Hoe meer panelen je laat installeren hoe lager de (installatie) kosten per paneel. Ik heb in 2017 op mijn dak (ZWW) dan ook alle ruimte benut voor het leggen van 9 panelen. 2430 Wattpiek met een omvormer van 2300 Watt. Rond 11:30 h (zomertijd) komt de zon loodrecht op de nok en het duurt dan ook tot ongeveer 13:30 h eer bij helder zonnig weer het maximaal vermogen van 2300 Watt wordt bereikt. Nu vraag ik me af of ik op de andere kant (NOO) beter ook geen 5 panelen had kunnen leggen. Volgens de tabel levert deze ligging (hoek 36 graden) slechts 65 % op. Maar er staan voordelen tegenover.
- In elke offerte is terug te vinden hoe meer panelen je laat leggen hoe lager de kosten per paneel. Als gevolg van het efficiënter gebruik van mankracht en materiaal. Als je 12 panelen zou leggen in plaats van 4 heb je zodoende 2 of 3 panelen voor niets. 65 % van de opbrengst maar 60 % van de extra investeringskosten is winst.
- De extra panelen op het andere dak (ligging) kunnen (indien je toch de rendementsverhogende optimizers gebruikt) aangesloten worden op dezelfde omvormer. Misschien dat je een iets grotere omvormer moet nemen maar dan ben je per paneel toch altijd goedkoper uit. In wie weet heb je maar ruimte voor één omvormer.
- Een grotere omvormer geeft ook iets minder omzettingsverlies en slijtage.
- Een betere verspreiding van de productie. Dat leidt, bij aanwezigheid in de ochtend, tot een hoger eigen verbruik én (bij eenzelfde geinstalleerd vermogen) tot een lagere netspanning en dus minder kans op het uitvallen van de panelen.
- Een betere verspreiding van de productie landelijk gezien. Panelen op het oosten zijn momenteel in de minderheid.
- Stroom 's morgens opgewekt heeft een hogere kWh-prijs (voorlopig alleen in het voordeel van het energiebedrijf waarmee je een contract hebt).