Vraag

Storing wifi na plaatsen zonnepanelen


  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties

Onlangs heb ik via de collectieve inkoop van Eigen Huis zonnepanelen laten plaatsen. Ben er in principe tevreden over. Sinds het plaatsen heb ik echter wel een storing in mijn wifi. Mijn computer, printer en ook mobiele telefoon hebben met enige regelmaat geen verbinding meer. Na overleg met het zonnepanelen bedrijf heb ik een 4G-module laten plaatsen op de omvormer. Op deze manier communiceert die nu rechtstreeks met het internet, zonder mijn wifi netwerk extra te belasten. Jammer genoeg heeft dit niet geholpen. Een wifi-versterker had ik al. 

Weet iemand of dit op te lossen is? En ben ik hier zelf verantwoordelijk voor? De monteurs van het zonnepanelen bedrijf verwijzen we me naar de internetprovider.  Ik wil graag een oplossing. Mijn wifi gebruik ik ook zakelijk. 

 

Bedankt alvast. 

 

P.S. Inmiddels heb ik gebeld met de Bouwkundige Ledenservice van Eigen Huis. We proberen alsnog in contact te komen met de leverancier. 


11 reacties

Reputatie 2

De grootste kans is dat de omvormer van een goedkoop merk is en de storing veroorzaakt.
Het is een veel voorkomend probleem en er zijn maar enkele (wat duurdere) merken die voldoende hebben gedaan aan afscherming en elektronica om dit te voorkomen.

Optimizers zijn ook erg berucht hierom.

Dag Polvo55, zou kunnen. Het bedrijf is gecertificeerd, door Eigen Huis ingeschakeld en de omvormer is een Growatt. Ik lees er weinig over. 

 

Heb je ook een idee wat ik er aan kan doen? 

Reputatie 2

Growatt staat over het algemeen goed bekent met weinig storing.
Maar wil je het zeker weten dan is meten de enige oplossing.

Zitten er ook optimizers onder de panelen?

 

Reputatie 4

je begint natuurlijk altijd bij het begin. Zet alles mbt wifi op de Growatt uit en is dan je wifi weer zoals het hoort? Sluit bv de growatt eens aan met een kabel ipv wifi. De Growatt kan ook een hotspot aanzetten en die zou roet in het wifi eten kunnen gooien. 

 

Reputatie 4

Heb je de Smart-Wifi app gedraaid om de omvormer op te nemen in de mesh? Werkt de SEMS Portal app op je mobiel door je hele huis om de opbrengst van de zonnepanelen te zien?

Reputatie 6
Badge +1

Heb je al eens getest of het echt wel aan de panelen ligt. Wat doet de wifi 's nachts. En als je alles geheel uitschakelt.

 

Reputatie 7
Badge +1

@A.G  Zoals @Rakker  hierboven schrijft:
De Growatt's gaan 's nachts (als het donker is) helemaal uit
- dus ook geen Wifi meer actief.

Heb je dan ook WiFi-verbindingsproblemen?

Dan ligt het iig niet aan de omvormer c.q. de pv-installatie.

De 4G-module vervangt sowieso de WiFi-module - die zit dus niet meer in de omvormer,
als ik me niet vergis.

 

Reputatie 4

dat was mijn ‘begin bij het begin’ ;-) 

 

en mesh heeft niks te maken met wifi clients, mesh is slechts de benaming voor draadloze verbindingen tussen wifi AP’s en heeft verder niks te maken met de voorkant van wifi.

Reputatie 7
Badge +1

@A.G  Heb je ondertussen wat meer informatie over de WiFi-problemen en de eventuele relatie met de zonnepaneelinstallatie (omvormer wifi?)?

Dag, inmiddels weet ik meer en lijkt het probleem opgelost. 

De leverancier heeft me gevraagd om de omvormer uit te zetten. Het probleem met de wifi was daarmee niet opgelost. In overleg met de leverancier contact opgenomen met de internetprovider. Die raadde me aan om het modem te resetten naar fabrieksinstellingen. Dat heb ik gedaan, evenals het resetten van mijn wifi-punt. De verschillende apparaten aan en uit gezet. Nu lijkt het netwerk weer stabiel te zijn. Wel is de snelheid van de datatransfer nog wat laag. Maar de helpdesk vertelde me dat dat normaal is wanneer het netwerk een tijdje instabiel is geweest. Dat bouwt stap voor stap weer op naar normaal. Dus daar heb ik nog even geduld mee. 

 

De leverancier ga ik nog een terugkoppeling geven. Misschien ook de tip om aan klanten te laten weten dat zo’n harde reset van het modem/router een idee kan zijn. 

 

Hoe dan ook ben ik blij dat mijn netwerk weer stabiel is. 

 

Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken!

 

Reputatie 4

Zo heb ik ook gedaan bij mijn omvormer toen die geplaatst werd. Ik kreeg een klein kartonnen doosje in m'n handen gedrukt met een wifi-ontvanger, die mocht ik zelf aansluiten aan de onderkant van de Goodwe omvormer. En daarna was het doei.

Ik heb verder de leverancier niet gebeld en ook Ziggo niet want alles voorbij het aansluitpunt in de meterkast is voor mij. 

Ik weet niet goed wat je bedoelt met "wifi-punt", dat kan het "tuutje" zijn dat je aansluit aan de onderkant van de omvormer, of het is een wifi-pod op de verdieping die het wifi-signaal weer versterkt? Want dan heb je van Ziggo een Smart-wifi app gekregen, dan wel kan je die altijd installeren op je smartphone, en dan tast die alle apparaten af in je huis, moet je ook overal naar toelopen, en dan maakt die een mesh dat je overal perfecte wifi hebt. Er is dan nog één ding dat verschil maakt, zit de wifi-pod wel of niet bekabeld aan je modem/router?

Ik had dat wel zo met Ziggo, die kon 1Gbps leveren in mijn meterkast maar mijn abonneesnelheid was toen 360Mbps, later 500Mbps. Bekabeld was de wifi-pod op de verdieping dus ook 360Mbps en was het bij de omvormer op zolder ongeveer 150Mbps. Ruim voldoende dat ik met de SEMS portal app op mijn smartphone de opbrengst van de zonnepanelen kon volgen.

Ik ben deze maand overgestapt naar KPN Glasvezel met 1Gbps snelheid up en down in de meterkast. Zonder WiFi versterker op de verdieping was de snelheid op zolder amper 17Mbps. Daardoor zag ik de omvormer niet op mijn smartphone. Maar met Wifi versterker op de verdieping, dit keer onbekabekd, haalde die meer dan 200Mbps bij de omvormer op zolder. Dus een kabel minder langs het plafond, en na de kortingsperiodr een tientje goedkoper per maand, en dubbel zoveel snelheid, en gratis twee wifiversterkers. Na 20 jaar trouw abonnee heb ik eindelijk ook eens die actiekorting die nieuwe abonnees wel krijgen, heerlijk.

KPN heeft niet een aparte Smart-wifi app, maar doen een wifi analyser vanuit de website, dat die ook die mesh maakt zodat je op elk nachtkastje in je huis, ook op zolder, prima wifi hebt. Ik geniet ervan. 

Reageer