Vraag

Teruglevering zonnepanelen hapert

  • 12 June 2023
  • 11 reacties
  • 121 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 5 reacties

Onze zonnepanelen lijken tussen 11:30 en 16:00 minder stroom terug te leveren. De daggrafiek loopt met een boogje omhoog en dan tussen genoemde tijden daalt deze met tussentijdse pieken en dalen. Rond een uur of vier in de middag bereikt de opwekking weer het niveau van een uur of half twaalf. De SolarEdge omvormer ratelt regelmatig, wat denk ik inhoudt dat deze uit en weer aan gaat. Hierdoor lijken we veel op te wekken kWh te missen en dat in de periode dat we normaal het meeste opwekken. We zitten in regio Utrecht(Stedin) en op de site staat dat het volle net alleen een probleem geeft bij de hoogspanning/grote aansluitingen en niet bij particulieren. Onze buren hebben er ook last van dus lijkt niet alleen aan ons te liggen.


11 reacties

Reputatie 3

Bij mij heb ik meestal pieken en dalen omdat er bewolking is. Nu deze maand juni is het nagenoeg wolkenloos en heb ik meerdere dagen met een rimpelloze boog. Ik zit bij Den Bosch.

Maar aan het einde van de dag kun je toch ook de totale opwekking van die dag zien? Je kan het ook zien op je digitale meter als je meerdere keren op het kleine knopje drukt. Ik heb een Goodwe omvormer, die maakt geen geluiden bij mij.

Wij hadden normaal dagelijks ook een soort van regenboog in de grafiek, maar sinds deze maand niet meer. Gezien de gunstige zonmaand(juni is normaal één van de beste maanden) en de hoeveelheid zonuren vrees ik dat het energienet overbelast raakt. 

Reputatie 3

Als de omvormer het aftopt of het bedrijf van buitenaf dan zou je een boog met een regelmatig horizontaal stuk hebben. Maar als het krik-krak vormig is met pieken en dalen, kan je gelijk hebben dat het net vol is en de omvormer probeert toch te leveren maar komt niet door. Ik heb het nog niet gehad.

De in de offerte beloofde jaaropbrengst (1Wp levert 1kWh per jaar) was na 11 maanden min 1 dag gehaald, ik verwacht 1,14kWh per Wp als het eerste jaar om is.

Idd meer krik krak en geen horizontaal verloop. De foto is van een perfecte zonnige dag. 

 

En zo was de perfecte dag een jaar eerder. 

 

Reputatie 7
Badge +1

@R.W. Tja - meten is weten - ook in dit geval. Alle omvormers registreren fouten welke tijdens de productie optreden, het overschrijden van de
maximaal toegestane invoedingsspanning van 253 V hoort daarbij.
En daarop lijkt het hier.

Ook de solaredge website registreert vermoedelijk diverse bedrijfsparameters en kan verschillende plaatjes laten zien, o.a. de het netspanningsverloop bij de omvormer overdag.

Zie hier  voor verdergaande info i.v.m. 253V & Solaredge

Trouwens bij overschrijden van de 253 V MOET de omvormer de productie (tijdelijk) staken, sommige kunnen de productie ook passend reduceren.

YMMV

 

Reputatie 3

@R.W. Ter vergelijking heb ik van 7, 10 en 12 juni de grafiek van mijn Goodwe o.vormer uit regio Den Bosch. Eentje hele dag bewolkt, eentje wolkenloos en eentje af en toe bewolkt. Maar het lijkt niet op de krik krak die jij kreeg.

7 juni 2023

10 juni 2023

12 juni 2023

Misschien heb je er wat aan.

Vorig jaar juli/augustus piekte het boven 3700W bij mij, toen waren de panelen nieuw. Maar nu in juni pieken ze amper boven 3400W. Ik denk omdat het heiïg is.

@R.W. Tja - meten is weten - ook in dit geval. Alle omvormers registreren fouten welke tijdens de productie optreden, het overschrijden van de
maximaal toegestane invoedingsspanning van 253 V hoort daarbij.
En daarop lijkt het hier.

Ook de solaredge website registreert vermoedelijk diverse bedrijfsparameters en kan verschillende plaatjes laten zien, o.a. de het netspanningsverloop bij de omvormer overdag.

