Buiten de piekuren krijg je per saldo ook niks voor je kWh, maar de energie maatschappijen incasseren dan wel de volle mep.
Of je neemt een dynamisch contract. Zeker als je behalve zonnepanelen ook batterijen hebt. Je kan dan teruglevere tijdens de dure uren en in de winter vullen tijdens de goedkope uren.
Of je neemt een dynamisch contract. Zeker als je behalve zonnepanelen ook batterijen hebt. Je kan dan teruglevere tijdens de dure uren en in de winter vullen tijdens de goedkope uren.
Dat is maar de vraag.
Ten eerste heb ik genoeg batterij capaciteit voor mezelf, maar te weinig om terug te leveren.
Daarnaast ontstaan er alleen goedkope uren als het hard waait, de zonnestroom speelt geen rol in de winter.
Zoals al eerder al is berekend kost een goedkope stekker batterij al 10 cent per geleverde kWh, bij grote systemen kan dat nog oplopen.
Daarnaast betaal je ruim 12 cent aan belastingen voor geleverde kWh die je na 1-1-27 niet meer terug krijgt bij terug levering.
Per saldo moet het prijsverschil al meer dan 22 cent zijn voordat je er ook maar een cent beter van wordt
Dat komt in de winter maar zelden voor, dynamische contracten zijn daarom ook een stuk minder aantrekkelijk na 1-1-27.
U begon dat dat we alle zonnestroom moeten oogsten, Maar dat de teruggeleverde zonnestroom niets waard zou zijn (je krijgt er bijna niets voor terug). Maar dat is dus niet waar als je een dynamisch contract hebt. Want er is ook heel veel opbrengst wanneer de teruggeleverde stroom wel wat waard is. In de winter sowieso. En in de zomer 's morgens vroeg en tijdens de avondpiek.
Bovendien lijkt het mij sterk dat een stil gezette omvormer direct weer gaat leveren zodra je een waterkoker ect aan zet.
Om in de voetsporen van @Driepinter te blijven, hierbij een boute uitspraak van mij.
Ik heb derhalve besloten per 1-1-27 geen stroom meer terug te leveren, d
Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.
Ik zou nog even wachten met die beslissing. Je wilt gaan voor zero-export. Vele omvormers kunnen dat al wel, maar het is iets meer dan een vinkje. Je zult de stroom moeten meten. Dan kan via een dongel die je aansluit op het p1 contact van je energiemeter.
Ik zou trouwens wachten met investeren, want wat je na 1-1 - 2027 voor je teruggeleverde stroom krijgt is nog niet bekend.
Er zijn ook omvormers die zichzelf uitschakelen als de terugleverprijs negatief is. Zo'n omvormer heb ik al en het moet echt een kwestie van een vinkje zijn. Ik heb het nog niet getest, omdat voor mij de prijs bijna nooit echt negatief is i.v.m. salderen energiebelasting.
Je hebt dan wel een dynamisch contract nodig. (ik weet dat je daar een hekel aan hebt)
Ik heb al een tijdje wel een dynamisch contract en ben enthousiast geworden. Als ik nu in de app kijk over de kosten van deze maand (7 dagen) kom ik op een negatief bedrag aan elektrakosten van €12,60. Op die stroom loopt mijn EV ook. De stroomprijs is momenteel overdag ongeveer 21 cent.
In het weekend laad ik de EV weer op.
Dat is maar de vraag.
Ten eerste heb ik genoeg batterij capaciteit voor mezelf, maar te weinig om terug te leveren.
Daarnaast ontstaan er alleen goedkope uren als het hard waait, de zonnestroom speelt geen rol in de winter.
Zoals al eerder al is berekend kost een goedkope stekker batterij al 10 cent per geleverde kWh, bij grote systemen kan dat nog oplopen.
Daarnaast betaal je ruim 12 cent aan belastingen voor geleverde kWh die je na 1-1-27 niet meer terug krijgt bij terug levering.
Per saldo moet het prijsverschil al meer dan 22 cent zijn voordat je er ook maar een cent beter van wordt
Dat komt in de winter maar zelden voor, dynamische contracten zijn daarom ook een stuk minder aantrekkelijk na 1-1-27.
Ik vraag mij af hoe groot jouw batterij capaciteit is. In de winter altijd te groot en in de zomer te klein. Dit is verband met de TVT.
Na 1 -1- 2027 is aankoop en verkoop van stroom nooit winstgevend. Eigen zonnestroom verkopen kan dat wel zijn.
