Voordeel van een dynamisch contract is dat je vooral in de winter kan profiteren van lage elektriciteitsprijzen als er 's nachts en in het weekend veel wind staat.
Budget Energie heeft na een jaar de terugleverstaffels aangepast. Bedroeg tot 1000 kWh saldeerbare teruglevering (stel je levert 2000 kWh terug maar je neemt 1500 kWh af dan is je saldeerbare teruglevering 1500 kWh) de terugleverkosten (slechts) € 36,- per jaar. Nu geldt dat bedrag slechts voor de staffel van 5 tot 500 kWh saldeerbare teruglevering. En kom je tussen 500 en 1000 kWh saldeerbare teruglevering (waar ik onder val) ga je € 90,- per jaar betalen. Net onder 500 kWh gaat mij niet lukken, vooral omdat ik sinds vorige winter verwarm met een airco. En voor mijn jaarlijks overschot van 800 kWh zou ik dan nog 1 cent per kWh ontvangen.
Budget Energie biedt echter ook dynamische contracten aan. Dan heb je geen terugleverkosten maar moet je dus wel zelf de uurprijsverschillen bijleggen tussen je geleverde zonnestroom en je afname van elektriciteit. Die elektriciteit verbruik je dan vooral in de winter en is dus duurder. Bovendien zijn bij Budget Energie de maandelijkse leveringskosten voor zowel elektriciteit en gas € 3,- per maand lager wat mij ook nog eens een voordeel oplevert van € 72,-. Maar dan moet het mij lukken in de winter vooral elektriciteit te gebruiken tijdens de goedkopere, windrijke, uren.
Bovendien ontvang je ook over je teruglevering de uurprijzen die meestal hoger liggen dan de 1 cent terugleververgoeding. Maar er zijn toch ook uren met een negatieve prijs? Desondanks ligt de gemiddelde prijs van zonnestroom over het laatste jaar op ongeveer 5 cent per kWh. Dat is het gevolg van het sluiten van Duitse en Belgische kerncentrales waardoor Nederland ook op zonnige middagen veel kan exporteren. Bovendien kan ik de app van mijn omvormer instellen op ‘negatieve prijsoptimalisatie'. Dat houdt in dat de omvormer uitvalt als de uurprijzen (te) negatief zijn.
Voor een dynamisch contract rekent Budget Energie over het gebruik wel 2 cent per kWh als inkoopkosten.
Tot 1 januari 2027 is er echter nog de salderingsregeling waarvan ook huishoudens met een dynamisch contract profiteren. Dus zolang je kan salderen is het verstandig om ook tijdens de uren met een negatieve prijs toch voldoende kWh's terug te leveren om daarmee, als saldeerder, de 12 cent energiebelasting mee weg te kunnen strepen. Dat geldt trouwens ook voor vaste en variabele contracten. Stel op zonnige middagen komt het totaal aantal uren met een negatieve prijs 300 dan kost mij dat 600 kWh teruglevering (vermogen omvormer is namelijk 2 kW).
Besparing zolang er saldering is :
Geen terugleverkosten (schijf 5-1000 saldeerbare kWh's) : - 90,-
Lager maandelijkse leveringstarief leverancier gas+elektr. 2 x 12 x €3,- : - 72,-
Verwachte opbrengst per jaar : 2500 kWh
Direct eigen verbruik : 500 kWh
Totaal mogelijke teruglevering : 2000 kWh à 5 ct = - € 100,-
( of bij negatieve prijs optimalisatie : - 600 kWh
Teruglevering - neg. pr. optim : 1400 kWh à 8 ct = - € 112,- )
Verbruik per jaar : 900 kWh à 12 ct = € 108,-
Verbruik per jaar bij neg. prijs : 100 kWh à -2 ct - € 2,-
Inkoopkosten : 1000 kWh à 2 ct € 20,-
Voordeel per jaar € 136,-