Zie hier  voor verdergaande info i.v.m. 253V & Solaredge

Trouwens bij overschrijden van de 253 V MOET de omvormer de productie (tijdelijk) staken, sommige kunnen de productie ook passend reduceren.

YMMV

 

Op Tweakers inderdaad nuttige berichten gelezen. Mijn technische kennis gaat helaas niet zover als veel anderen op dat forum, maar lees nuttige dingen over aanpassen dikte bedrading. En instellingen van de omvormer, met name bij bereiken of richting de 253v dat omvormer bijvoorbeeld op 75% gaat werken. Via de setapp van SolarEdge zou dat geregeld kunnen worden. Helaas kan ik de setapp niet installeren. Als ik dat doe en inlog krijg ik de melding dat ik geen gerechtigde gebruiker ben (ben zonnepaneel houder en geen installateur). Is er omweg om alsnog die app te kunnen gebruiken? Of is er iemand die dat zou kunnen doen? Doen installateurs dat?

Reputatie 7
Badge +1

@R.W.  Zonder “installateur” te worden helaas geen toegang tot de geavanceerdere instellingen.

Maar zonder affiniteit met de techniek?

Of jouw solarteur je kan helpen? Hopelijk wel - anders je kan vragen om je quasi installateur te maken.  De benodigde kennis voor de instellingen kan je bijvoorbeeld op tweakers vergaren.
(Aanpassingen aan de instellingen op eigen risico - garantie tot de voordeur)

P.S: De bedrading tussen omvormer en meterkast upgraden kan duur worden.

Vandaag eens tussentijds gekeken en kwam erachter dat er in de app voor paneel houders op de momenten zelf wel de vermogenslimiet wordt weergegeven. Tot 11 uur ging het goed, 100%. Daarna zakte en steeg de vermogenslimiet tussentijds tot 16:30uur. Daarna en nu om 18:40 dus 100%. In de middag keek ik op een moment en toen was alles uit, en later stond de vermogenslimiet op 15% en op andere momenten in de middag op 40 en 60%. Het daalt wel erg ver toch? Zou de limiet ook op 75% kunnen? 

Ik heb een case aangemaakt bij SolarEdge en ook de installateur die alles in 2019 heeft aangelegd gemaild. Hopelijk kunnen zij mij verder helpen. Of komen er hier nog praktische tips.

Nu zit onze omvormer onder de trap. Dat was de meest makkelijke plek, want daar zat een regulier stopcontact op een aparte groep die niet meer werd gebruikt (voormalige plek wasmachine). De afstand tot de meterkast is +- 3 a 4 meter dus niet al te ver. De andere optie was door de bg betonvloer boren, onder de grond door en bij de meterkast weer naar boven wat ook de nodige extra meters zou opleveren hetgeen weer niet zo goed zou zijn begreep ik.

Nu las ik iets over de dikte van de draden. Normaal 2,5mm, bij zonnepanelen 4 of 6mm. De draden in het regulier stopcontact naar de groepenkast zullen wel 2,5mm zijn vrees ik. Is het dan slim om in die buis nieuwe bedrading te trekken met min 4mm draad? Dat moet niet zo'n probleem zijn denk ik. Het is slechts een paar meter en dat lukt wel.

Reputatie 7
Badge +1

@R.W. Met een afstand van  max. 4 m tot de meterkast is 2,5 mm² meer als voldoende “dik”.
Met een invoeding van 3 kW is de spanningsverhoging over een kabellengte van 5 m max. 1,2 V.

Nieuwe bedrading trekken is niet nodig, zelf met 1,5 mm² zou het maar 2,2 V zijn en daarmee nog onder de 1% spanningsverschil. Op https://www.jcalc.net/voltage-drop-calculator-as3008 kan je het zelf checken.

Het probleem ligt hoogstwaarschijnlijk in een te hoge netspanning in de meterkast, vermoedelijk veroorzaakt door veel invoeding in de buurt op de fase waar de omvormer op aangesloten is.
Misschien zit op de andere  2 fases nog wat meer spanningsruimte, dit zou een electriciën kunnen checken.

Anders kan alleen de netbeheerder Stedin iets aan de hoge netspanning doen.

Reageer