Dynamische contracten zijn nu al aantrekkelijk. Na 1-1- 2027 moet je wel bij negatieve prijzen de omvormer uitzetten.
Zero export bij een vast contract zal bijna nooit winstgevend zijn. Dat vele omvormers dat kunnen, heeft te maken met markten waar je helemaal niet mag terugleveren.
U begon dat dat we alle zonnestroom moeten oogsten, Maar dat de teruggeleverde zonnestroom niets waard zou zijn (je krijgt er bijna niets voor terug). Maar dat is dus niet waar als je een dynamisch contract hebt. Want er is ook heel veel opbrengst wanneer de teruggeleverde stroom wel wat waard is. In de winter sowieso. En in de zomer 's morgens vroeg en tijdens de avondpiek.
Bovendien lijkt het mij sterk dat een stil gezette omvormer direct weer gaat leveren zodra je een waterkoker ect aan zet.
Dat oogsten is een uitspraak van Solar Magazine, was een leuke aanleiding.
Wat ik duidelijk probeerde te maken dat het verschil in prijs tussen goedkope en dure stroom meer dan 22 cent moet zijn voordat je er geld van over houd.
Dat verschil is meestal kleiner, vooral in de winter.
Wat jou laatste opmerking betreft, dat doen ze nu ook al, meestal binnen 1 of enkele seconden.
Om in de voetsporen van @Driepinter te blijven, hierbij een boute uitspraak van mij.
Ik heb derhalve besloten per 1-1-27 geen stroom meer terug te leveren, d
Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.
Ik zou nog even wachten met die beslissing. Je wilt gaan voor zero-export. Vele omvormers kunnen dat al wel, maar het is iets meer dan een vinkje. Je zult de stroom moeten meten. Dan kan via een dongel die je aansluit op het p1 contact van je energiemeter.
Ik zou trouwens wachten met investeren, want wat je na 1-1 - 2027 voor je teruggeleverde stroom krijgt is nog niet bekend.
Er zijn ook omvormers die zichzelf uitschakelen als de terugleverprijs negatief is. Zo'n omvormer heb ik al en het moet echt een kwestie van een vinkje zijn. Ik heb het nog niet getest, omdat voor mij de prijs bijna nooit echt negatief is i.v.m. salderen energiebelasting.
Je hebt dan wel een dynamisch contract nodig. (ik weet dat je daar een hekel aan hebt)
Ik heb al een tijdje wel een dynamisch contract en ben enthousiast geworden. Als ik nu in de app kijk over de kosten van deze maand (7 dagen) kom ik op een negatief bedrag aan elektrakosten van €12,60. Op die stroom loopt mijn EV ook. De stroomprijs is momenteel overdag ongeveer 21 cent.
In het weekend laad ik de EV weer op.
1 Als je een thuisbatterij hebt moet je altijd meten wat er in of uit gaat.
Daar zijn verschillende mogelijkheden voor en per merk verschillend.
2 De teerling is geworpen door Greenchoice, vrijwel overal wordt dat nu gebruikt als uitganspunt.
3 Zendure heeft die mogelijkheden ook, maar ik heb nog steeds een boete vrij contract, dus doe ik daar niks mee.
4 Met een EV wordt het een ander verhaal, dan zal een dynamisch contract wel interessant blijven mits je een eigen laadpaal hebt en op goedkope uren kunt laden.
Ik ben niet tegen een dynamisch contract, maar het brengt mij in de zomer niks op, ik kan volledig draaien op zonnestroom.
Het aantal bruikbare dagen in de winter is te weinig om me daar druk over te maken.
Ik zit nu op een negatief bedrag van ruim 38 euro in mei.
Met terug lever boete zou dat nog steeds min 24 euro zijn.
Na 1-1-27 waarschijnlijk 1 cent, vandaar mijn topic titel.
Ik vraag mij af hoe groot jouw batterij capaciteit is. In de winter altijd te groot en in de zomer te klein. Dit is verband met de TVT.
Na 1 -1- 2027 is aankoop en verkoop van stroom nooit winstgevend. Eigen zonnestroom verkopen kan dat wel zijn.
Dynamische contracten zijn nu al aantrekkelijk. Na 1-1- 2027 moet je wel bij negatieve prijzen de omvormer uitzetten.
Zero export bij een vast contract zal bijna nooit winstgevend zijn. Dat vele omvormers dat kunnen, heeft te maken met markten waar je helemaal niet mag terugleveren.
Ik heb nu bijna 4 kWh, (2x2kWh) en daar komt dus nog 3 x 2 kWh bij.
