Beantwoord

's Winters "affakkelen" van een overschot aan kWh's is ongewenst.


Reputatie 7
Badge +3
Vaak hoor ik dat gebruikers met veel zonnepanelen 's winters het overschot aan kWh's met een elektrisch kacheltje gaan verbruiken. Omdat teruglevering amper iets opbrengt. Vaak maar € 0,06 of € 0,07 per kWh. 10 kWh komt qua energiewaarde ongeveer overeen met 1 m3 aardgas ((als je HR-ketel goed staat afgesteld)). Qua prijs komt dat ongeveer ook overeen. Toch lijkt mij dat "affakkelen" ongewenst. 's Winters is er vaak een tekort aan elektriciteit (er is een grotere vraag), vooral als er weinig wind staat (en er dus een tekort is aan windenergie). Zo wordt - de groene- zonne energie in feite dus vervangen door grijze stroom.

In elk geval is dat affakkelen geen goed idee om mee door te gaan als de salderingsregeling wordt vervangen. Want dan ga je over die kWh's wel het volle pond betalen.
icon

Beste antwoord door KoosB 9 March 2019, 12:47

Bekijk origineel

10 reacties

Tjah, een elektrisch kachel laten branden zodat je 6ct niet terug krijgt... Dat is het zelfde als je hypotheek niet aflossen omdat je dan meer rente aftrek krijgt terwijl je voor iedere euro aftrek wel minimaal 2 euro aan rente betaalt...

Als je toch verantwoord wil gaan affakkelen, hang dan een lucht-lucht warmtepomp op (oftewel een inverter airco die ook kan verwarmen). 1kWh stroom is dan tussen de 3 en 5kWh aan warmte waardoor je gas rekening ook nog eens omlaag gaat...
Reputatie 2
Ik zou een energieleverancier zoeken die een hoger tarief hanteert (10 - 11 cent haalbaar).
Reputatie 4
Volgens de salderingsregeling mag je het overschot kilowattuurtjes die je in de zomer terug in het net pompt verrekenen met kilowattuurtjes die je in de winter uit het net haalt. De energieleverancier moet dat keurig verrekenen. je mag bij de meeste energieleveranciers maximaal 5000 kWh terugleveren.
Ben je een neggie dat wil zeggen dat je op jaarbasis negatief verbruikt, dan krijg je voor alle kilowattuurtjes die je negatief teruglevert de inkooipsprijs (die 6 cent).

Het is dus bepald niet zo dat alle zonnestroom die je teruglevert haast niks opbrengt. Minister Kamnp, en nu minister Wiebes wil dat vanaf 2021 veranderen, maar ind at geval kan je altijd nog (zolang als het duurt) terugleversubsidie aanvragen bij de rijksoverheid.
Reputatie 4
Misschien is het ongewenst om je overtollige stroom in de winter te gaan gebruiken, maar het bespaart je een hoop gas.
zelf heb ik het de eerste jaren ook gedaan, een elektrische kacheltje, of een radiator, het maakte mij niet uit.
nu hebben we vloerverwarming dus word een kacheltje op elektra geen alternatief.
het word nu gebruikt voor het verwarmen van mijn zonneboiler in de winter doormiddel van een warmtepomp.
Maar heb je stroom over, koop desnoods een elektrische boiler en stop je stroom daar in.
Ik ken maar weinig mensen die zonnepanelen hebben aangeschaft omdat het zo goed is voor het milieu, het gaat tenslotte bij iedereen om de knikkers.
zelf heb ik ondertussen het nodige uitgegeven aan panelen, zonneboiler en isolatie, maar ik blijf wel denken hoe ik mijn kosten zo laag mogelijk kan krijgen en ga er maar vanuit dat met mijn jacht op lage kosten het milieu hier vanzelf baat bij heeft.
beginnen met zonnepanelen is leuk en moet je zeker doen, zorg dat je je overschot gebruikt en fakkel zoveel af als je over hebt zolang het nog kan.
Het maakt je bewust van je gebruik en je zal zien dat er vanzelf andere ideeen op komen om nog verder te gaan en dan word de wereld vanzelf beter.

