Ik heb nu 14 zonnepanelen met een 1fase-omvormer. Sinds kort heb ik 3fasen en de omvormer is nu verbonden met 1 van die 3fasen. Ik wil er 12 zonnepanelen bij hebben, maar de panelen die ik nu heb zijn er niet meer. De nieuwe worden dus anders, ook meer Wp. Ik wil beide systemen (oud en nieuw dus) aan 1 nieuwe 3fase omvormer hangen, maar ik lees op internet dat je alleen dezelfde panelen aan 1 omvormer mag koppelen. Is dat correct ? Ik las ook dat het wel zou kunnen als de omvormer 2 x mppt-ingangen heeft. Is dat juist ? Ik hoop dat iemand op dit forum mij kan helpen !
Omvormer keuze bij uitbreiding zonnepanelen
Beste antwoord door Anonymous
Panelen door elkaar gebruiken met verschillende WP is niet slim.
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, je krijgt dan het zelfde effect alsof een paneel in de schaduw ligt.
Die doet dan bijna niks en de rest doet ban ook bijna niks.
Je kunt inderdaad beter een omvormer met 2 trackers nemen en dan de oude panelen op een tracker en de nieuwe panelen ook op een.
Dan is het alleen nog de vraag hoeveel vermogen alles bij elkaar opgeteld is en hoe zwaar die omvormer moet worden.
Darkfiber is kennelijk een groot fan van Tweakers, maar dat alleen daar mensen met kennis zitten is een misvatting.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.