De rest van jou opmerkingen kloppen, alleen heb ik te weinig capaciteit om zonnestroom te verkopen.
Zero export zou voor mij een verliespost van 6 euro per jaar zal zijn die mogelijk door een gunstiger contract ruimschoots teniet wordt gedaan.
Ik heb nu bijna 4 kWh, (2x2kWh) en daar komt dus nog 3 x 2 kWh bij.
De rest van jou opmerkingen kloppen, alleen heb ik te weinig capaciteit om zonnestroom te verkopen.
Zero export zou voor mij een verliespost van 6 euro per jaar zal zijn die mogelijk door een gunstiger contract ruimschoots teniet wordt gedaan.
Dat je te weinig capaciteit hebt kan ik niet plaatsen.
Je hebt het over 6 euro en Greenchoice. Een simpele berekening van €6 : 0.0025 = 2400 kWh meer teruglevering dan gebruik. Hoe groot jouw huis is en hoeveel Wp je hebt kan ik zo niet berekenen, maar als je een batterij van 10 kWh hebt en die wilt terugverdien, zul je aardig wat teruglevering op je energiemeter hebben in de zomer. Het verlies van Zerro export is veel groter dan die €6, Je hebt de positieve waarde van je opgewekte stroom hard nodig om je accu terug te verdienen.
In de zomer de accu vol laten zitten en nauwelijks gebruiken is niet goed voor de levensduur. Ga er maar niet van uit dat je accu alleen slijt door het gebruik, maar ook doordat het gewoon verouderd.
Een accu zul je moeten gebruiken. Het gaat echt geen 60 jaar mee als je hem weinig gebruikt.
Stel dat ik inderdaad niks terug lever en alleen stroom afneem.
Dat zal ergens tussen de 2500 en 3000 kWh per jaar zijn.
Ik heb op gaslicht.com gekeken wat dan het verschil is tussen vast en dynamisch.
De tarieven liggen nagenoeg op het zelfde niveau en bij energiebedrijven die beide aanbieden liggen de dynamische tarieven zelfs hoger.
Dan ben je met een dynamisch contract alleen goedkoper uit zijn als je op de goedkope tijden een grote slurper als een EV gaat laden.
Voor gewoon huis tuin en keuken gebruik ben je beter af met een vast contract.
Je kunt nu de terug lever boete omzeilen met een dynamisch contract en ben je goedkoper uit, maar na 1-1-27 is dat voordeel dus weg.
Mijn grootste slurper is de warmtepomp in de winter, maar die draait gestaag de dag door en kan ik niet inzetten op alleen goedkope uren.
Het is dus sterk individueel afhankelijk wat het beste uitpakt.
Voor een schatting wat met pv en batterijen mogelijk is om o.a. de autarkie c.q. het eigenverbruik te verbeteren: https://solar.htw-berlin.de/rechner/ en de diverse calculatoren.
Suc6!
@darkfiber Leuke site, alleen moet ik bij sommige berekeningen zoveel invoer schatten dat de uitkomst ook niet meer is dan een schatting.
Alleen het haalbare eigen gebruik van de zonnepanelen kon ik berekenen met bekende waarden en niet geheel verassend kwam ik daarbij op het zelfde resultaat wat ik zelf ook al had berekend.
Voor mij is 55% het maximaal haalbare.
Alleen wil ik straks dus niks meer terug leveren, de opbrengst dus afknijpen. maar wel gebruiken wat ik nodig heb,
Het percentage eigen gebruik zal dan oplopen, maar het wordt er in feite niet rendabeler van.
Ik kom nu al met de huidige 4 kWh batterijen de avond en nacht door.
De rest wordt terug geleverd, met dit soort zonnige dagen zo'n 30 tot 35 kWh.
Die gaan na 1-1-27 dus in de prullenbak.
@Polvo55 Ik schreef ook schatting, en soms is het een grove schatting of te wel “natte vinger werk”.
Als het helpt de actuele marketing prietpraat een beetje recht te zetten lijkt me een belangrijk doel bereikt.
Trouwens - die 30 - 35 kWh gaan niet naar de prullenbak (maar waar naar toe?).
@Polvo55 Ik schreef ook schatting, en soms is het een grove schatting of te wel “natte vinger werk”.
Als het helpt de actuele marketing prietpraat een beetje recht te zetten lijkt me een belangrijk doel bereikt.
Trouwens - die 30 - 35 kWh gaan niet naar de prullenbak (maar waar naar toe?).
Nergens, de zonnepanelen kunnen het wel leveren, maar de omvormer doet er dan niks mee.
