Vraag

Terugleververgoeding stroom 7 cent vs tarief 40 cent energie maatschappij

  • 9 January 2022
  • 15 reacties
  • 676 Bekeken

Ik vraag mij af waarom je bij een overcapaciteit van zonenergie van je zonnepanelen maar circa 7 cent vergoeding krijgt terwijl je bij een energiemaatschappij 40 cent moet betalen als je geen zonnepanelen hebt of je panelen te weinig opbrengen. Hiervoor betaalde ik circa 20 cent voor energie waarvan zo'n 12 cent belasting en opslagen waren.

Nu de stroomtarieven extreem gestegen zijn op de markt zou je verwachten dat je ook meer terug krijgt (na salderen) wanneer je overcapaciteit hebt op je zonnepanelen, wat bij mij nu het geval is na plaatsen van panelen.

Betekent dit dat de energiemaatschappijen de extra winst van jouw panelen in hun zak steken? Ik ben benieuwd naar de verklaring hiervoor, het grote verschil tussen inkopen en terugleveren ten opzichte van voorgaande jaren.

 

 


15 reacties

Reputatie 7
Badge +2

De energie leveranciers zoals bijvoorbeeld Greenchoice betalen zelf voor de energie die zij aankopen en door verkopen ook maar iets van 7 cent, of zelfs nog veel minder gok ik.

Voor hen zijn mensen die terug leveren gewoon energieleveranciers en die krijgen dus daarom een vergelijkbare vergoeding.

Overigens betalen sommige energieleveranciers wat meer dan anderen.
Hoe dat zich gaat ontwikkelen als de saldering ooit afgeschaft gaat worden is nog de vraag.

40 cent is trouwens wel erg veel voor 1 kWu
Ik heb vorig jaar iets van 23 cent, inclusief alle belastingen, aftrek en btw betaald.

Anne.

Reputatie 6
Badge +1

Sinds het failliet gaan van 7 energiemaatschappijen en de onmogelijkheid om nog een geschikt nieuw energiecontract te krijgen, zijn de energieprijzen veel hoger dan de 7 cent.

Er zijn wel (veel) energiemaatschappijen die dezelfde prijs voor teruglevering dan levering hanteren.

Dat is dan wel de prijs zonder energiebelastingen e.d. Er zijn momenteel mensen met een dergelijk contract die aardig binnenlopen. Helaas heb ik in mijn contract maar 6 eurocent staan voor de teruglevering.

Ik neem aan dat het snel over zal zijn met dezelfde prijs. Dit houdt geen leverancier lang vol.

De energie die jij teruglevert is midden op de dag in de zomerperiode. Dan is de prijs juist heel laag. Een energiemaatschappij koopt de energie per uur in. Als alle panelen midden op een dag leveren en er ook nog een leuk windje staat, wordt de stroomprijs wel eens negatief.

Dus geen winst voor de maatschappij.

Reputatie 7
Badge +2

@Rakker Ja ik denk dat die maatschappijen die nu nog een fatsoenlijke prijs betalen dat deels uit ‘ideologie’ doen. En dat die prijs zeker nog (stevig) zal gaan zakken.

Sterker nog, dat je op de genoemde zomerdag wordt afgeschakeld of andere geld moet betalen voor het terugleveren.

Anne.

Ik heb dus helaas per deze januari een nieuw contract moeten afsluiten. Om precies te zijn betaal ik 0,343634 per kWh stroom en krijg 0,07 terugleververgoeding. Ergens blijft er iets aan de beruchte strijkstok hangen voor mijn overcapaciteit.

 

Eneco en Essent zijn geen haar beter. Zou Eigenhuis hier niet iets aan kunnen doen dat het eerlijker verdeeld wordt?

Reputatie 6
Badge +1

Er zijn ook firma's die hetzelfde geven als de geleverde prijs. Zo uit mijn hoofd is Budget Energie er ook een van. Kun je bij gaslicht.com zo nazoeken. Er zijn er nog velen. Alleen voor hoe lang.

