Vraag

Tips tegen geluidsoverlast oude omvormer zonnepanelen?

  • 14 August 2023
  • 6 reacties
  • 145 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 1 reactie

Mijn inmiddels zeven jaar oude omvormer (Omnik) hangt op de overloop/trapruimte in ons geschakelde huis en maakt een brommend geluid, vooral bij opstart en afsluiten. Sinds enige tijd klaagt de buurvrouw over dit geluid. Zelf worden wij er niet wakker van, maar zij blijkbaar wel. Ik heb 10 jaar garantie en dus eerst de leverancier gevraagd te komen kijken/luisteren of er iets aan te doen viel. Dat bleek niet het geval; geluid is binnen de norm en het apparaat trilt niet dus trillingsdempers zouden geen zin hebben. Nu zoek ik een eenvoudige en betaalbare manier om het geluid enigszins te dempen zonder de ruimte helemaal te moeten behangen met geluidsisolerende platen. Wie o wie heeft een goed idee of ervaring hiermee?


6 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Beste optie is om de omvormer op een andere plaats te hangen. Geheel afhankelijk van de situatie en mogelijkheden.

Een tweede optie is een nieuwe omvormer. De Omnik is relatief oud en zou vast binnen 5 jaar  vervangen moeten worden. De moderne omvormers zijn over het  algemeen bijna geluidloos. Alleen een relais schakelen is hoorbaar.

Verhangen is niet echt een optie, vervangen kan, maar allebei is best kostbaar. Ik heb nog garantie nu, dus als hij stuk zou gaan, krijg ik een stillere vervangende. Ik zoek dus eigenlijk meer ideeën richting geluiddempende mogelijkheden. Ik heb er geen verstand van, maar weet wel dat geluidsisolatie nogal nauw luistert. Misschien weet iemand toevallig wat er goed werkt tegen dit soort geluid? 

Reputatie 6
Badge +1

Ophangen in trillingdempers is dat nog de enige mogelijkheid. Dat zul je dan zelf moeten betalen, omdat de leverancier daar na 7 jaar geen zin in heeft. Bij goede (en goed geinstalleerde) trillingdempers hangt de omvormer in het rubber en is er geen contact met de muur.

Meer kun je niet doen. De plek voor de omvormer is sowieso al vreemd. Die hang je niet vol met isolatieplaten e.d.

Dag ‘Rakker’.  Zag dat jij aantal jaren geleden discussie over verantwoordelijkheid VEH bij vergaande aanbeveling en betrokkenheid Oskomera zonnepanelen 2012-2014 ter discussie stelde en verwoorde ook mijn mening hieromtrent. Zou je bereid zijn mij aan te geven hoe dit is afgelopen? Ik bevind me in een soortgelijke situatie. Bij voorbaar dank. 

Reputatie 6
Badge +1

Sorry @D.J.K ,

Ik heb het betreffende topic gevonden met mijn standpunt. Ik heb verder geen enkel probleem gehad met een aankoop via VEH. Dus voor voor mij was er geen vervolg.

Dat topic is nog steeds niet gesloten. Je zou daar  zelf je vraag kunnen stellen.

Reputatie 3

Ik lees in de link hieronder 

https://www.google.nl/amp/s/www.aabogreentech.nl/zonne-energie/geluidsoverlast-van-een-zonnestroomsysteem-oorzaken-en-oplossingen/amp/?espv=1

dat een omvormer een zoomend geluid kan maken van de ventilator en een tikkend geluid van het aan en uitgaan en een brommend geluid van de overgang van de spanning naar een andere.

Er staat in die link de oplossing wat je dan kan doen. Bij brommend geluid zoals ze hierboven al zeggen met geluiddempers aan de muur ophangen. Dan heeft de buur geen last meer van het contactgeluid en het luchtgeluid dringt niet door de muur.

Reageer