Nieuwe salderingsregeling zonnepanelen overzicht

  • 18 April 2020
  • 27 reacties
  • 1294 Bekeken

Reputatie 1
  • Actieve deelnemer
  • 12 reacties

Hierbij een overzicht naar aanleiding van de nieuwe regeling.

De gegevens zijn herleid uit het TNO rapport wat onze regering heeft gebruikt.

 

Veel plezier ermee.


27 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Voor mij te ingewikkeld. Volgens mij klopt het ook niet want ik zie een eventuele (jaarlijkse) overproductie er in ook niet terug. Ik lever jaarlijks vier keer zo veel terug dan dat ik jaarlijks afneem. (2000 kWh teruglevering en een verbruik van 500 kWh). Bij mij verandert er dus de eerste 4 of 5 jaar met de jaarlijkse 9 % minder saldering dus niets (het blijft dan dus gewoon een rechte lijn).

Verder “opslag wordt steeds belangrijker". Helemaal niet. Batterijen blijven veel te duur. Dagopslag betreft slechts 1 of 2 kWh en voor seizoensopslag zou je zo'n 100 powerwalls nodig hebben en daarmee is opslag dus nooit belangrijker. Het is veel efficiënter om elektriciteit grootschalig op te slaan zoals bij zonneparken middels flowbatterijen en dergelijke.

Reputatie 7
Badge +3

Nog een reden om aan te nemen dat deze berekeningen van TNO niet kloppen. Want waar we tot de afschaffing van de salderingsregeling niet druk om hoefde te maken was hoe groot de opbrengst is in de winter en de opbrengst in de zomer. Als de zonnepanelen vlak liggen heb je in de winter, vanwege de lage stand van de zon, immers een veel lagere opbrengst dan wanneer de panelen in de hoek van 45 graden liggen (op het zuiden). Die gegevens zie je niet terug in de berekeningen van TNO.

Reputatie 3

@Driepinter

Ik denk niet dat het zo zal worden uitgevoerd.

De ‘te salderen’ hoeveelheid wordt als volgt bepaald:

  1. Als je meer hebt teruggeleverd dan je hebt afgenomen is de ‘te salderen’ hoeveelheid de afgenomen hoeveelheid.
  2. Als je minder hebt geleverd dan je hebt afgenomen is de ‘te salderen’ hoeveelheid de terug geleverde hoeveelheid.

 

Van deze ‘te salderen’ hoeveelheid wordt het percentage genomen en dat geeft de ‘nieuwe te salderen’ hoeveelheid.

Deze ‘nieuwe te salderen’ hoeveelheid is dus altijd minder dan datgene wat je afneemt. Je gaat dus altijd meer betalen.

 

Reputatie 7
Badge +1

@EajWIk heb het pdf’je even bekeken. Op zich een interessante, alternatieve manier om de terugloop in financiële opbrengst per jaar in kaart te brengen.

Voor het voorbeeld opwek per jaar 3000 kWh met 30% eigen verbruik (900 kWh):
2020: € 690 financieel voordeel (eigen verbruik speelt nog geen rol!)
2031: € 325 financieel voordeel

€ 207 uit eigen verbruik (900 kWh x 0,23)  + € 118 uit terugleververgoeding (2100 kWh x 0,07 x 0,8)

Maar een kale leveringsprijs van 7 cts/kWh in 2031 lijkt me wat te hoog, nu is de kale leveringsprijs ca. 5 cts/kWh (of lager). Ik zie geen reden waarom de prijs  met 40% zou moeten stijgen.
Op dit moment bij mij 5,1cts/kWh - incl. alle heffingen en btw = 21,30 cts/kWh

Ik verwacht dat je relatief meer winst haalt uit het (intelligent) verhogen van je eigen verbruik overdag dan uit de dure investering in een dagopslag. Een verhoging van 30% naar 45-50% bij een “normale” pv-installatie zou met een domotica-oplossing mogelijk moeten zijn.

Reputatie 6
Badge +1

De grafiek geeft de financiële opbrengst weer van je zonnepanelen als je eigen verbruik hoger is. Ze doen dat  dmv alles naar opbrengt per kWh te berekenen en daar een inzichtelijke grafiek van te maken. Je zou een horizontale lijn bij €0,23 neer kunnen zetten. Het witte deel onder die lijn zijn dan de kosten die je in de toekomst extra hebt.

De enige variabele in die kosten is het percentage eigen verbruik. Dat kan met dure domotica oplossingen, maar ook simpeler met gedrag en schakelklokken.

Reputatie 7
Badge +1

@Rakker"De grafiek geeft de financiële opbrengst weer van je zonnepanelen als je eigen verbruik hoger is.”  - Hoger dan wat?

“ Het witte deel onder die lijn zijn dan de kosten die je in de toekomst extra hebt.” - ik zou dit als gemist financieel voordeel benoemen. Wat je aan mogelijke extra kosten hebt hangt van je verbruikspatroon af. Het plaatje gaat in eerste instantie over de opwek en de teruglevering bij een voorbeeldinstallatie met 3000 kWh jaaropbrengst.