Reputatie 1

Beste @A.R.vanB   De teruglevertarieven zijn inderdaad laag. Al scheelt het nog wel per leverancier. 0,07 is tegenwoordig al vrij hoog te noemen. De gemiddelde vergoeding (ongeveer 0,04) is zo laag dat wij al jaren adviseren geen extra panelen aan te schaffen om je opwekking boven je normale verbruik te brengen. Tenzij het gaat om een tijdelijke situatie omdat er bijvoorbeeld spoedig een warmtepomp, elektrische auto, elektrisch koken e.d. wordt aangeschaft. De vergoeding vanuit de energiemaatschappijen weegt eenvoudigweg niet meer op tegen de aanschafkosten van de extra panelen. Het is een billijke vergoeding die je ontvangt, het is niet zo dat de energiemaatschappij daar financieel veel beter van wordt. Anders had je inderdaad van de vereniging mogen verwachten dat we dit al eerder hadden aangekaart bij de verantwoordelijke minister.  We blijven uiteraard wel de ontwikkelingen volgen.

Reputatie 7
Badge +2

@Rakker Volgens de site van Budget Energie:

“ Lever je meer energie terug dan je verbruikt? Dan wordt het overschot uitbetaald tegen het kale leveringstarief per kWh, exclusief btw”

Dat is dan toch niet hetzelfde als de geleverde prijs?
De kale prijs ligt voor mij dit jaar tussen de € 0.0527 en € 0.0657
Of mis ik ergens iets?
Wat de kale prijs bij BE is wordt me overigens niet direct duidelijk.

Anne.

De kale prijs is behoorlijk hoger, 34 cent incl. BTW (28 cent exl. BTW) en daar bovenop 8 cent overheidsheffingen, op dit moment wanneer je nu een contract moet afsluiten. Grappig dat dan 7 cent billijk is. Voor wie is het 20 cent verschil :smirk: ? Voorheen (2021) betaalde ik 21 cent en kreeg 7 cent vergoeding.

Ergens lees ik overheen volgens mij…...

Reputatie 7
Badge +2

Waar je mogelijk overheen kijkt is dat je energie leverancier zelf geen 7 cent/kWu aan inkoop betaalt voor de energie die ze aan hun klanten leveren.

Dat zal meer rond de 3 a 4 cent zijn, hoewel ook die prijs wrs nu hoger is.
Een beetje vergelijkbaar met wat grootverbruikers (denk Hoogovens) wrs betalen.
- Het is overigens allemaal nog een stuk complexer, Hoogovens wordt bv ook betaald om energie af te nemen.

StatLine - Aardgas en elektriciteit, gemiddelde prijzen van eindverbruikers (cbs.nl)

Pas sinds mei vorig jaar is de inkoop prijs van kWu sinds 2015 aan het stijgen gegaan en boven de ca 6 cent gekomen.
KWH prijzen Elektra APX, ENDEX, BELPEX grafiek | Informatie over de energiemarkt (energiemarktinformatie.nl)

Maar als een energie leverancier hun energie op basis van een 10 jaar contract hebben ingekocht dan hoeven zij nog geen last te hebben ver de stijgende prijzen. 

Als je energieleverancier jou meer betaalt dan degene waar ze de bulk van hun energie inkopen,
dan zijn ze jou dus aan het matsen.

Anne.

Reputatie 6
Badge

Ik heb dus helaas per deze januari een nieuw contract moeten afsluiten. Om precies te zijn betaal ik 0,343634 per kWh stroom en krijg 0,07 terugleververgoeding. Ergens blijft er iets aan de beruchte strijkstok hangen voor mijn overcapaciteit.

 

Eneco en Essent zijn geen haar beter. Zou Eigenhuis hier niet iets aan kunnen doen dat het eerlijker verdeeld wordt?

 

Dat is grote onzin, ik heb in Oktober bij Eneco een nieuw jaar contract afgesloten:

Normaal tarief: €0.34093

Dal tarief: €0.30747

Terug Lever Vergoeding: €0.15748

 

Eneco hanteert de kale energie prijs voor enkeltarief als terug lever vergoeding.

