VvE en zonnepanelen

  • 9 July 2023
  • 7 reacties
  • 149 Bekeken

Zijn zonnepanelen op het dak van een vve-gebouw zo te installeren dat bewoonde appartementen de panelen van een leeg appartement kunnen gebruiken? 

Onze VvE wil op het dak van ons gebouw voor ieder appartement een paar zonnepanelen aanleggen. Sommige appartementen staan soms een tijd leeg. Zijn de panelen van het lege appartement dan tijdelijk (automatisch) voor andere appartementen te gebruiken ? Wie weet de mogelijkheden op dit gebied ? Bij voorbaat dank voor een reactie. Ton Evers


7 reacties

Reputatie 2

Het vermogen (dus het aantal zonnepanelen) heeft een invloed hoe de omvormer per appartement moet worden ingesteld. Het lijkt mij daarom nagenoeg onmogelijk. Maar wellicht heeft een deskundige installateur een oplossing.

Ook belangrijk is waarom de appartementen een tijd leeg staan. Zijn bijvoorbeeld de eigenaren een langere tijd afwezig wegens verblijf elders, dan kan ik mij voorstellen dat zij liever wél de volledige opbrengst willen ontvangen. Niet alleen als ze er wel zijn, ook als ze er niet zijn.

Reputatie 7
Badge +1

@A.P.M.E  Ik kan me eerlijk gezegd uit dat wat hierboven staat geen goed beeld van de beoogde pv-installatie(s) vormen. Mijn eerste vraag: Heeft ieder appartement een eigen installatie, d.w.z. een omvormer per appartement?

Een onbewoond/leeg appartement heeft vermoedelijk geen actieve aansluiting (= geen contract). Misschien moet de invoeding dan sowieso stoppen?

Als! het een grote installatie met een (of meerdere) omvormers is kan je de opwek/opbrengst pro-rata (naar inleg?) onder de deelnemers verdelen.

Voorlopig genoeg gespeculeerd.

Reputatie 4

Wat ik zie is dat elk appartement een eigen kleine omvormer heeft voor de panelen voor dat appartement. en dan is verdelen over de bewoonde appartementen technisch niet mogelijk, de panelen zijn immers 1 op 1 gekoppeld aan elk appartement. Wat je wel zou kunnen voorstellen aan de vve is om de administratieve verrekening te doen. Als de vve contracteigenaar is/wordt van een leegstaand appartement dan wel energie contract, zou je dat administratief kunnen verrekenen over de leden van de vve. Maar dit is puur een wild guess

Dank voor reacties zover. We hebben nog geen zonnepanelen op dak liggen en denken aan  een paar zonnepanelen voor elk appartement met elk een eigen kleine omvormer. Een mooie nieuwe basis infrastructuur voor alle 40 appartementen van onze vve. Vraag: Is er een betere infrastructuur mogelijk waarbij panelen van de soms  afwezige bewoners of soms tijdelijke lege appartementen door overige bewoners gebruikt kunnen worden?

Reputatie 7
Badge +1

@A.P.M.E Kan een VVE niet op een met een energiecoöperatie vergelijkbare manier aan de slag gaan?

Ik ben bijvoorbeeld als lid van de lokale energiecoöperatie quasi eigenaar van een aantal zonnedelen (=zonnepanelen) op diverse gemeentelijke daken en ontvang een jaarlijkse uitkering per dak (=project). De projecten zijn qua onderhoud, verzekering etc. compleet gemanaged en volgens mij kostentechnisch gunstig door de grootte van de installaties (soms meer dan 1000 panelen). Als ik van mijn zonnedelen af zou willen kan ik die gewoon binnen de coöperatie verkopen.

Reputatie 7
Badge +2

@darkfiber Dat is zeker interessant - ik heb ook extra panelen, in een zogenaamde postcode roos constructie - maar staat kwa ‘terugverdienen’ in geen verhouding tot eigen panelen waarvan je de opwek direct zelf kunt gebruiken of kunt salderen en op die manier stroomverbruik kunt verminderen toch?

Om voor directe saldering in aanmerking te komen moet de stroom door je eigen aansluiting lopen volgens mij. 

Ik zou zo niet een constructie kunnen bedenken waarbij een ‘overschot’ aan terug levering ten goede komt aan andere appartementen.
Nog even afgezien van het feit dat de eigenaren van de ‘leeg staande’ appartementen daar wrs ook helemaal niet aan mee zouden willen werken.
Die kunnen nl als ze meer terugleveren dan verbruiken een contract nemen bij een energieleverancier die een nette prijs daarvoor betaalt en zo hun investering (nog) sneller ‘terugverdienen’.

Anne.

Reputatie 7
Badge +1

@Anne  Ik denk dat (bijna) alle financiële/fiscale “constructies” zoals de oude postcoderoos en de deelname aan pv-projecten (incl. SDE+ en andere subsidies) via een energiecoöperatie qua “terugverdienen” minder rendabel zijn dan een volledig in eigen beheer op eigen dak geplaatste installatie.
Ook bij pv-installaties op het eigen dak zijn er grote kostenverschillen
- afhankelijk van (de grootte van) het dak, en de gekozen offerte, speciale wensen etc.).
    Een factor 2 verschil per kWp op het dak is niet ongewoon.

Welke specifieke constructies voor een VVE “optimaal” zijn moet waarschijnlijk per geval bekeken worden, er zijn zeker meer voorbeelden te vinden (misschien via de VEH?).

De energiecoöperatie aanpak is ook alleen maar één voorbeeld, een voordeel is hier iig de voor 15 jaar gegarandeerde SDE+ subsidie. Salderen zal waarschijnlijk niet meer zo lang mogelijk zijn.

Met individuele installaties per appartement kan je natuurlijk geen collectieve aanpak toepassen.

Reageer