Teruglevering met 3 fase meterkast

  • 30 August 2023
  • 2 reacties
  • 139 Bekeken

De discussie over het betalen van teruggeleverde energie woedt volop. De energieleverancier noemt als oplossing dat de gebruikers dan maar overdag stroom afnemen. Dat klinkt aardig maar kan een probleem zijn wanneer je een 1-fase omvormer hebt en een 3-fase meterkast aansluiting. Bij de installatie van onze panelen zo’n 8 jaar geleden, konden wij nog niet kiezen voor een 3-fasen omvormer. Dit betekent dat je niet altijd in staat bent de opgewekte energie direct te verbruiken. Je verbruikers (vaatwasser, wasmachine of  andere apparatuur) zijn namelijk over de drie verschillende fasen van je meterkast verdeelt. Het alternatief volgens de energieleverancier? Sla het op in een accu, maar dan heb je hetzelfde 3-fasen probleem. En bovendien, waar laat ik die accu? Buitenshuis? dat is zeker diefstal gevoelig en in je huis met een grote accu lijkt mij ook geen veilige oplossing.


2 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Ronald TJ  Het geschetste “probleem” met een 1 fase inverter op een 3-fase aansluiting bestaat niet.

Er vindt een automatische "verrekening” in de 3-fasemeter plaats, dit is quasi “ingebouwd”.

Waar je een eventuele accu + inverter kan plaatsen?
Voorlopig is dit nog niet aan de orde (mijn mening), maar er zijn accu's welke veiliger zijn dan de LiPo-types in auto's. Helaas zijn ze ook groter en zwaarder - ieder voordeel hep't z'n nadeel.

Reputatie 2

@Ronald TJ  Welkom op Eigen Huis Community en dankjewel voor je bijdrage. Wellicht dat andere leden hun ervaringen in een reactie op je bericht kunnen delen. Groet, Stephanie

Reageer