 

 

 

 

Dat is grote onzin, ik heb in Oktober bij Eneco een nieuw jaar contract afgesloten:

Normaal tarief: €0.34093

Dal tarief: €0.30747

Terug Lever Vergoeding: €0.15748

 

Eneco hanteert de kale energie prijs voor enkeltarief als terug lever vergoeding.

 

Hoezo is het “grote onzin”? Gewaagde uitspraak en komt wat bot over. Maar om de “grote onzin”  te ontkrachten zie de printscreen van Essent die ik ontving. Je hebt een beetje gelijk, het is zelfs maar 5,5 cent. Nu nog steeds grote onzin? Je mag je woorden wat mij betreft iets beter kiezen @PC 

 

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn, volgens gaslicht.com, ook leveranciers die inmiddels teruglevergoedingen van € 0,35 / kWh hanteren. Een afgenomen kWh kost dan wel € 0,50.  Maar dat is bij een flink overschot aan teruglevering natuurlijk geen probleem.

@PC nog steeds de mening dat het “Grote onzin”  is?

https://www.telegraaf.nl/financieel/375326476/consument-krijgt-te-weinig-voor-teruggeleverde-stroom

Reputatie 6
Badge

 

Eneco en Essent zijn geen haar beter.

 

Dat is grote onzin, ik heb in Oktober bij Eneco een nieuw jaar contract afgesloten:

Normaal tarief: €0.34093

Dal tarief: €0.30747

Terug Lever Vergoeding: €0.15748

 

Eneco hanteert de kale energie prijs voor enkeltarief als terug lever vergoeding.

 

Hoezo is het “grote onzin”? Gewaagde uitspraak en komt wat bot over. Maar om de “grote onzin”  te ontkrachten zie de printscreen van Essent die ik ontving. Je hebt een beetje gelijk, het is zelfs maar 5,5 cent. Nu nog steeds grote onzin? Je mag je woorden wat mij betreft iets beter kiezen @PC

 

Volgens mij waren mijn woorden (die voor jou bot overkomen) bewust erg duidelijk gekozen, maar desondanks heb je ze blijkbaar niet begrepen.

Je zegt dat Eneco geen haar beter is, terwijl Eneco de kale energie prijs voor enkel tarief als terug lever vergoeding hanteert en daarmee de hoogste teruglever vergoeding geeft van alle energie maatschappijen.

In mijn voorbeeld van Oktober was dat €0.15748, mensen die ik ken die eind November/ begin December een contract hebben afgesloten bij Eneco krijgen bijna €0.50 per kWh.

 

Door nu met een voorbeeld van Essent te komen ontkracht je niets van mijn opmerking, je laat hooguit zien dat je hem niet goed gelezen/begrepen hebt of erg selectief bent in de informatie die je tot je neemt en alleen die dingen leest/wil lezen die ondersteunend zijn aan je huidige denkpatronen.

 

@PC nog steeds de mening dat het “Grote onzin”  is?

 

Inderdaad, je opmerking “Eneco en Essent zijn geen haar beter.” is absoluut fout, incorrect, misinformatie, oppertunischtisch geroeptoeter, etc.etc. want dat is niet waar voor Eneco, zie de uitleg hierboven.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Ik denk dat ik de verwarring snap :)

Eneco is niet hetzelfde als Essent
De 2 leveranciers over de terugleververgoeding:

Essent:
“[...] krijgt u van Essent 5,50 cent per kWh* (over de teruglevering boven verbruik wordt geen energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw vergoed)**”

Eneco:
“het Normaaltarief (piekuren) voor het stroomproduct dat u bij Eneco afneemt, exclusief btw, energiebelasting en Opslag Duurzame Energie”

Dus de stelling “Eneco en Essent zijn geen haar beter.” klopt niet.
Eneco levert nl wel (netjes?) hetzelfde tarief als dat je aan ze betaalt.

Anne.

Reageer