De meeste adverteerders van zonnepanelen hebben over terug verdien tijd, die bereik je alleen als je slim met de mogelijkheden om gaat.
Reputatie 2
Ik ken maar weinig mensen die zonnepanelen hebben aangeschaft omdat het zo goed is voor het milieu, het gaat tenslotte bij iedereen om de knikkers.

Jammer dat je zo negatief over de mensheid denkt. Als dat mijn drijfveer was geweest had ik het anders aangepakt.
Reputatie 4

Ik ken maar weinig mensen die zonnepanelen hebben aangeschaft omdat het zo goed is voor het milieu, het gaat tenslotte bij iedereen om de knikkers.
Jammer dat je zo negatief over de mensheid denkt. Als dat mijn drijfveer was geweest had ik het anders aangepakt.


Ben niet negatief, maar het is gewoon zo. “Wat is de terug verdien tijd”
ik ben begonnen met panelen, maar ben zelf helemaal doorgeschoten in kosten verlagende maatregelen.
uiteindelijk bereik je wat jij bedoeld, maar mensen moeten niet voor niets over de brug getrokken worden met subsidies.
denk dat zonnepanelen een flinke investering zijn voor de gemiddelde mens, gold ook voor mij, maar voor het milieu ga je niemand over de streep trekken, wel met de besparing die het opleverd.
heb zelf ook een zonneboiler. Deze is door ruimte gebrek niet al te groot en zal hem ook niet snel terug verdienen, maar het is allemaal begonnen met de paneeltjes omdat die het meest opleveren dankzij het salderen.
Reputatie 2
Kosten spelen natuurlijk wel een rol, ook bij mij. Ik beschik evenmin over ongelimiteerde financiele middelen.
Maar toch stond dit punt niet bovenaan het lijstje. Milieu, de ellende van de Groningers, zonnepanelen laten plaatsen door een lokale installateur en niet door de allergoedkoopste, telden ook mee. En ik hoefde voor een gunstige terugleververgoeding zelfs niet naar een andere groene energieleverancier. En uiteraard was ik wel blij met de BTW-teruggave.
Reputatie 7
Badge +3
het word nu gebruikt voor het verwarmen van mijn zonneboiler in de winter doormiddel van een warmtepomp.

De verdamper van die warmtepomp hangt die in huis of pakt hij de omgevingswarmte uit de buitenlucht?
Reputatie 4

het word nu gebruikt voor het verwarmen van mijn zonneboiler in de winter doormiddel van een warmtepomp.
De verdamper van die warmtepomp hangt die in huis of pakt hij de omgevingswarmte uit de buitenlucht?


Het is officieel een binnenunit, vroeg me alleen af waarom. Er staan zoveel aggregaten buiten.
Het enige wat ik kon zien aan de warmtepomp wat niet buiten zou kunnen is de warmte wissellaar omdat anders het water bevriest in de winter.
Ik heb geen ruimte om dit soort apparaten binnen te plaatsen (ik woon niet zo heel groot) dus moest iets verzinnen.
De warmte wissellaar heb ik er uit gehaald en binnen geplaatst vlak boven de boiler, de rest staat netjes op dak.
De verdamper staat dus buiten, zeer ongunstig omdat zomers de boiler toch wel warm is en in de winter het eigenlijk te koud is om een goede cop te halen, maar ja, ik heb hem gekocht omdat er meer subsidie op zat dan hij koste en dan wil je hem ook gebruiken, en daarbij is het een mooie manier is om je overtollige opgewekte stroom op te maken. Op mijn zonneboiler zat maar weinig subsidie omdat het doorstroombuizen zijn, dit moest wel omdat deze horizontaal geplaatst kunnen worden en heatpipes niet. Het dak ligt volledig vol met panelen, dus ik moest aan de rand recht omhoog.

Uiteraard verplaats je niet zo maar een warmte wisselaar.
Ik ben zelf een koelmonteur dus het enige wat het mij extra heeft gekost is een flesje koudemiddel uit Duitsland via eBay omdat er iets meer inhoud in komt door de extra leiding lengte.
Reputatie 2
Ik zou een energieleverancier zoeken die een hoger tarief hanteert (10 - 11 cent haalbaar).
Ik heb nog een ferraro meter die terug draait, en mijn huidige meterstand is nog steeds lager dan toen ik de zonnepanelen liet plaatsen in okt 2017

Reageer