Deze vraag heb ik menigmaal gesteld maar nooit een antwoord op gekregen. Panelen geïnstalleerd, 10 maanden verder met een 2,2 kWp systeem en tot op heden een opbrengst van 2,4 MWh.
Mijn teruglevering is nu circa 70% (geschat op jaarbasis circa 65%)
Hoe krijg ik dit percentage omlaag?
- Inductie koken? Maar dan wel overdag koken.
- Warmtepomp? Maar in de stookperiode is het percentage teruglevering waarschijnlijk al teruggelopen tot bijna nul procent.
- Elektrische auto opladen? Maar deze gebruik je vaak overdag of staat stil bij je werk.
- Stofzuigen? Doe je toch bij voorkeur op een regenachtige dag.
- Vaatwasmachine alleen overdag
- Wasmachine/-droger alleen overdag
Wat is u percentage teruglevering?
Beste antwoord door Anne
De discussie loopt hier een beetje uit elkaar. Mss even een nieuw topic aanmaken om meningen te delen over de salderingsregeling?
Een zonneboer zal je nooit kunnen vertellen hoeveel zelf opgewekte energie je zult gebruiken.
Als het enkel gaat om energie zelf te kunnen gebruiken wordt het al snel een moeilijk verhaal.
Zo zet ik tegenwoordig in de zomer mijn wasmachine, droger, vaatwasser etc aan als de zon lekker schijnt.
Van nov tot mrt is de opwek echter te verwaarlozen dus heeft het niet veel zin om de energie die je sowieso zou verbruiken te proberen overdag te verbruiken.
Daarnaast kan het natuurlijk zo zijn dat zelfs op een zonnige dag er net een wolk voor de zon komt als je wasmachine gaat centrifugeren en dus toch energie van het net wordt gehaald.
Dat zou je met een accu kunnen oplossen. Die zijn nog duur, en hebben ook niet hele grote capaciteit maar voor 1 a 2 dagen zou het wel moeten passen (is ook heel sterk afhankelijk van je energie vraag).
Met domotica zou je idd een stukje kunnen oplossen, maar de zonne-energie die je in de zomer opwekt zul je denk ik niet snel kunnen inzetten om in de winter je huis te verwarmen. Dat kan nu nog door 'het net' als een soort virtueel energie opslag te gebruiken. Maar dat gaat dus verdwijnen.
Btw, een robot stofzuiger kun je wel zijn werk overdag laten doen en dan ook zichzelf weer opladen ;)