Zijn er mensen op dit forum met het probleem dat de 2100TL, in 2012 geplaatst door Oskomera met Eigen Huis eruit gaat bij veel zon? Bij mij gebeurt dat bij een VAC van 250,8. Deze waarde werd in het verleden hier niet gehaald, maar sinds bijna de hele straat zonnepanelen heeft ligt de omvormer er bijna permanent uit. Zou pas bij VAC 253 moeten gebeuren, maar wellicht is de landeninstelling niet juist.
Ik heb geen communicatie module, dus kan de instelling niet wijzigen. Eigen Huis heeft het probleem voorgelegd aan Feenstra, maar naar de 10 jaar garantie kan ik door het faillissement van Oskomera waarschijnlijk wel fluiten. Ik zou graag weten of er meer mensen dit probleem hebben. En of ze het hebben kunnen oplossen. Ik heb het vermoeden dat het probleem al bij de installatie is veroorzaakt door het niet aanpassen van de landeninstelling, maar zich niet eerder manifesteerde omdat de kritische netwaarde niet bereikt werd. Zijn de forumleden van https://123zonne-energie.ning.com nog ergens??
Beantwoord
Sunny Boy 2100TL Oskomera
Beste antwoord door Mark
Je kunt enkele dingen proberen om dit euvel te verhelpen,
1: De omvormer op een andere fase aansluiten, meet met een multimeter de spanning van alle 3 de fases ten opzichte van de nul, sluit de omvormer aan op de fase met de laagste spanning.
2: Dikkere bekabeling naar de omvormer leggen, een dikkere kabel betekent minder spanningsverlies, de spanning welke je meet bij de omvormer kan zomaar een paar volt hoger zijn dan de spanning in de meterkast, door een dikkere ader doorsnede te gebruiken verminder je het spanningsverlies.
3: Zoek een installateur welke over een grid-guard code van SMA beschikt, middels deze code kan een installateur de netcode instellingen van een omvormer aanpassen.
Bekijk origineel1: De omvormer op een andere fase aansluiten, meet met een multimeter de spanning van alle 3 de fases ten opzichte van de nul, sluit de omvormer aan op de fase met de laagste spanning.
2: Dikkere bekabeling naar de omvormer leggen, een dikkere kabel betekent minder spanningsverlies, de spanning welke je meet bij de omvormer kan zomaar een paar volt hoger zijn dan de spanning in de meterkast, door een dikkere ader doorsnede te gebruiken verminder je het spanningsverlies.
3: Zoek een installateur welke over een grid-guard code van SMA beschikt, middels deze code kan een installateur de netcode instellingen van een omvormer aanpassen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.