Gedrag en besef is natuurlijk de sleutel.

En wie het weer kan voorspellen kan idd met schakelklokken per dag/uur werken of apparaten per hand aanzetten als de zon schijnt (leuke bezigheid voor pensionisten).

Ik verwacht dat domotica oplossingen voor energiemanagement snel goedkoper worden en ook voor niet-techneuten te gebruiken zijn. In Duitsland zijn ze daar al een stuk verder.

Just my 2 cts

Reputatie 6
Badge +1

@darkfiber 

Eerste zin: hoger dan wat? Verbruik hoger dan opbrengst zonnepanelen.

De domotica oplossingen zullen zeker goedkoper worden, maar voorlopig nog niet nodig en dus nog duur. Ook vaak in combinatie met opslagsystemen en dat gaat niet snel lonend worden.

En inderdaad: bijna pensionado.

Reputatie 3

Omdat er geen definitie lijst bij het TNO rapport zit, heb ik het volgende uit de TNO tekst gehaald:

 

Levering: de energie die uit het net is opgenomen en op het levering telwerk staat.

Teruglevering: de energie die aan het net is teruggeleverd en op het teruglevering telwerk staat.

Energie productie zonnepanelen: de energie die door de zonnepanelen wordt geleverd.

Energie verbruik: energie verbruik zonder zonnepanelen.

Direct eigen verbruik: energie verbruik dat direct van de zonnepanelen naar de verbruikers gaat. Dit wordt dus niet geregistreerd op een telwerk.

 

Reputatie 7
Badge +1

@DolfS  Misschien nog wetenswaardig? De energieproductie zonnepanelen wordt normaalgesproken alleen in de omvormer geregistreerd, behalve als je een (MID-gecertificeerde) productiemeter hebt.

Direct eigen verbruik kan je alleen berekenen: Energieproductie zonnepanelen - teruglevering

Reputatie 3

@darkfiber

Zoals je aangeeft kunnen de meeste mensen de ‘Energie productie zonnepanelen’ wel uitlezen uit hun omvormer.

1) (Direct eigen verbruik) = (Energie productie zonnepanelen) – (Teruglevering)
[Overgenomen van @darkfiber]

1a) omschrijven:      (Energie productie zonnepanelen) = (Direct eigen verbruik) + (Teruglevering)

1b) omschrijven:      (Teruglevering) = (Energie productie zonnepanelen) – (Direct eigen verbruik)

 

Voor het leveringspunt geldt     Toegevoerd = Afgevoerd

2) (Levering) + (Energie productie zonnepanelen) = (Teruglevering) + (Energie verbruik)

2a) omschrijven: (Energie productie zonnepanelen) - (Teruglevering) = (Energie verbruik) - (Levering)

 

3) Substitueer 2a) in 1) geeft: (Direct eigen verbruik) = (Energie verbruik) - (Levering)

3a) omschrijven:      (Energie verbruik) = (Direct eigen verbruik) + (Levering)

3b) omschrijven:      (Levering) = (Energie verbruik) - (Direct eigen verbruik)

 

Uit 3b) komt ‘niet echt verrassend’. Je levering wordt 0 op het moment dat

  • je ‘Direct eigen verbruik’ gelijk is aan je ‘Energie verbruik’.
  • je ‘Energie verbruik’ 0 wordt.
Reputatie 7
Badge +2

Nog een kleine aanvulling: Toon heeft Zon op Toon.
 

Voor een x bedrag wordt dan een kwu teller aangesloten op de groep waar je zonnepanelen op zitten en deze wordt dan in Toon uitgelezen, waardoor ook die apart kan weergeven hoeveel je zonnepanelen opwekken.

[edit]
En met de juiste scripts kun je die ook uitlezen via de apt api.toon.eu :)

Reputatie 7
Badge +1

Nog een kleine aanvulling: Het huisbaasje van Aurum (voormalig van de consumentenbond) heeft een soortgelijke uitbreiding om de opwekking te meten. In principe kan je elke kWh-meter met een geschikte interface aansluiten, ik weet nu even niet of het m-bus of modbus moet zijn.

Als ik het XMLlog-bestand op mijn aangepast huisbaasje lokaal uitlees (geen clouddienst) krijg ik het volgende te zien:

http://<ip-adres>/measurements/output.xml

Wat de diverse counters betekenen is niet gedocumenteerd (inofficieel), maar je kan het makkelijk afleiden. Men is blijkbaar van plan de mogelijkheden nog wat uit te breiden.

Reputatie 3

@Anne 

Dat is dan een aparte kWh meter voor je zonnepanelen?

Het lijkt mij dat deze informatie ook uit je inverter kan komen.

 

@darkfiber 

Als je ‘levering’, ‘teruglevering’ en ‘energie productie zonnepanelen’ weet kun je voor de rest alles uitrekenen.

De eerste 2 zijn de telwerken van je kWh meter en de laatste komt uit je inverter.

Reputatie 7
Badge +2

Ja, deze info kun je veelal ook uit je omvormer halen.
In het geval van de GoodWe zoals ik die heb kun je dat opvragen op hun portal.

