Skip to main content
Vraag

omvormer advies

• March 19, 2026
  • 3 reacties
  • 12 Bekeken

Ik merk dat er enorm veel verschil zit in advies over omvormers en ik zie door de bomen het bos niet meer 😅

De ene installateur zegt “gewoon een standaard string omvormer nemen”, terwijl anderen juist micro-omvormers aanraden vanwege schaduw en flexibiliteit.

Is dat verschil in de praktijk echt zo groot, of wordt het soms een beetje overdreven in verkooppraatjes?

Zou een van deze ook werken bij mijn zonnepaneel installatie? 
https://wetona.nl/omvormer

3 reacties

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • March 20, 2026

de link die je plaatst gaat naar 12/24/230V omvormers, dat heeft echt helemaal niks te maken met zonnepanelen. Er is veel informatie te vinden over dit onderwerp, gewoon even googelen

Polvo55
  • Gevorderde
  • March 20, 2026

@EmielS Hij verzuipt dus in die google informatie.

@niemand887 
Even in het algemeen, heb je schaduwplekken dan kunnen micro omvormers noodzakelijk zijn.
Anders gewoon een string nemen.
Eventueel kunnen optimizers op een tijdelijke schaduwplek ook een oplossing zijn.

Zijn micro omvormers noodzakelijk dan maakt dit de installatie erg duur.
Micro omvormers zijn vaak duurder dan het zonnepaneel waar ze achter zitten.
Dan zit je ook nog met vele inferieure merken waarbij de optimizers storen en je niet gek moet kijken dat wifi op plekken in huis uitvalt.
Solaredge is een van de betere merken op dit gebied.

Voor de gewone string omvormers heb je keus uit vele merken.

• Huawei (China)
  • SMA (Duitsland)
  • Enphase (Verenigde Staten)
  • Solis (China)
  • Goodwe (China)
  • Sungrow (China)
  • Growatt (China)

SMA zie ik als technisch het beste, maar is niet goedkoop, die zijn gemaakt om 25 jaar mee te gaan.
Growatt is het goedkoopste, je moet niet gek kijken dat die na 10 jaar vervangen moet worden.
Ik heb beide, de SMA is een grote 3 fasen omvormer, twee Growatts zitten op twee kleine strings in de schuur.

Dan heb je ook nog de mogelijkheid om voor een hybride string omvormer te kiezen.
Die zijn voorbereid om er een thuisbatterij op aan te sluiten.
Alle merken hebben die en ze zijn bezig de plaats van de gewone omvormer in te nemen.

Een installateur heeft vaak een bepaald merk in zijn assortiment en zal dat altijd als beste aanbevelen.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • March 20, 2026

ik zou hier eens beginnen met lezen en verdiepen in alle zaken die komen kijken bij zonnepanelen, een lijstje met merken is er al ;-)

Zonnepanelen: zelf energie opwekken | Milieu Centraal