Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

  • 2 March 2023
  • 3 reacties
  • 99 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Dag forumleden!

Door de energietransitie van de afgelopen jaren wordt ons elektriciteitsnet steeds voller. Dit neemt gevolgen met zich mee zoals het uitvallen van zonnepanelen door netcongestie (overcapaciteit).

Namens het Innovatielab van de Rabobank* onderzoeken wij netcongestie en zouden wij graag consumenten willen spreken die dit (hebben) ervaren. Voor dit onderzoek willen wij graag korte interviews van ongeveer 20-30 minuten afleggen. De resultaten zullen worden gedeeld op het forum zodat er ruimte komt voor een discussie.

Mocht je hier aan mee willen doen of ken je iemand die dat zou willen (je familie of buren)? Dan kom ik graag met je in contact. Je kan dit doen door een bericht te sturen of een reactie onder deze post te plaatsen.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,


Kars

 

*Het innovatielab is een aparte kleine startup binnen de Rabobank, dat niet met de allerdaagse bankzaken bezig is. Wij focussen met een klein team op de problemen en de oplossingen van de toekomst. 


3 reacties

Reputatie 6
Badge

Zelf geen ervaring mee, de netspanning was wel vrij hoog hier, maar in Juni 2021 heeft de netbeheerder hier de spanning in de wijk verlaagd toen hij verder begon op te lopen en sindsdien schommeld hij op een dag tussen de 230 en 240 Volt.

 

 

 

Reputatie 4

Ook hier was er na oplevering van de wijk regelmatig uitval door te hoge spanning.

Na “klagen” bij Liander door meerdere bewoners heeft Liander een aanpassing gedaan in het transformatorhuis waar de wijk op is aangesloten. Dit is gebeurd in april 2022.

Vorig jaar was een zeer goed jaar voor de zonnepanelen maar ondanks dat het maximum wattage van de panelen kwam werd het voltage niet meer hoger dan ongeveer 245 volt. Dus geen uitval.
Wat ik begrijp uit de buurtapp en de contacten die men heeft gehad met Liander is in het transformatorhuis de maximale spanning verlaagd. Het zou een proef zijn, maar die heeft hier goed uitgepakt.

Dus aanvankelijk hadden we wel last van uitval maar dat is opgelost door de netwerkbeheerder.

Bedankt voor jullie reacties! Wat een groot verschil te zien in de grafieken. In iedergeval fijn om te horen dat het probleem is opgelost voor jullie. 

 

Mijn andere account werkt niet, vandaar dat ik reageer met dit account. 

Reageer