Skip to main content

Salderingsregeling

  • 23 July 2024
  • 4 reacties
  • 91 Bekeken

Allemaal leuk en aardig. Men wil de investering terugverdienen maar sommigen hebben inmiddels een energiefabriek op hun dak liggen terwijl dat niet nodig is. Waarom wil je meer stroom opleveren dan je gebruikt? Doe normaal en leg panelen op je dak waarvan jezelf de gebruiker ben. En ja als je meer stroom opwekt dan je nodig hebt? Jammer dan, maak het op maar levert dat dan niet terug. Daar hebben anderen weer last van doordat zij meer kosten krijgen omdat jij meer teruglever. Ik vind dat de saldering direct moet stoppen. Ik ga betalen voor het bezit van 1 of 2 panelen (vast bedrag per maand) terwijl ik mijn eigen opgewekte stroom volledig verbruikt. Waarom een ophoging van mijn maandelijkse lasten als ik 1 of meerdere panelen heb. Beetje absurd. Ik lever niets terug maar moet wel meer betalen? Afschaffen die saldering.

4 reacties

Reputatie 5

is een beetje een onsamenhangend verhaal, er zijn leveranciers die niks berekenen als je niks teruglevert, dus overstappen en het probleem is opgelost. We zijn het eens over het feit dat de salderingsregeling afgeschaft moet worden, maar de rest heeft een hoog popie-jopie gehalte.

Reputatie 6
Badge

Allemaal leuk en aardig. Men wil de investering terugverdienen maar sommigen hebben inmiddels een energiefabriek op hun dak liggen terwijl dat niet nodig is.

Waarom is het niet nodig, is er geen behoefte aan meer duurzame energie, waarom worden er dan nog steeds windmolen parken en zonneweides bij gebouwd door de energie maatschappijen ?

 

 

Waarom wil je meer stroom opleveren dan je gebruikt? Doe normaal en leg panelen op je dak waarvan jezelf de gebruiker ben.

Heel simpel niet iedereen heeft zonnepanelen op zijn dak liggen (hoewel dat de laatste jaren er steeds meer worden) dus het is fijn om te weten dat je buren jouw duurzaam opgewekte energie gebruiken i.p.v. dat er een extra schepje kolen in de kolencentrale op het vuur wordt gegooid.

 

En ja als je meer stroom opwekt dan je nodig hebt? Jammer dan, maak het op maar levert dat dan niet terug. Daar hebben anderen weer last van doordat zij meer kosten krijgen omdat jij meer teruglever.

Anderen hebben daar geen last van, ze hebben er profijt van, ze hebben duurzaam opgewekte energie zonder dat ze er voor hebben moeten investeren. Het is een illusie om te denken dat fossiele energie goedkoper is, de kosten van de schade aan het milieu wordt namelijk niet in rekening gebracht, maar die is er wel degelijk. Dus ja de energie rekening wordt hoger met meer duurzaam opgewekte energie, maar de totale kosten niet.

 

Ik vind dat de saldering direct moet stoppen. Ik ga betalen voor het bezit van 1 of 2 panelen (vast bedrag per maand) terwijl ik mijn eigen opgewekte stroom volledig verbruikt. Waarom een ophoging van mijn maandelijkse lasten als ik 1 of meerdere panelen heb. Beetje absurd. Ik lever niets terug maar moet wel meer betalen? Afschaffen die saldering.

 

Ik denk dat de meeste mensen het wel eens zijn om de saldering af te schaffen, maar dat betekend niet dat je energie rekening dan geen component meer zal bevatten die met teruglevering te maken heeft.

Het nadeel van de duurzaam opgewekte energie is de onvoorspelbaarheid, en daar zitten extra onbalans kosten aan verbonden en die zullen we toch met zijn allen moeten betalen, dit is de prijs voor een meer duurzame energie mix.

Gedeeltelijk zal dit gecompenseerd worden door de structureel lagere stroomprijs door al die duurzaam opgewekte energie, maar of dat ooit volledig zo zal zijn, geen idee.

