Te kort door de bocht? - Maud Weide over "netproblemen" i.v.m. zonnepanelen

  • 18 September 2021
  • 3 reacties
  • 162 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Volgens Maud Weide ("belangenbehartiger" VEH) zijn er steeds meer particuliere zonnepaneelinstallaties welke hun productie tijdens de top-productie  van de dag niet meer op het “net” kwijt kunnen omdat de omvormer door lokale overspanning (>253 V) tijdelijk uitschakelt. Wie van de geachte leden heeft hier (regelmatig) last van? (De voorbije “zomer” waarschijnlijk minder dan anders).

Kan je zelf iets doen om het probleem te verhelpen/te verzachten?


3 reacties

Reputatie 6
Badge

Volgens Maud Weide ("belangenbehartiger" VEH) zijn er steeds meer particuliere zonnepaneelinstallaties welke hun productie tijdens de top-productie  van de dag niet meer op het “net” kwijt kunnen omdat de omvormer door lokale overspanning (>253 V) tijdelijk uitschakelt. Wie van de geachte leden heeft hier (regelmatig) last van? (De voorbije “zomer” waarschijnlijk minder dan anders).

Kan je zelf iets doen om het probleem te verhelpen/te verzachten?


Ik zelf niet, maar ik heb het geluk dat de wijk trafo naast het huis van mijn overbuurman staat, mijn net impedantie is erg laag en ik kan mijn stroom altijd wel kwijt, mijn eigen gebruik of teruglevering doet niet heel veel met de netspanning.

De Netspanning was al hoog toen ik hier 6 jaar geleden kwam wonen, en sinds ik begin dit jaar (vanaf maart) verderop in de wijk allerlei nieuwe huizen met panelen zag verschijnen is dat alleen maar verder opgelopen, ik kan mij goed voorstellen dat daar wel omvormers zijn gaan afschakelen. Ik weet niet of er mensen geklaagd hebben bij de netbeheerder of dat ze het zelf hebben opgemerkt, maar ze hebben hier begin juni de netspanning over alle drie de fasen met ~7 Volt verlaagd. Plotje van de spannings data die ik log in de meterkast:

 

Reputatie 7
Badge +2

Mijn omvormer heeft een bereik van +/- 5Hz en 180 - 270 Vac
Die zal dan niet zo snel afschakelen neem ik aan?

Anne.

Reputatie 7
Badge +1

Mijn voorlopige conclusie: Onder de communityleden speelt dit door de VEH geschetste "probleem” met afschakelende omvormers door te hoge lokale netspanning nog niet.

P.S.: @Anne Het gaat om de regulatorische! instelling volgens de landelijke netcode. Deze wordt bij de installatie door de solarteur in de omvormer ingevoerd/gecontroleerd. In NL MOET bij invoeding de omvormer bij een netspanning van > 253V tijdelijk de levering reduceren of stoppen totdat de netspanning weer kleiner dan 253 V is. (EN- RfG: request for generators)

Reageer