offerte gevraagd via de collectieve inkoop Den Haag. Maar dat gaf niet veel verschil in kosten

hamvraag blijft : hoe komen we aan 100% financiering

Reputatie 1

De Collectieve Inkoop Zonnepanelen van Vereniging Eigen Huis is niet te vergelijken met een collectieve actie in Den Haag qua prijsstelling, maar dat terzijde. Voor de resterende 25% (warmtefonds financiert tot 75%) zal de VvE zelf uit eigen middelen dienen bij te dragen. Dat is 150 euro per appartement of wel 3.750 euro. Het is te proberen daarvoor een normale financiering te krijgen bij een bank, maar voor dat bedrag zou ik die moeite (en extra kosten) waarschijnlijk niet echt overwegen. Dat kan ofwel uit de algemene middelen gehaald worden of middels een eenmalige extra bijdrage van de eigenaren. Waarbij 150 euro mij zeer schappelijk lijkt. 

Ik ben het met je eens

maar ik heb te maken met een aantal sceptische mede eigenaren voor wie het niet zo nodig hoeft

( en ik vrees dat dit vaker voor komt)

daarom is het juist voor de niet gemotiveerden een goed verhaal: het kost je niks. Ook niet als vve, e je dient er ook nog een goed doel mee.

met een paar mede eigenaren zouden we echt niet wakker liggen van dit kleine bedrag

daarom lijkt mij toch dat er een groit algemeen belang gediend is met 100% financiering

Reputatie 1

Via een ALV is dit te beslissen. Als er een meerderheid voor is, kan het zo worden uitgevoerd met 75% financiering en 25% eigen middelen. Een minderheid kan immers niet de meerderheid tegenhouden om alsnog tot een positieve beslissing en uitvoer te komen.

Reageer