 

Reputatie 4

@G.N.N hoe moet je dat doen, dat je alle stroom verbruikt die de zonnepanelen opleveren? Er is hier een aparte draad voor geopend waar je ideeën kan plaatsen om meer stroom van de panelen te gebruiken en minder van het net. De dingen die al 10x geadviseerd zijn over close-in boiler, vaatwasser, wasmachine, elektrische boiler voor de douche en inductiekookplaat zijn al gedaan. Dus de close-in boiler en de vaatwasser van de warmwaterleiding afhalen hoeft niet meer gezegd te worden.

Het jaarverbruik is dan circa 2300kWh en de panelen leveren 2500kWh, toch lukt het maar om 1300kWh van de zonnepanelen te trekken en de rest van het net. Van de opwekking van de panelen gebruik je dan 56,5%. Als je om 17:00 begint te koken is de zon al bijna weg. 's Avonds de tv en verlichting en computer gaan allemaal van het net. 

Als je 100% van de zonnepanelen wil gebruiken, hoe moet je dat dan doen? Bedoel je dan een thuisbatterij? Wie gaat dat betalen? En warmtepomp en airco? Als je ideeën hebt over hoger dan 56 5% van de opwekking van je panelen verbruiken hoor ik het graag.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Allemaal leuk en aardig. Men wil de investering terugverdienen maar sommigen hebben inmiddels een energiefabriek op hun dak liggen terwijl dat niet nodig is. Waarom wil je meer stroom opleveren dan je gebruikt? Doe normaal en leg panelen op je dak waarvan jezelf de gebruiker ben. En ja als je meer stroom opwekt dan je nodig hebt? Jammer dan, maak het op maar levert dat dan niet terug. Daar hebben anderen weer last van doordat zij meer kosten krijgen omdat jij meer teruglever. Ik vind dat de saldering direct moet stoppen. Ik ga betalen voor het bezit van 1 of 2 panelen (vast bedrag per maand) terwijl ik mijn eigen opgewekte stroom volledig verbruikt. Waarom een ophoging van mijn maandelijkse lasten als ik 1 of meerdere panelen heb. Beetje absurd. Ik lever niets terug maar moet wel meer betalen? Afschaffen die saldering.

 

  1. Je produceert met je zonnepanelen in de zomer een overschot, die je in de winter kan wegstrepen (salderen). Daar is op zich niets mis mee. Het is alleen maar een probleem geworden nu de prijs in de zomer overdag door het hoge aanbod te laag is geworden. Tot een paar jaar terug was overdag altijd de stroom duurder. Want overdag wordt er meer stroom verbruikt. Een ander probleem is dat de energiebelasting door een steeds kleiner aantal huishoudens zonder panelen opgebracht moeten worden. Over gesaldeerde kWh's betaal je immers geen energiebelasting en btw.
  2. De onlangs ingevoerde terugleverkosten bedraagt 11 cent per kWh. Daarmee kan je in de winter of 's nachts salderen met stroom die je anders 25 cent per kWh kost. Dus elke teruggeleverde kWh bespaart je nog steeds 13 cent.
  3. Het is altijd en nog steeds verstandig om minstens 6 of 8 panelen nemen, dus meer dan je (nu) jaarlijks verbruikt. Hoe meer panelen dat je in één keer legt, hoe lager de (installatie)kosten per paneel.
  4. ‘Daar hebben anderen last van doordat zij meer kosten krijgen omdat jij meer teruglevert'. Maar die leveren dan zelf ook terug (anders betaal je immers geen terugleverkosten).
  5. Met 1 of 2 panelen krijg je dan wel relatief een hoger direct verbruik maar ook een lagere eigen productie, ook voor je eigen direct verbruik.
  6.  
  7.  Saldering moet verdwijnen. Maar 1 of 2 panelen is gezien de hogere installatie kosten per paneel geen oplossing.
  8. Zoals al jaren was afgesproken. Maar 

Reageer