Maar dat zie je dan niet direct in je woonkamer :)

Ik ben zelf best een fan van Toon, vooral omdat die een tablet aan de muur in je woonkamer heeft waarmee je precies kunt zien wat er gebeurt. Dat maakt het er al snel een sport van om energie verbruik te verminderen (‘waarom is mijn verbruk opeens 1200W hoger terwijl er niets extra aan staat’), en opwek uit te breiden. In mijn ervaring tenminste.

Ik heb destijds 95,= betaald voor de Zon op Toon en vond dat eigenlijk een beetje te veel.
Maar daarvoor krijg je de kWu meter geinstalleerd en gekoppeld aan je Toon.
En wordt je opwek niet meer als verbruik getoond.

[edit] Ik zie net dat de kWu Z-wave meter duidelijk duurder is dan 95,=
Dus die laten installeren voor 95,= was best een goede deal ;)
 

Reputatie 7
Badge +1

@DolfS  Heb je goed gezien! - Maar het app gemak dient de luie mens.

Reputatie 3

@Anne

Wat noem jij ‘opwek’?

Is dat ‘teruglevering’ of ‘energie productie zonnepanelen’?

 

Reputatie 7
Badge +2

Met opwek bedoel ik wat je zonnepanelen feitelijk produceren.
Wat er aan de AC kant van je omvormer langskomt.

Als je dat allemaal zelf gebruikt is er geen teruglevering.

Zowel de GoodWe portal als de Zon op Toon laten de opwek zien.

Reputatie 3

@Anne 

Dat betekent waarschijnlijk dat Toon ook jouw ‘Eigen verbruik’ en ‘Direct eigen verbruik’ Toont?

Reputatie 7
Badge +2

@DolfS  Ja idd.

Zo ziet het er op de Toon uit - gewoon aan de muur in je huiskamer :)

‘Home’ scherm - De 4 ‘tegels’ zijn zelf instelbaar

En ja, ik weet waar die 745W aan verbruik door komt :)
(de verwarming heb ik al een tijdje constant op ‘laag’ staan)

In de stroom grafiek ziet het er dan zo uit. De 1142W opwek is geel, de 745W verbruik is blauw.

Vanaf ca 7:50 vanmorgen is er dus meer opwek dan ik verbruik
en op dat moment dus alleen terug levering aan het net, geen verbruik vanuit het net.

Rond 14:30 was er even een dip in de opwek. Als toen mijn wasmachine net had staan centrifugeren had ik dus wrs wel even weer wat stroom uit het net verbruikt.

Op 1 april ging het nog wel even ‘mis’. Bij salderingsafbouw zal dus het stukje blauw dat boven het geel uitkomt ook als verbruik worden meegeteld.



Het week overzicht van vorige week ziet er dan zo uit.


En uit de GoodWe portal
 

 

Reputatie 3

Als je die week van 11 mei tot 17 mei (laatste foto, zonnig weekje) neemt wat zijn dan de percentages:

  1. direct eigen verbruik / productie x 100%
  2. direct eigen verbruik / verbruik x 100%

En als je diezelfde gegevens van een jaar neemt?

Dit in verband met TNO die 1) aan houd.

(ik neem aan dat productie=opwek=energie productie zonnepanelen)

Reputatie 3

@Anne

Vergeten: en hoeveel panelen heb je liggen? Gezien je productie op een zonnige dag lijken het er 12.

Ik heb nog steeds een draaischijfmeter. Heb inmiddels 3x de slimme meter geweigerd. Kunnen ze mij in 2023 dwingen om een slimme meter te nemen? Nu is dat dus nog niet zo.

Reputatie 3

Volgens mij wordt het een wettelijke regeling waarin geregeld wordt dat je de levering en teruglevering moet kunnen uitlezen.

En bij de meeste wettelijke zaken wordt iets strafbaar als je niet aan de regels voldoet.

 

Overigens kan ook jou draaischijfmeter serie ‘afgekeurd’ worden. Deze moet dan worden vervangen omdat hij niet meer ‘goed gekeurd’ is en dus niet meer gebruikt mag worden om als basis te dienen voor de factuur.

Volgens mij wordt het een wettelijke regeling waarin geregeld wordt dat je de levering en teruglevering moet kunnen uitlezen.

En bij de meeste wettelijke zaken wordt iets strafbaar als je niet aan de regels voldoet.

 

Overigens kan ook jou draaischijfmeter serie ‘afgekeurd’ worden. Deze moet dan worden vervangen omdat hij niet meer ‘goed gekeurd’ is en dus niet meer gebruikt mag worden om als basis te dienen voor de factuur.

Nou dan hoop ik maar dat ze dat vergeten. Hou nog even van mijn draaischijfmeter 😎

Reputatie 6
Badge +1

Voor 2023 heb jij een meter die de geleverde en teruggeleverde stroom kan meten. Je wordt echt niet vergeten. Voordelen heb je dus ook niet. Een slimme meter kun je altijd weigeren. Je krijgt altijd een meter die beide  stromen kan meten.

Reageer