Sommigen zeggen de stekker er uit trekken, komt op het zelfde neer, alleen nu wordt het softwarematig geregeld.
@Polvo55 Als ik me niet vergis gaat de energie niet verloren, dus ze gaat ergens naartoe - en wordt daarbij steeds minder “waard".
Zou het kunnen dat de panelen een stuk warmer worden?
als de omvormer uit staat, of hij knijpt het vermogen, dan loopt er dus geen/minder stroom, en dus wordt het ook niet opgewekt. Het is er niet en gaat dus nergens heen en warmt dus niks op
Klopt helemaal @EmielS als er geen stroom loopt dan is er ook geen energie.
In dit geval is het een elektronische schakelaar die op uit wordt gezet.
en dan loopt er toch ook geen stroom? Of bedoelen we hetzelfde?
Ja, we bedoelen het zelfde.
@EmielS, @Polvo55 Los van de vraag en de antwoorden hierboven: Vandaag valt geld te verdienen met kachels in de tuin - - Leuke prijzen vandaag 
bijvoorbeeld 13-14 uur = - € 0,42/kWh
Misschien de pool een beetje opwarmen en nog geld toe krijgen?
Of alvast het terras “voorverwarmen” met de straalkachel 

Dat was gisteren al duidelijk met de day-ahead prijzen.
Je snapt natuurlijk wel dat je bij dit soort prijzen geen stroom wilt terug leveren met een dynamisch contract in combinatie met zonnepanelen.
Ook in dit geval wil je de terug levering van de zonnepanelen gewoon uit kunnen zetten.
Wel erg leuk als je een EV hebt en geld toe krijgt bij het tanken.
@EmielS, @Polvo55 Los van de vraag en de antwoorden hierboven: Vandaag valt geld te verdienen met kachels in de tuin - - Leuke prijzen vandaag 
bijvoorbeeld 13-14 uur = - € 0,42/kWh
Misschien de pool een beetje opwarmen en nog geld toe krijgen?
Of alvast het terras “voorverwarmen” met de straalkachel 

tweakers gaat helemaal los, en dat voor een paar eurootjes…. gratis volle tank met een EV, erg leuk. Maar reken vooral even hoe het over het jaar gaat, in de winter gaat tweakers ook helemaal los als het windstil is, en de echte bange<woord mag vast niet van de mods> stappen dan direct over.
en mijn reactie ligt weer bij de moderators, het zou zo mooi zijn als je de mogelijkheid kreeg om te editen als ie afgekeurd wordt.
Hoe bereken je het eigen gebruik.
Ik dacht heel simpel, deel het gebruik door de opbrengst.
Door de batterij zie ik het stroom gebruik uit het net drastisch terug lopen, maar ik zie dat niet terug in het percentage, dat is de laatste 4 maand stabiel op 31% (op jaarbasis).
Je zou toch verwachten dat dit op zou gaan lopen tot boven de 50% over een jaar.
Een jaar geleden liep dit zonder batterij op tot 38%.
Het verschil zit in de zon opbrengst, die was vorig jaar veel lager en het gebruik het zelfde, dan kom je op een hoger percentage.
Nu hebben we een zonnig voorjaar met veel opbrengst en gebeurt het omgekeerde.
De extra zon opbrengst verlaagt het percentage, de batterij compenseert dat en per saldo blijf ik op 31% zitten
Nu even terug naar de topic titel, als ik de zon opbrengst afkap tot wat ik nodig heb (direct gebruik + batterij opladen ) dan gebruik ik 100 % van de zon opbrengst.
Nog een andere manier om er naar te kijken is de gebruikte zonnestroom t.o.v. het totale gebruik in huis.
In mei gebruikte ik (dank zij de batterij) tot nu 85% zonne stroom en 15% uit het net.
Alleen op piek momenten kan de batterij niet voldoende leveren zodat ik nog iets meer dan 1 kWh per dag uit het net haal.
Van die laatste 15% kan ik nog 13% tackelen door de batterij capaciteit van 4 kWh te verdubbelen.
Helemaal 100% zal niet gaan lukken.
Het is dus maar net hoe je met de cijfers speelt en aanbieders spelen er altijd in hun voordeel mee.
Maar stoppen met terug leveren zal altijd resulteren in 100 % gebruik van zonnestroom.
Het heeft geen enkel nut om volledig te stoppen met terugleveren.
En hoe meet je het eigen direct verbruik :
- Productie van de zonnepanelen/omvormer
- Teruglevering via de meter minus.
- Verschil is het eigen direct verbruik.